Gå till innehåll

Lavasten


jejjua

Rekommenderade inlägg

Jag har en hel låda med fin porös lavasten som jag köpte för något år sedan ifrån en akvariehandlare och undrar nu om man kan ha den typen av sten i mitt saltvattenskar som utfyllnad.

Har sökt i forumet om detta och det är en del gamla inlägg om detta men nu är det nya tider och undrar om det är någon här i forumet som har erfarenhet av lavasten.

Hade varit trevligt att fylla ut med lavasten! =)

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta stensorter går bra att ha i saltvatten utom skiffersten och liknande. Men Gråsten, granit, ölandssten etc går bra.

Men ska man ha något som matchar korallreven i tropikerna så är det i slutändan nästan bara faxe sten som passar någorlunda tillsammans med den levande stenen. Men faxe stenen är ju mycket mer kompakt och har oftast tråkigare former. Det är nog bättre att försöka få tag på lite död/torr levande sten istället om du kan. Se till att laka ur den bra bara för annars kan den släppa mycket näringsämnen till ditt akvarie under en lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. då förstår jag..

Det finns en så kallad hålsten som heter Antique Coral från fellerstone och finns att köpa bland annat på cyberzoo:

http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/akvaristik/innredning/grus-sand/endast-avhamtning/antique-coral-22-kg-fellerstone.html

Är det något som kan fungera i ett saltvattenskar?

Jag har kontakter så jag får 22kilo för halva det priset som är utsatt på sidan! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. då förstår jag..

Det finns en så kallad hålsten som heter Antique Coral från fellerstone och finns att köpa bland annat på cyberzoo:

http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/akvaristik/innredning/grus-sand/endast-avhamtning/antique-coral-22-kg-fellerstone.html

Är det något som kan fungera i ett saltvattenskar?

Jag har kontakter så jag får 22kilo för halva det priset som är utsatt på sidan! =)

Lägg du dina pengar på levande sten och ingenting annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med ovan, att inte köpa riktig levande sten har kostat mig mer i både fosfatremover och annat problem här och där. Undvik är mitt råd.

Skall du ha fejk sten, gör den då själv. Finns flera på guiden som gjort egen sten som blivit helt ok. Hur minns jag inte men det kan säkert någon svara på

Alternativt ta det lungt o köp begagnad, brukar inte kosta mer än 70kr kg då, ofta är det närmre 50kr kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort egen sten med lyckat resultat. Dock så tar det lite tid och fantasi för ett bra resultat. Det tar också ett par veckor att laka ur stenen innan den är redo för akvariet.

Jag rekommenderar hellre död ls, du slipper lägga massa tid på att göra stenen och resultatet blir bättre i slutändan. Utseendemässigt.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.. Jag kom på att jag hade slängt ut 30 kilo sten i trädgården för något år sedan som nu är sköljda och rengjorda och som nu ligger i hinkar för urlakning! =)

När jag köpte dem så var det odlad sten från Bali, inte direkt snygga men de duger som utfyllnad! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...