Gå till innehåll

Sött - salt ?


pegekin

Rekommenderade inlägg

Ett "saltkar" och ett "sötkar" skiljer sig inget åt, när man pratar om själva karet då, men tekniken är ofta annorlunda, mest pga att man har olika behov i de olika typerna.

Köper du ett "saltkar" så får du satsa på ett RSM eller liknande som har rätt typ av filter/cirkulation från början, men du kan utan bekymmer köpa ett standard 54-liters akvarium, komplettera med en skummare och en eller två streampumpar samt bra ljus så har du ett saltkar. För at slippa få en hinna på ytan kan du antingen köpa en ytavrinnare likt den i länken ovan, eller sätta en glasskiva i ett hörn där du har skummaren, så rinner ytvattnet ner i detta fack och skummaren tar han dom ytfilmen, sen pumpar man tillbaks vattnet igen från skummaren som då är renare och du slipper ytfilmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Laggeman!

Min bror gjorde en snygg lösning med BTN slim som han byggde en sump i karet där han hade en pump som pumpade runt vattnet med. Då fick han ner ytvattnet där som han sen kan skumma. Fins även plast för att ha en strumpa med kol och po4 remower.. Ska försöka mig på en skiss.. Kommer snart..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Laggeman!

Min bror gjorde en snygg lösning med BTN slim som han byggde en sump i karet där han hade en pump som pumpade runt vattnet med. Då fick han ner ytvattnet där som han sen kan skumma. Fins även plast för att ha en strumpa med kol och po4 remower.. Ska försöka mig på en skiss.. Kommer snart..

Ja Ni allihopa hjälpsamma människor, Jag gjorde de enkelt för mig och köpte ett RSM 105 l. De följde me ett täckglas ti de,e de något som man bör använda tor ni? Ganska flashigt faktiskt trots sina ynka mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

De akvarier jag använt till Salt på föreningen vet inte gudarna själva vad som varit i de sedan de varit igång sedan 90-talet om inte längre... Spola rent karet, torka av rutorna med isopryl eller något om du vill ge dig själv en skön trygghetskänsla. Starta sedan akvariet och se glad ut, det är min åsikt :-)

Kräftor, tuffa djur... Antar att det var vår svenska kräftor du inhyste? Det är synd att det är olagligt med sötvattenskräftor från akvariehandeln annars här i sverige, de är häftiga djur och våra egna blir lite väl stora för att rymmas i de flesta akvarier. Det är tur att vi inte har så många sådana förbud på saltsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De akvarier jag använt till Salt på föreningen vet inte gudarna själva vad som varit i de sedan de varit igång sedan 90-talet om inte längre... Spola rent karet, torka av rutorna med isopryl eller något om du vill ge dig själv en skön trygghetskänsla. Starta sedan akvariet och se glad ut, det är min åsikt :-)

Kräftor, tuffa djur... Antar att det var vår svenska kräftor du inhyste? Det är synd att det är olagligt med sötvattenskräftor från akvariehandeln annars här i sverige, de är häftiga djur och våra egna blir lite väl stora för att rymmas i de flesta akvarier. Det är tur att vi inte har så många sådana förbud på saltsidan.

Oki tackar...

det var faktiskt så att jag köpte mina kräftor i Danmark och smugglade in dem ;)

läste på och då var det exakt samma kräftor som ligger i ett kinesiskt paket jumbo kräftor.

de var skit coola. De hade även knall blå kräftor i danmark där var enormt många olika.

De var riktigt coola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...