Guest Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Nu har man varit riktigt smart Skulle fylla på artemia i kläckaren Vad råkar man då göra.....Jag råkade av någon anledning ha i 15ML oskalad artemia i akvariet. Hur gör man nu är detta något som kan förstöra? Det lär ju kläckas i vattnet. Men jag tänker mest på skalen där är ju en hel del bakterier.Kan jag andas lugnt. Eller vad kan hända?Vet att äggen kan sätta sig i tarmarna på fisken har jag hört stämmer detta? Fisken värkar inte intresserad av äggen förvisso.Akvariet är på 250L i detta husserar 2 st rörmaskar, en dröse stjärnpolyper lite knappar, 2 st Amphiprion percula. Citera
lionfish Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Vet inte om någon har testad det () men jag tror att äggskal kan skada väldigt småfiskar/yngel och inte fiskar av vuxen storlek. Citera
alexochingencarina Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Tror inte fiskarna äter äggen. Citera
Guest Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 nu har man iaf en himmla massa nymfer och fiskarna äter som tokar:) och alla värdena är bra så inget jobbigt ium detta. Väldigt feta fiskar blir väl att rengöra det mekaniska filtret så det inte ligger där och snuskar till sig Citera
Guest Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Om någon mer lyckats med klantigheter så fyll på detta kan bli kul Citera
lionfish Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Bra att det löste sig! Kul idee med tråden! Citera
Guest Postat 9 september 2012 Postat 9 september 2012 Vart lite orolig ett tag ium skalen men det gick kalas bra en liten ökning i skummaren bara:P Citera
Lasse Postat 10 september 2012 Postat 10 september 2012 Sitter fast! Ta i! Lossnade: Ojdå.....Fint med DIY LED som lyser under vatten också - en liten stund i alla fall:död:MVH Lasse Citera
StoffeSwe Postat 10 september 2012 Postat 10 september 2012 Jag råkade tappa ner burken med fiskmats pellets i karet en gång... Den flöt och tippade över så massor med mat åkte ner i karet. Jag tog upp det mesta men det vart ganska mycket kvar, kanske 5x dagsranson som åkte in bland stenar och sånt. Då vart jag lite orolig, men fiskarna åt upp det mesta. Citera
Guest Postat 10 september 2012 Postat 10 september 2012 Gud va underbart det är med tabbar den sanna glädjen skadeglädje? Citera
sillstryparn Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 förra veckan råkade jag ha ner hela eheim mataren i karet jag vill bara medela att den e inte som i fornstora dar nu ....Tony ps den var 3 veckor ds Citera
RobbanF Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 förra veckan råkade jag ha ner hela eheim mataren i karet jag vill bara medela att den e inte som i fornstora dar nu ....Tony ps den var 3 veckor dsAnvänd den inte utan att skölja ur den med kranvatten eller dyligt. Anledningen till det är att det är saltet som skadar inte vattnet i sig./Robban Citera
sillstryparn Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 det har jag gjort flera långa gånger men den får väl vila lite så får vi se återkommer med resultat Citera
Wiking Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?16026-Wiking-har-uppgraderat&p=257137&viewfull=1#post257137 Citera
Mr_Ewing Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Glömde att sätta tillbaka stänkskyddet på rampen och detta resulterade i 4 brända dioder och massor med alu/kopparklägg i akvariet...SUCK! Citera
Lasse Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?16026-Wiking-har-uppgraderat&p=257137&viewfull=1#post257137Det toppas bara av när Svärd lyckades tappa ner pH-mätaren i karet (tror det var pH mätaren - en bra elektrolyt fick han dock.)MVH Lasse Citera
alexochingencarina Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Hade slangen till osmosen en bra bit under vattenytan, så när jag kom hem hade det blivt baksug och 30-40 liter vatten låg på golvet. Blir påmind varge gång jag tittar bakom bänken där den är dukttigt vattenskadad. Citera
Mia L Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Satte i en doppvärmare som var trasig och lyckades få upp temperaturen till 30 grader på ett dygn. korallerna inte glada alls. Citera
Piraterna Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Skulle fylla på kalk, råkade få med en klump som splittrades av pumpen från sumpen och det såg ut som det snöade. Tog flera veckor innan mina trachosar hade växt över alla hål som blev....kan tillägga att två av dem precis kommit från handlaren också.. Citera
Lunka Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Hade slangen till osmosen en bra bit under vattenytan, så när jag kom hem hade det blivt baksug och 30-40 liter vatten låg på golvet. Blir påmind varge gång jag tittar bakom bänken där den är dukttigt vattenskadad.Du är inte ensam Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Coralkiller Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Råka släppa min nyinköpta eremit från för hög höjd! Den ligger kvar där den slog i nu 4 veckor senare! Citera
lynxen Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Tappa ner hela ljusrampen i temporära karet och av en ren reflex körde jag ner handen i karet.... Rampen dog men inte jag :-) Citera
Marcus- Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Sålde mitt saltvattenskar. Nu vill jag ha ett nytt Citera
Wigge Postat 19 september 2012 Postat 19 september 2012 idag gjorde jag något mycket klantigt. igår när jag gjorde rent skummaren så tog jag bort skyddet för insuget för att kunna borsta rent röret från alger. och så klart glömmer jag sätta dit det igen=( och idag när man kommer hem från jobb sitter mandarin fisken i röret klämd och har dött=(. blir så sur och besviken på mig själv!=( Citera
StoffeSwe Postat 19 september 2012 Postat 19 september 2012 idag gjorde jag något mycket klantigt. igår när jag gjorde rent skummaren så tog jag bort skyddet för insuget för att kunna borsta rent röret från alger. och så klart glömmer jag sätta dit det igen=( och idag när man kommer hem från jobb sitter mandarin fisken i röret klämd och har dött=(. blir så sur och besviken på mig själv!=(Det var synd Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.