Gå till innehåll

Vilka räkor tillsammans?


beatrixx

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att förbereda uppstart av mitt clownhotell. Jag är galet förtjust i räkor och undrar nu vilka och hur många jag skulle kunna ha i mitt hotell. Det är på 58L. Såå ge mig förslag på vilka sorter jag kan ha med varandra :)

Vill gärna även ha eremiter och krabbor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite olika räkor samtidigt, när det var som mest hade jag Lysmata amboinensis (http://www.reeflex.net/tiere/1180_Lysmata_amboinensis.htm), L. debelius (http://www.reeflex.net/tiere/1181_Lysmata_debelius.htm) och L. wurdemanni (http://www.reeflex.net/tiere/855_Lysmata_wurdemanni.htm) samtidigt. Av dessa så är L. debelius och L. wurdemanni ganska skygga, man ser de inte så ofta om de har platser att gömma sig på. Alla de räkorna går att hålla i ett clownhotell.

Mithraculus sculptus (http://www.reeflex.net/tiere/818_Mithraculus_sculptus.htm) är den enda krabban jag haft som jag kan rekommendera, den var fredlig och åt alger. Jag har även haft olika eremitkräftor men vet inte riktigt vilka sorter, har haft såna som har röda ben, andra som har haft blå ben och andra som haft grå ben. Det är bara de med röda ben jag haft problem med, en sån åt upp en hel knappkoloni för mig. Jag skulle dock inte säga att de röda är dåliga i allmänhet, jag kan mycket väl ha haft en "dålig" individ.

Jag skulle nog inte ha mer än en eller max två av de större räkorna, L. Amboinensis och L. Debelius, i ett clownhotell. L. wurdemanni kan man ha 2-4 av. Det beror också lite på hur mycket fisk du ska ha i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wurdemanni är den räkan jag har erfarenhet av, men mina var tvärt emot Christofers och var föga skygga utan kuta omkring mest över hela akvariet. Men jag hade tre stycken i ett 112 liters akvarie, har man bara en blir de nog skyggare.

Mina wurdemanni var ena riktiga vandaler dock ut vissa hänseenden. De åt gärna LPS korallerna jag försökte introducera och åt även ganska kraftigt av microfaunan(borstmaskar, rörmaskar och ledsnäckor såg jag de knipa). Dessutom trampa de gärna i koraller och gjorde de upprörda, även om många vande sig efter ett tag. Kan nämna att de även rensa mitt kar rent på glasrosor vilket dock var väldigt positivt.

Jag skulle inte sätta in en wurdemanni grupp i ett 58 liters akvarie, jag skulle nog satsa på en Lysmata amboinensis eller en Stenopus hispidus i ditt kar. En av de ger nog en härlig "räk kick" åt karet och fungerar bra i volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar killar!! Har tidigare haft lysmata amboinensis (aka putsarräka om jag inte mins fel) och dom gillade jag verkligen :) men tror ni det skulle gå bra att ha en annan art samtidigt i karet eller blir det för trångt?

Helst skulle jag vilja ha 3-4st putsare samnt en pistolräka med en goby som kompis men det kanske är för litet för det?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte missnimmer mig så är putsarräkor "par" räkor, det är nog bäst med andra ord att ha ett par bara i karet. Eller två om det är ett stort akvarie. Debelius och stenopus är också räkor som lever i par eller solitärt. Wurdemanni lever gärna i grupper dock, hur stora är relativt till karet. Det verkar som de har ihjäl varandra om de tycker det är för trångt tills "rätt antal" är hittat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräkor är inte par. De är hanar utom just när de ömsat skal.

När jag hade 5 i mitt stora var de 2 + 3 med någon meter mellanrum.

Men de går rätt bra att ha i små kar om man inte har för mycket fisk. De är lite känsliga på vattenkvalitén.

Pistolräka med en symbiossmörbult tycker jag är en god idé men köp dem ihop eller från en handlare som kan sin sak för alla smörbultar passar inte med alla pistoler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Stenopus hispidus i mitt kar tillsammans med 2 putsarräkor. Det går bra men man ska nog inte ha två. Den är ganska skygg och sitter i sin håla på dagarna men kan smyga fram som hastigast då och då. Putsarräkorna är ju aktiva på dagen så dom ser man ju mest. Dom är ganska sociala o nyfikna o kommer fram då man står vid akvariet. Kunde jag bara ha en art skulle kag välja putsarräkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...