Gå till innehåll

Jannes Rev 4.0


Janne

Rekommenderade inlägg

Det här blir mitt fjärde saltvattens akvarium därav Rev 4.0. Måtten är 120 x 100 x 55 och sumpen står som vanligt på andra sidan väggen i tvättstugan. Akvariet står ungefär på samma plats som tidigare, men man ser kortsidan när man kommer in genom ytterdörren mot tidigare så såg man långsidan. Akvariet har bara varit igång i 1 1/2 månader och revet håller på och sätta sig, korallerna är inte limmad än. Lyset är lite provisoriskt den skarpsynte ser att träribborna vilar på legobyggen. Funderar på LED och om det räcker med två Razor? Akvariet börjar mogna och sanden har blivit vit och fin. Korallerna växer och mår riktigt bra, färgerna börjar komma. Akvariet kommer att domineras av Acropora och här kommer några bilder.

Vy från ingången.

post-810-1446892669187_thumb.jpg

Kortsida

post-810-14468926692033_thumb.jpg

Mellanvy

post-810-14468926692181_thumb.jpg

Långsida

post-810-14468926692329_thumb.jpg

Det är lite tidigt för närbilder, men här kommer två, den ena är en liten fisk som ville vara med. Den andra är en korall som kämpar på, färgen håller på att rinna ut och Hanna visar 0 på fosfaten så det är förståligt, ska bli spännande och se om den fixar det.

post-810-14468926692481_thumb.jpg

post-810-14468926692644_thumb.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack NovemberRain och Laggeman!

Ja djupet är grymt och jag är väldigt nöjd med måtten, klart vi ska titta lite bakom skranket.

Men vi börjar framför, i högra hörnan bak rinner vattnet ner via ett dränkt rör som justeras med ventil och resten i det andra röret, returpumpen är en Red Dragon 4500 l/t.

post-810-14468926704554_thumb.jpg

Cirkulationen står Tunze för 2 st. 7000 l/t och 2 st. 12000 l/t de är strypta så det inte blir sandstorm, så det finns mer och ge när korallerna växt upp.

post-810-14468926704707_thumb.jpg

Sumpen står där gamla värmepannan stod innan vi gick över till bergvärme, därav alla rör. Det finns golvbrunn där också, så jag använder ingen osmostank utan är kopplad direkt på kallvattnet via Troptronic nivåreglering och osmosfiltret.

post-810-14468926705389_thumb.jpg

I sumpen står det en Bubble King 250 den är grym, står sig fortfarand bra mot konkurrenterna efter 7 år i min ägo. Zeolitfiltret är en I~Aquatic det, finns också en strumpa med en halvliter kol. Stenen ligger där bara för att den inte får plats i akvariet. Sumpen är avdelad på mitten och det finns ingen bubbelfälla, har man tillräckligt stor sump så behövs det inte.

post-810-14468926705073_thumb.jpg

Kalkreaktorn är en Schuran och slangpumpen som jag är mycket nöjd med är en iks aquastar vario blue II som tagit över från Grotech. Iks:n är mer genomtänkt och där inser man att slangen faktiskt kan gå sönder och har den innesluten med avrinning tillbaka till sumpen, istället för att vattnet rinner ut och kan förstöra pumpen och andra saker.

post-810-14468926705222_thumb.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-810-14468926737763_thumb.jpg

Dessa snäckorna har varit med mig i 18 år och var med på den första levande stenen jag köpte, det är en dynamisk samling som anpassar sig till tillgången på alger så ibland är de många och ibland få, men de har alltid överlevt och gjort sitt job. Jag har delat med mig av dem så det är många som har dem som härstammar från mitt akvarie. 2009 när Linköping hade sin akvarieträff var Ländström där som föredragshållare och han hade med sig tre påsar med Janne-snäckor till auktionen. Tomas, Pwin och Norberg var hemma hos mig fyra år tidigare och fick med sig av snäckorna, det kändes kul på något sätt att de hade rotat sig även på västkusten och höll på att sprida sig vidare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=Janne;483718Dessa snäckorna har varit med mig i 18 år och var med på den första levande stenen jag köpte' date=' det är en dynamisk samling som anpassar sig till tillgången på alger så ibland är de många och ibland få, men de har alltid överlevt och gjort sitt job. Jag har delat med mig av dem så det är många som har dem som härstammar från mitt akvarie. 2009 när Linköping hade sin akvarieträff var Ländström där som föredragshållare och han hade med sig tre påsar med Janne-snäckor till auktionen. Tomas, Pwin och Norberg var hemma hos mig fyra år tidigare och fick med sig av snäckorna, det kändes kul på något sätt att de hade rotat sig även på västkusten och höll på att sprida sig vidare.

/Janne

De där snäckorna har verkligen varit en välsignelse i karet och har alltid skött sig exemplariskt. De har alltid varit uppskattade när man spridit dem till andra saltakvarister. :)

Trevligt kar du har där Janne! Kanske dax för ett nytt besök! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter och Tommy!

Du är välkommen Tommy, men koralllimmet har knappt stelnat.

