Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

Och just där försvann mitt "fattande" ut genom dörren och försvann. ;) Extremt intressant dock!

Samuel, hur stor är testbiten du beställt, och hur många LEDs/kylflänsar/linser blir det i den? Ber om ursäkt ifall jag missat uppgiften i tidigare inlägg.

Vet inte om jag skrev det, men vet inte exakt mått på provbiten, men det är gjort en urfräsning. Ska beställa 4-5 prov-chip och en kylfläns. Tänkt ha dom nere i källaren över sumpen sen och skulle behöva drivare också. Vad tror du om dom som ac-rc's?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har bara använt deras chip, inget mer, men Lasse eller Manne kanske kan ge lite input i frågan.

Ser fram emot att se detta live så småningom, är ju lite som min burk, fast större då. :)

Det är fantastiska mått på karet, är helt övertygad om att det kommer bli kanon det här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att höra lagge. Ser fram emot när börjar ta form. Tar säkert ett tag till innan allt är på plats, men då har jag desto mer tid att slipa på idéer. Förhoppningsvis kommer acryltestet redan idag. Företaget (soloplex) har en CNC-fräs (tror jag dom heter), så om jag bara berättar hur jag vill ha det så fixar dom biffen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem acryl-testet igår, och idag hade jag vägarna förbi Larry (LN21) för att hämta pissetofflorna jag glömde där sist. Fick då även med mej en kylfläns med ett 50 w chip, drivare och lins. Provade att ploppa ner linsen i hålet i acrylskivan och den passar nästan perfekt (hålet är lite för stort). Satt ingen stickpropp på drivaren å jag hittar ingen på jobbet, men testade att belysa med kollegans iPhone-lampa. Tycker det ser lovande ut med ljusspridningen i skivan

za8enuhy.jpg

ese7ada6.jpg

9yry8ega.jpg

tebu2ypa.jpg

uzuqu8yn.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen gammal elpryl som ligger o samlar damm ? , som du kan ta elsladden på.. Bara o sockerbita ihop kablarna isf..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Är på jobbet det här dygnet. Kan finnas nån stans, men vet inte var jag ska leta. Får ta tag i det när jag kommer hem i morgon..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larry försöker övertala mej att köra på 50-wattare istället. Problemet i så fall är att jag måste köra på kylflänsar med aktiv kylning och att det skiter sig med den typ av styrning (jannes) jag tänkt mej, men om jag tex skulle kunna köra på en sån här:

tumydaje.jpg

y8a8e9y7.jpg

..och gå ner i antal till 12 st istället..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se här - någon han före :)Banana man

MVH Lasse

Coolt. Lasse; är den totala höjden 3 cm? Vill ju att den ska bygga så lite som möjligt? Tror du jag sumpar en del del av kyleffekten om jag sänker ner flänsen nån cm i acrylskivan? Hur upplever du fläktljudet? Var hittar man den billigast?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjden på kylaren är 3 cm, chippet ca 5 mm, reflektorn ca 8 mm och linsen ca 12-15 mm. Tyvärr är inte plattan centrerad på denna kylare.

MVH Lasse

RED: Om du bara skall köra på 50 watt (inte de senaste chippen som klarar över 100 watt) så behöver du inte bekymra dig om fläktljudet - det går utmärkt på lägsta varv. Jag köpte från samma som du har länkat till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjden på kylaren är 3 cm, chippet ca 5 mm, reflektorn ca 8 mm och linsen ca 12-15 mm. Tyvärr är inte plattan centrerad på denna kylare.

MVH Lasse

RED: Om du bara skall köra på 50 watt (inte de senaste chippen som klarar över 100 watt) så behöver du inte bekymra dig om fläktljudet - det går utmärkt på lägsta varv. Jag köpte från samma som du har länkat till.

Har du nån länk till superchippen? Tänkte inte använda reflektorn, utan bara linsen och lämna ett mellanrum mellan chip och lins

uja8ysys.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kylaren blåser luften neråt över chippet - det måste finnas någonstans för luften att ta vägen. Om du hindrar neråt så måste du låta luften gå ut via sidorna. AC-RC är de som har dem. Titta efter 45 mil storlek. de står som 50 watts men läser du spec så framgår det att de kan överdrivas upp mot 100 watt och lite mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ju inte fräsa ner hela flänsen i acrylen. Antar att en del av höjden på flänsen är den del som chippet monteras på (den del som inte var centrerad). Skulle du kunna kolla hur hög själva dej stora platta delen är (om du förstår?)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca 8 - 10 mm. Fräs bara ner chippet och eventuell mellanplatta.

MVH Lasse

Nu är jag nog övertjatig (nyss haft en körning mitt i natten), men antar att du menar att det är 8-10 mm som kommer ligga nerfräst, eller är det 8-10 mm som kommer ligga "blottat"?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.ebay.com/itm/70W-Multichip-LED-Cooler-/221121108041?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item337bd85849#ht_4189wt_689

För 50w chip , så har du en färdig lösning från början. Med frakten så hamnar den nästan på samma som zalman vf900, å då tycker jag nog att zalman är snyggare /Samuel

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Har sett den, men tycker den bygger för mycket på höjden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte dit en stickpropp och testade med Larrys 50w, å jösses vilken kräm det blev. Lite väl bra är jag rädd. Tror nog att oavsett om jag för på 20 eller 50w måste jag nog se till att fräsa ner en reflektor också. Blev alldedes för mycket spillljus åt sidorna

ube5apa6.jpg

resa6yza.jpg

mujyremy.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativet hade kanske varit o målat borrhålen så ljuset inte gick in i akryl plattan..

Ska du köra med reflektor så bör du verkligen se till att linsen ligger emot, så där inte blir spelrum..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan tänka mej det. Ska ner i källarn å se om jag kan spänna fast acrylskivan i chucken på svarven och svarva upp hålet så Larrys reflektor passar också så får vi se om det blir nån skillnad

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni sett att ac-rc har numera kompletta kylare med, finns väl ett par olika storlekar.

http://www.ebay.com/itm/120W-Multichip-LED-Cooler-/271053717315?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1c0f7f43

Manne tipsade om samma tidigare. Dom är säkert kanon, men dom bygger för mycket på höjden för att passa in i min plan..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...