Gå till innehåll

Hepatus lite hjälp tack ;)


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Hej i dag var jag i Lindköping på korallfisken och köpte 1 hepatus och en koral och 4 Stim fiskar och när jag stoppade ner den i akvariumvet så gömde den sig och så var han på ett ställe i ca20 min och sedan så kom han fram men hur lång tid tar det för att den inte ska bli rädd när jag går in i rummet och vad ska den äta kan den äta pellets och är det något jag ska tänka mig för eller den är väldigt blå och fin men väldigt rädd antar att den är det eftersom den nyss fåt ett nytt hem

tacksam för svar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart sitter prickarna? Hepatus är en ganska nervös fisk till en början men de brukar vänja sig efter ett tag. Den är prickkänslig vid flytt så håll uppsikt de får inte bli fler i alla fall. Djupfryst vuxen artemia brukar vara goddi-goddi för nyinsatta fiskar. Övermata inte bara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oliwer: För det första vill jag börja med att skriva att det inte är snällt att ha en hepatus i ett 180l kar. De behöver mycket simyta och ett rio har inte en sådan simyta så min rekommendation är att sälja den!

Men hepatus brukar ta pellets, nori-alger, sallad, artemia, mysis m.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den liten kan du ha den ett tag (några månader kanske), men den kommer garanterat växa ur karet.

Dom växer ganska fort med, min växte ut mitt 375 liters på 2-3år ungefär, då va den runt 15cm, när jag köpte den var den väl 5cm ungefär. I början växer dom riktigt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatusen växer ganska mycket i början och kommer att växa ur ditt akvarium, själv har jag ett 540l men tvekar för jag vet hur stor fisken blir i slutändan. Men ta det lungt när fisken börjar bli stor kan du sälja den eller lämna in den på Korallfisken och få några kronor för den. Var uppmärksam på prickarna som många kirurger har den lätt att få vita prick. Uvc är ett bra hjälpmedel, kanske finns det någon som du kan låna det av.

De är duktiga på Korallfisken så känn dig inte dum utan ställ alla frågor till dem så kommer du att få bra svar och de kan vara med och rekomendera vilka fiskar som passar med de du har och vilka som blir stora osv....

Artemia brukar fungera för att få den att börja äta, sedan kan du blanda med pellets, fryst och mina kirurger älskar Red Marine Algee.

Lycka till, men ta hand om din vackra fisk och byt ut den i god tid mot någon mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

År av erfarenhet betyder inte automatiskt att man kan, vet ett par som hållit på lika länge eller mer men som fortfarande inte har koll på saker som anses grundläggande idag ;)

Hepatus är en lite stressig kirurg jämfört med många andra och dom gillar verkligen o gasa på ibland så jag förstår varför många är kritiska.

Det är nog den kirurgen jag mött oftast som inbytesfisk i butiken då dom växer riktigt fort så länge dom får mat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...