freguz Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen.Det är4st 6500K4st 10000K14 Royal Blue2 True violetHur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda?Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma nerFrågan är vilka 2 serier man ska göra....Funderar på- 2 violetta - 10 RB -- alla 8 vita - 4 RB -För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt... Citera
rickard81 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Jag limma på kvällen och lödde på morgonen dagen éfter men de kanske går snabbare! Citera
freddi36 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Jag ett kit från samma tillverkare. Jag skulle säga att du kan löda efter 8-10h, det torkar väldigt långsamt. Testa att vrida på led´sen efter ett tag så ser du ifall dom är fasta, det beror ju också på hur mycket du använde. Jag har också två slingor.Vit: 7st 10000K + 2st RBBlå: 4st RB + 2st 420nm + 2st UVDet blir kanonljus! Citera
freguz Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 Ok tack, jag väntar tills imorrn med lödningen.Gör man slingan såhär? Ut drivers-plus till leds minus? O sen leds-plus till nästa leds-plus?Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera
salta wille Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Intressant! Vore toppen att få länkar till vilka ledar och vart de är köpta! Citera
freguz Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 Intressant! Vore toppen att få länkar till vilka ledar och vart de är köpta!Här är det och det är detta kit som är grundstommen, sen har jag ändrat lite (lagt till violetta, och ändrat ratio RB och vita)http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html Citera
DaTrucka Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Sak det seriekopplas så borde det väl bli från driver + till första led + sen från den ledens - till nästa led + osv... Citera
freddi36 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Ja, precis. Ska du seriekoppla en slinga så tar du driver + till led +. Sen led - til led +. Du avslutar med led - till driver - Citera
freguz Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 Ja, precis. Ska du seriekoppla en slinga så tar du driver + till led +. Sen led - til led +. Du avslutar med led - till driver -TackarMen parallellkoppla gör man också ibland, därför att...? Citera
freddi36 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Om du seriekopplar säg 5 led´s och en går sönder så slocknar hela slingan och du måste hittade den skadade och sen byta den eller koppla förbi den för att alla led´s på slingan ska lysa igen.Men om du parallellkopplar alla led´s så påverkas dom inte av varandra ifall någon skulle gå sönder.Jag tycker det är lite "overkill" att parallellkoppla så få led´s eftersom dom väldigt sällan går sönder och har man bara några få så är det lätt att hitta den trasiga. På ett stort bygge skulle jag dock överväga att göra det extra arbetet att parallellkoppla led´s. Citera
Mr_Ewing Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Om du paralellkopplar ledsen så kommer de inte att drivas på rätt amperetal.Dessa leds bör drivas på 700mA och paralellkopplar du två leds så kommer de att drivas på 350mA - fyra på 175mA o.s.v...Ibland paralellkopplar man två slingor om man har en driver på 1500mA och vill halvera strömmen.Risken med detta är att om ena slingan faller bort så kommer den återstående slingan att drivas på för hög ström och eventuellt gå sönder. Citera
freddi36 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Om du paralellkopplar ledsen så kommer de inte att drivas på rätt amperetal.Dessa leds bör drivas på 700mA och paralellkopplar du två leds så kommer de att drivas på 350mA - fyra på 175mA o.s.v...Ibland paralellkopplar man två slingor om man har en driver på 1500mA och vill halvera strömmen.Risken med detta är att om ena slingan faller bort så kommer den återstående slingan att drivas på för hög ström och eventuellt gå sönder.Sorry Fredrik, jag var helt ute och cyklade Citera
RobbanF Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Borde man inte sätta en säkring innan leden om man paralellkopplar? På det sättet så går säkringen istället för ledsen om en serie faller bort av någon anledning. Eller är jag helt ute och cyklar./Robban Citera
freguz Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 Råkade komma åt en diod med lödpenna när jag lödde en annan led Lyckades banka bort den o limma dit en ny, skönt att de skickar med nåra extra leds!Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera
freddi36 Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Ja, var försiktig. Bara värmen av lödpennan kan "frosta" plasten på dioderna om du kommer för nära (utan att röra vid). Jag råkade göra det med 3-4st av mina, som tur är så märks ingen skillnad. Citera
freguz Postat 16 september 2012 Författare Postat 16 september 2012 Kan rekommendera krokodilarmar som hjälp, perfekt när man för-löder på kablarnaBlåa slingan verkar funka, på lägsta volymOch båda slingorna på lägstaInte helt impad av drivern när det gäller dimmningen, händer inget när man vrider förräns uppåt 80% så kommer det nästan allt på en gång...Nu ska det byggas nån slags armatur att ha den i... fram med sågen Citera
wrang Postat 16 september 2012 Postat 16 september 2012 Kul bygge. Vilken driver tog du eftersom du inte är nöjd med den. Citera
freguz Postat 16 september 2012 Författare Postat 16 september 2012 Kul bygge. Vilken driver tog du eftersom du inte är nöjd med den.Maxwellen (7-12) LED Citera
Mr_Ewing Postat 16 september 2012 Postat 16 september 2012 Ja den drivern är inte så kul.Meanwell håller betydligt högre klass. Citera
freguz Postat 19 september 2012 Författare Postat 19 september 2012 Lite akrylplast runt alltihopa så blir det lite wife approvedEtt litet splash guard undertill kan vara braBorrat i potentiometrarna på locketLigger ju en fläkt däri på flänsen men den borde egentligen ha ett lufthål i locket att suga luft igenom.. men jag ska mäta tempen senare.Helt magisk känsla bara det där att man kan dimma ljuset, med styrka för blått respektive vitt ljus Kör bara cirka 30-40% kapacitet nuBild före, med min 150w mhoch sen med LED, mycket svagare förstås, här med båda slingorna på cirka 40% Citera
freguz Postat 19 september 2012 Författare Postat 19 september 2012 Ganska najs ljus va? Mycket nöjd, över förväntan! Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera
freguz Postat 20 september 2012 Författare Postat 20 september 2012 Temperatur i fllänsen... vad är lagom för LED, eller snarare vad är max temperatur man bör ha i sin fläns för att inte försämra alltför mycket för dioderna?Och hur mäter man? Jag stoppade in stektermometer-pinnen in i bland flänsarna bara, ungefär mitt i. Mätte 28 C, fast nu går de ju på cirka 40% kapacitet bara... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.