Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Planen ändras lite hit och lite dit, men om jag blir övertalad att köra på 50 wattare och behöver aktiv kylning satsar jag nog på zalman vf700 eller vf900. Kollat runt lite på priser, och proshop.se verkar ligga väldigt bra. På ebay tar dom 40-50$ plus frakt och ev tull, medans dom kostar 96 resp 195:- på proshop. Dom bygger totalt 3 cm vilket är acceptabelt. Efter att ha fräst ner dom en liten bit bygger dom kanske 2-2.5 cm

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

skyndar långsamt med det här projektet, men här kommer en uppdatering. smarta ideer, lovord och komplimanger mottages gärna :skrattar:. har köpt på med 3 st kylflänsar av yodelking som kommer nu på torsdag. behöver kompletera med en fjärde. flänsarna är 400x400x40mm vilket är lite förhögt, men det går att justera. vill fortfarande ha en 30 mm acrylskiva på ca 1000x1000mm som bas. i denna kommer flänsarna fräsas ner ca 1 cm vilket motsvarar den massiva bottendelen av flänsarna. urfräsningen kommer vara genomgående med en "hylla" för rampen att vila på, samt en hylla för montering av täckglas i acryl från undersidan. lite krångligt att förklara, men titta på bilderna (målade i paint med mycket tålamod) och fråga om jag är otydlig.

tanken är att fräsa ner kylfläsarna så den yttersta flänsen på varje sida är 30 mm hög och resterande 27 mm för att passa i en skiva i acryl eller aluminium. i skivan skall ett lämpligt antal fläktar i lämplig storlek passas in. tanken är att dessa skall vara 100 tjocka och ligga jäms med skivan och fräsas ner ytterligare 7 mm i flänsen. detta lämnar ett utrymme på 10 mm mellan flänsens massiva botten och fläkten. nog på sin plats för första bilden. skisserna är inte skalaenliga, så häng inte upp er på att fläkten är felplacerad eller nåt liknande..

[ATTACH=CONFIG]90007[/ATTACH]

varje fläns skall "jackas ur" i ena hörnet för att lämna utrymme för en urfräsningsom kommer fungera som utrymme fär div kopplingar samr genomföring för kablar.

[ATTACH=CONFIG]90008[/ATTACH]

varje fläns kommer få ca 30 st 3w chip (eller 2.66 w tror jag Larry sa att det va) vilket ger ca 80 w, samt 4 st 20 wattare. varje fylfläns kommer sådeles ha 160 w. tanken är att dessa skall sytras och matas med hjälp av Jannes kort. tänkte placera dioderna ungefär så här (glömt urjackningen)

[ATTACH=CONFIG]90009[/ATTACH]

från sidan kommer rampen se ut ungefär så här

[ATTACH=CONFIG]90010[/ATTACH]

säkert glömt att förklara nåt. kom gärna med feedback /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir många kg som hänger över karet tillslut Samuel.. Bara en fläns väger en hel del.. Vad blir då 4 st plus all akryl..

Någon tanke runt detta ?

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Jo jag vet. Dom 3 som kommer i morgon väger 23 kg. En till å vi är uppe på 30. Sen ska dom fräsas till så lite vikt försvinner det. Acrylen tror jag inte väger speciellt mycket. Materialet i sig är lätt, och det är egentligen mest en ram. Skulle tro att totalvikten hamnar på strax över 30 kg. Rampen kommer hänga i 4 vajjrar vilket fördelar vikten, och taket ovanför är rejält. Taket kommer sänkas som en del i renoveringen. Tanken är ju att då bygga in en markismotor för att kunna höjja och sänka rampen. Den som är införskaffad är på 42 nm, men har i ärlighetens namn inte full koll på vad det innebär i det här sammanhanget. Frågan är dessutom om den klarar av en statisk belastning, eller om den sakta kommer sänka rampen (om ni förstår hur jag menar)..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått tummen ur och beställt den 4:e flänsen nu. Funderar å klurar på fördelningen mellan 20 vs 3w chip. Kommer dessutom köra ett fraggkar i källaren (ihopkopplat med resten av systemet). Funderar på om man kanska ska plocka 4 st 20 wattare dit och minska antalet 3 wattare över det stora.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har dividerat hit och dit med Janne68 om drivkort å styrkort å kablar å annat. börjar få lite kläm på saker och ting (tror jag). det jag kommer köra på är 16 st 20wattare på det ena drivkortet och 96 st 2.66wattare på det andra drivkortet. dessa chip kommer fördelas på 4 flänsar och placeras ut ungefär så här:

[ATTACH=CONFIG]91821[/ATTACH]

..dom små svarta prickarna är 2.66wattare och dom större blå är 20wattare. dom små chippen kommer ha fler vita än blå (~70/30) och ett rött chip i mitten. det jag skulle behöva hjälp med är smakråd för 20wattarna. kommer beställa dessa på ebay (ac-rc). behöver 4 olika sorter. tanken är att ha ett vitt chip och resterande blå/turkos/violett eller nåt. frågan är:

#vilken typ av vit ska jag köra på? 10, 16 eller 20´000k

#vilka ska jag välja av följande (går inte länka till ebay från landstingets datorer)

-epistar 20w super actinic blue hybrid (3 chip 20500k + 6 chip 453nm RB

-20w 490-495nm turquise multichip

-epistar 20w actinic blue hybrid (3 chip 10´000k red pforsfor + 6 chip 445mn)

-20w violet blue hybrid mulitchip (3st 443-445mn + 3st 430mn + 3st 420mn)

tacksam för hjälp/synpunkter /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska tillägga att det estetiska i valet av chip väger tungt. Vill gärna ha fram så mycket/bra färg/flourucens som möjligt. Finns chip som har uv i sin etikett (395mn, 420nm och 430nm). Finns det någon poäng att välja ett sådant, och i så fall, vilken våglängd ska man satsa på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...