Du har ju hållit på en del med Anthias, jag skulle vilja ha ett stim, men i minnet sitter fortfarande kvar ett misslyckat försök för några år sen. Finns det någon sort som du kan rekommendera till min burk? Den ska vara "enkel" om det nu finns några sådana, jag har ju mer fokus på korallerna eller ska man låta bli då?.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, du har nog likadana.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Me too! flera hundra som kommer ut på nätterna :) hur bra som helst. Fått dem av bioted, när man köpt sps, brukar sitta några små sniglar under. Antagligen där wrang fått sina med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Me too! flera hundra som kommer ut på nätterna :) hur bra som helst. Fått dem av bioted, när man köpt sps, brukar sitta några små sniglar under. Antagligen där wrang fått sina med

Va bra, det är bara å tacka Ted. Det är nog många också som har de små snäckorna utan att ens insett det eller förstått deras betydelse.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Janne !

Vad har du för knept för att hålla sanden så vit och fin samt undvika detriusansamlingar på den ?

/Sunny

Tack Sunny!

Vet inte om jag har något trick, men riktigt låga näringshalter och så mycket cirkulation det bara går utan att sanden ger sig iväg, för att få cirkulationen över hela botten så krävs det oftast mera pumpar jag har fyra stycken. Sandvändande fisk också.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Janne, Anthias är nog kanske ingen bra ide om du vill ha riktigt låga näringsvärden. Ett stim på minst 10 st av nån av de mindre arterna som tex dispar kommer att sätta tydliga spår i näringsvärdena... Men varför inte prova en hane av några arter, säg 3 olika arter. Det kan nog också vara enklare änn att ha ett stim, de flesta av de mindre arterna slår ju gärna ihjäl varandra en efter en.

En tuka, en dispar och en randalli hane så har du en trevlig trio! :)

Vill du prova en grupp ändå så är väll dispar ett bra val tycker jag, om du inte vill ha squampinnis som egentligen är bästa valet men kanske inte lika roliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Janne, Anthias är nog kanske ingen bra ide om du vill ha riktigt låga näringsvärden. Ett stim på minst 10 st av nån av de mindre arterna som tex dispar kommer att sätta tydliga spår i näringsvärdena... Men varför inte prova en hane av några arter, säg 3 olika arter. Det kan nog också vara enklare änn att ha ett stim, de flesta av de mindre arterna slår ju gärna ihjäl varandra en efter en.

En tuka, en dispar och en randalli hane så har du en trevlig trio! :)

Vill du prova en grupp ändå så är väll dispar ett bra val tycker jag, om du inte vill ha squampinnis som egentligen är bästa valet men kanske inte lika roliga.

Har ett 100x100x65 kar på g nu om ett par veckor och kommer själv köra ett gång anthias (upp mot 10st är tanken). Jag var väldigt fundersam på hur jag skulle få detta att fungera, men efter att ha testat detta både i mitt och min fars kar så är jag övertygad om att det går bra:

http://shop.biotedmarin.se/ultra-life-flytande-fosfatkontroll-och-avlagsnare-60-ml/839-0

I min fars kar tog han ner fosfat från 0.3 eller något till omätbart på en dag. Jag har själv doserat detta i mitt kar (en droppe om dagen) och även mitt fosfat har varit omätbart trotts att jag dubblat matningen på fiskarna (mest för att testa produkten)

Supereffektivt är det och inget negativt vad jag sett än. (kör zeovit utöver detta)

Jag vet att ted doserar detta på doserpump i sitt stora kar (några ml per dag) där han har vääääldigt mycket fisk, för att inte tala om hans stora kar där han matar på rehjält... Feta som ***, såg en bjässe i veckan som vägde över kilot utan problem. O nitrat tror jag inte så många har problem med längre sålänge man kör någon kolkällametod.

Men men, jag återkommer med resultat när jag får mitt nya kar :)

MVH

Rw

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Micke, det gick mycket enklare att få ut, jag och en granne tog ut det på några minuter dagen efter.

Jag är riktigt nöjd med måtten och det passar väldigt bra där det står.

/Janne

Ps Hur går det med din burk? Ds

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den här korallen är rolig på flera sätt, det är två individer som ni kan se. Tidigare så var den ljusa delen fotad från en annan sida med mera färg, så den börjar repa sig. Den högra och mer livskraftiga delen är troligen en avläggare från den andra. Trots att de haft samma förutsättningar så är den vänstra delen fortfarande svagare, jag har inte haft korallen så länge, men det borde ju tagit en stund för den högra delen att växa ut. Man kan se tillväxtzonen i mitten hur den högra krigar och försöker ta mark, samtidigt som den på högra flanken börjar med sitt flakväxande beteende. Taktiken verkar ju onekligen rätt även om moderkolonien riskerar att stryka med, men allt för att arten skall leva vidare.

post-810-14468926902869_thumb.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hänt sen sist, jag har fångat en krabba som åt polyper så nu har dessa koraller som den härjade i börjat växa på höjden istället för bara på bredden.

Har fyllt på kalkreaktorn 3 gånger sen starten så tillväxten är bra och färgerna kommer mer och mer.

Här kommer några slumpmässiga bilder som blev okay när jag fotograferade,

de första kommer i par med först helbil och efterkommande närbild.

post-810-14468928019726_thumb.jpg

post-810-14468928019436_thumb.jpg

post-810-14468928020116_thumb.jpg

post-810-14468928020879_thumb.jpg

post-810-144689280211_thumb.jpg

post-810-14468928021654_thumb.jpg

post-810-14468928020429_thumb.jpg

post-810-14468928021393_thumb.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...