Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

Ska viga 2 kanaler av det ena styrkortet för ändamålet. Blir ett rött och två blå av nåt slag per kylfläns som styrs för sig, alternativt en ren röd slinga, men då hamnar jag i otakt med det totala antalet chip..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Börjar bli dax att beställa acrylen till rampen. Hittat ett ställe som har 30mm hemma till nåt sånär vettigt pris (men inte billigt). Låter dom kapa till bitarna å fräsa det som ska fräsas så limmar jag själv. Tänkte från början använda mej av en hel skiva, men det blir dels dyrare och framförallt knepigare att göra urfräsningarna. Här kommer skisser på hur jag tänker mej..post-2568-14468930578058_thumb.jpg

post-2568-14468930578203_thumb.jpg

post-2568-14468930578339_thumb.jpg

post-2568-14468930578471_thumb.jpg

post-2568-14468930578587_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Vet att jag sagt det förr, och att det här verkar vara ett evighetsprojekt, men nu är acrylen beställd och kommer nästa vecka. Kylflänsarna är iväglämnade för fräsning (nedfällning av fläktar), nätaggregat införskaffat (hoppas dom funkar) och Janne håller på att ta fram en kraftigare variant av dreamchip-styrkortet som ska klara 48v. Mailade med ac-rc igår och har hittat en liten special-lins (90gr) som är liten nog att klämma in mellan kylflänsen och skyddsglaset. Ska beställa LED'arna i helgen och behöver lite input ang val av chip. Som jag tänkt nu kommer de 4 kylflänsarna ha varsin uppsättning av:

# 2st EPISTAR 20W Actinic Blue Hybrid

(3 chip m 10'000k med röd fosfor och 6 chip m 445nm rb)

# 2st EPISTAR 20W 20'000k

# 2st EPISTAR 20W 457nm-460nm Multichip

# 1st 20W 45mil 445nm Royal Blue

# 1st EPISTAR 20W Super Actinic Blue Hybrid Multichip

(3 chip m 19'500k och 6 chip m 455-457nm)

# 1st 20W 45mil 495nm Turquoise Multichip LED

# 1st 20W Violet Blue Hybrid Multichip for Aquarium

(3 chip m 443mn, 3 chip m 430 nm och 3 chip m 420 nm)

Det blir alltså 10 st 20w per kylfläns.

Vad tror ni om fördelningen mellan blått/vitt? Saknas nåt? Mer av nåt? Nåt som är onödigt? Tacksam för input /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om jag ska byta ut det rena 445nm royal-blue-chippet mot något annat eftersom jag har den våglängden i EPISTAR 20W Actinic Blue Hybrid. Kanske ett mer rent uv-chip (finns 395nm och 405nm), men dessa är 3 gånger så dyra, eller ett rent vitt i ett lägre kelvin-tal?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett liten fundering - med tanke på erfarenheterna från flera att ett rött chip gör förbättringar på färgåtergivningen så kanske jag skulle övervägt att ha med ett sådant här eller detta. Placera det i mitten utan lins och separat drivning och dimning. Då kan troligtvis de första två chippen i din lista bytas mot ytterligare 2 av den andra sorten. Dessa fyra på separat drivare !

Bara en fundering - eftersom du måste köra det röda på ca 20 % antagligen. Möjligen kan den röda fosforn i första chippet göra samma sak - vet ej. Jag har själv inte sett någon förbättring i färgåtergivning på den sida där jag har ett

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar också på det där med rött ljus. Varje chip på resp kylfläns kommer ligga på en egen kanal (kommer ha 10 kanaler med 4 st chip i slinga på varje. Förstår om ni inte förstår vad jag menar..) som du säger så kan man ju köra det röda på lägre effekt, men vill hellre ha chip jag kan kräma på med. Däremot funderar jag på att sätta 2-4 röda 3w-chip per kylfläns för att få till färgen och låta dessa gå på ett eget system, eller om Janne kanske har nån bra lösning. Hade en plan på att viga en av de 10 kanalerna till 3-wattare..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä nu har jag minsann nästan typ bestämt mej (övertygande va?). Jag stryker det rena 445nm rb och ersätter det med ett uv på 395 nm. Är tillräckligt nyfiken på vad det gör med ljuset/flourocensen för att blunda för den högre kostnaden. Minskar från två till ett 457-460nm rb och ersätter det med ett oklart antal röda chip (och ev någon annan färg) i 3w.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställningen är gjord. Bytte ut 445nm-chippet mot ett 395nm uv och plockade bort ett multi-chip med 457-460nm som jag hade 2 av per kylfläns och kommer istället köra med 4-5 st röda 3w-chip i 620nm resp 660nm. Dessa röda chip kommer ligga på en egen kanal.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

syryvejy.jpg

Beställde acrylen i höstas och nu här om dagen fick jag bitarna. Nu ska det bli spännande att börja finfräsa alla detaljer och inpassningar och att "limma" ihop bitarna. Har fått med olika sorters lim och ett gäng provbitar för att testa mej fram. Har även fått hem chip, linser, kabel och nätaggregat, så nu har jag det mesta. Väntar bara på en specialvariant av jannes kort som ska klara lite mer kräm.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Soloplex heter företaget. Måttbeställde bitarna och tänker göra finliret själv. Både för att det är kul och för att det blir lite billigare. Annars fixar dom det också. Anledningen till att det tog sån tid är att varje gång jag ringt/mailat så har dom haft mkt att göra, å då har jag sagt att jag inte har nån panik, vilket antagligen gjort att jag hamnat sist på deras "att-göra-lista". Annars hade det säkert gått snabbare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar i fel ände och bygger rampen först. Kommer dra 4 vajrar till en markismotor som ska upp och döljas när jag sänker innertaket, vilket snart ("snart" är ett relativt begrepp i renoveringssammanhang 😄) skall sättas, och när det görs behöver jag veta exakt var vajrarna ska komma ut ur innertaket ner till rampen, å då behöver jag ha rampen klar. Åtminstone är det så jag förklarar nödvändigheten att köpa saltrelaterade prylar för frugan 😉.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..och iom arr rampen får måtten 110x110 cm så kommer karet bli 140x140x60 alt 150x150x60. Tänker bygga en modell i tunna trälister när det närmar dig sör att få fram de bästa måtten. Men när detta blir har jag slutat spekulera i..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...