Dimorb Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Den håller sig väl bara så när den är liten och behöver skydd?Har för mig att de ändrar utseende permanent när de blir större. Som ungdjur kan de väl få teckningar av Eiblii, så som din har och även flavissimus.Eller är kommer den alltid att vara i den teckningen? Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 Jag kollade lite mer efter Acanthurus tristis på nätet å det är som du skriver, den byter teckning när den blir stor Citera
Tedb Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Nån som vet vad det är för slags sandbökande snigel? Tror att de e en snigel ur cerithium sp. eller möjligen en Rhinoclavis aspera. Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 Ja då är det på G att ha en extern sump vid sidan av karet för att få plats med allt det där som jag vill haHär kommer lite bygge. Denna knökade låda blev så som jag hadde plats och lite bändande så kommer allt få platsNått som man ej tänker riktigt på är att i sumpen står det 5saker som drivs på el så minst 6 uttag behövs1. Returpump2. Pump som matar skummaren3. Interna pumpen för skummaren4. Pump som matar kalkreaktorn5. Interna pumpen för kalkreaktorn6. Pump som matar nitratfiltret7. Interna pumpen för nitratfiltret8. Pump för rowafos reaktornsumma sumarun 8st uttag bläääääääääDetta sumpskåp kommer stå till vänster om karetDet totalavatten volymen i sumpen blev 60liter upp till bubbelfällan så jag har ca 40 liter tillgodo innan det rinner över Citera
Draedon Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 du gör då skäl för din avatar gillar hela din burk skarpt. Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 Tackar Ja det är kul att några kommenterar mitt kar och innehålletHoppas med detta uppdatering få det lite bättre ordning. Har problem med cyanobakterier just nu på några få ställen Citera
GustavF Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Vill ha många foton på denna externa sump, med bilder och resultat. Funderar själv på att bygga en men sambon är svårligen övertygad om dess enorma fördelar Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 Ja det är ej lätt att övertyga dessa sambos att det är nått man måste ha.-Vadå måste?- hmm ja liksom ja får platts med allt där på samma ställe- jaja. Det blir säkert bra....Idag då jag började bygget så var det lättare att förklara hur det skall vara men ändå så sa jag det att ja gjorde bara ett fel. Den är lite tajt/liten. Fick genast till svar att varför gjorde du då den ej större??Så trotts att de ej fattar så har den en bra synpunkt då man väl står därmålade skåpet blanksvart med lackfärg Citera
Saxmark Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 En liten fråga Christian.. Är allt i din sump hemmabyggt ?.. Och när kommer det kompletta byggbeskrivningar alt. prislista på dina kreationer ? Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 ja så gott som allt. Var lite svårt att få till lindningen på alla pumpar och gjuta höljet men annars så är allt byggt utan nu då pumparna Kompletta byggbeskrivningar finns på min hemsida under menyn Akvarium, Hemma byggen - DIY Citera
Saxmark Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Kompletta byggbeskrivningar finns på min hemsida under menyn Akvarium, Hemma byggen - DIYDoh! Borde man ju tänkt på.. Citera
wrang Postat 31 mars 2006 Författare Postat 31 mars 2006 hehe ända jag ej har laggt ut är nitratreaktorn. Hittar ingen dokumentation på detta Citera
Andreas K Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Är mäkta imponerad av dina byggen. ser ju ut att vara fabiksfinish på allt du gör-respekt Man kan ju fundera hur ofta du går och funderar om ditt akvarie, några timmar per dag?MVH / Andreas Citera
GustavF Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Hehe... jag gissar att han är som många andra här o går o tänker på det mest hela tiden. Åtminstone periodvis. Sen när man sitter med vänner/sambo så kommer det bara akvarierelaterade saker ur munnen på en tills alla är redigt trötta på det utom en själv. Det är ingen som riktigt förstår en utom en annan saltvattensakvarist. Citera
wrang Postat 4 april 2006 Författare Postat 4 april 2006 Lite bilder från mig idagMin percula clown trivs verkligen bland polyperna Acropora fragg 20051222 20060404 Citera
Addonic Postat 4 april 2006 Postat 4 april 2006 Verkligen en cool sump när du tillverkat allt själv... Tummen upp för både karet och sumpen... Citera
wrang Postat 5 april 2006 Författare Postat 5 april 2006 Tackar. Nej sumpen är ej igång ännu men håller på med bygget fortfarande.Står lite speciellt gjämte karet så allt måste vara tipptopp Citera
wrang Postat 7 april 2006 Författare Postat 7 april 2006 Hittade en bild till på denna acropora som plötsligt bytt färg från ljusbrunblå till klarblåFoto från 20060404Tror att det är en fragg som jag köpte från Smalltown i höstas Citera
metcrue Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 Jätte fin, fortsätt fota den, så får vi se var det slutar. Citera
xedar Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 Ja riktigt fin wrang! näringen börjar kanske avta =) Citera
wrang Postat 7 april 2006 Författare Postat 7 april 2006 Ja det skall jag göra. Kanske är det tillsatsen utav ReefEvolution Kaliumdodide som gjort sitt.Tycker det är kul att de börjar skifta färg till det bättre även att jag hört utav fler att färgranna koraller svälter så att bra samspel mellan korall och zoantellerna måste uppnåsLite skit i vattnet för allas tillväxt Men men det återstår och se Citera
acuario Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 De ska svälta om man hårdrar det. Den huvudsakliganäringen får de från zoanthellernas sockerarter och plankton som de fångar på nätterna. Vattnen på korallreven är extremt näringsfattigt och kan jämföras med en öken. Nitraten är i snitt 0,1 så det är mitt mål också även om jag har haft betydligt högre. Citera
xedar Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 Den huvudsakliganäringen får de från zoanthellernas sockerarter och plankton som de fångar på nätterna. Japps fast oandra sidan så kommer ju zoanthellerna i grund och botten från Nitrat Citera
wrang Postat 8 april 2006 Författare Postat 8 april 2006 Ja då är jag ett steg närmare med att koppla in min externa sump och ytavrinningenTajt men allt får plats:xinne i spåpet har jag en 12V fläkt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.