Ahlin_88 Postat 30 september 2012 Postat 30 september 2012 Hej!Jag misstänker att jag fått vita prick i mitt 54-liters akvarium och har förstått det som att UV-filter är vad som rekommenderas mot detta.Eftersom jag väntar på leverans av ett nytt 360-liters akvarium så vill jag gärna köpa ett som är stort nog att även användas i det senare.Hur starkt filter bör jag då ha? Citera
Guest Postat 30 september 2012 Postat 30 september 2012 Kör på ett 25W så klarar du dig Hade 40W förut i ett 200 det vart varmt tyckte jag. Sedan i medicinskt syfte är annat en underhåll. Om man tänker längre fram om du tex ska ha mandarinfisk så ska du ej använda mycket uvc då det dödar även livsnödvändiga små djur som mandarinerna äter då de sällan är matglada utan käkar det som finns i LS osv Citera
Yodelking Postat 6 oktober 2012 Postat 6 oktober 2012 Vad är det för fisk som fått prick?UVC:t tar inte död på de små djur som mandarinerna äter...Den typ av småkryp mandariner äter (bentiska - bottenlevande) är sällan uppe i UVC kammaren och kryper. Citera
hagbard Postat 7 oktober 2012 Postat 7 oktober 2012 hejjag undrar bara varför 25 watt skulle vara nödvändigt i ett 54 liters?Många dammfilter har betydligt mindre med större volym än så,uvc gör ingen skillnad på liv i sött eller salt..eller har jag fått allt om bakfoten?även om du tog till för att det skulle räcka till större volym så verkar det hardcore med 25watt,ju dyrare desto bättre verkar det inom salt..men men vad vet jag Citera
Yodelking Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Läs första inlägget igen... Jonas ska byta till 360 liter inom kort och vill ha ett tillräckligt kraftigt för att kunna klara det med... Citera
hagbard Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Det gjorde jag :-) men reagerade på att det var som att skjuta gråsparv med älgstudsare.Kanske har med flödet egenom den att göra?men nog slår väl en nio wattare ut parasiten också?Det är om jag förstått rätt bara i 3.e stadiet du kan komma åt den med uvc och troligtvis kommer inte alla prickparasiter vara frisimmande samtidigt o sugas egenom uvcstrålningen då,det tar tid om ens möjligt. På lång sikt tror jag inte man behöver ha så kraftig lampa till ett 360 och då betydligt billigare Citera
Lasse Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Du kan inte jämföra styrka i sött kontra styrka i salt vatten. Ofta använder man UV-C i dammar bara för en sak - bekämpa alger. Algsporer är betydligt lättare att avdöda så det är ofta betydligt svagare rör. Sedan förekommer det mycket leksaker inom både den söta och salta värden. Om UV-C skall vara verkningsfullt för parsitbekämpning så är det en fördel om så mycket vatten som möjligt behandlas per tidsenhet. Du skall följa rådet om flöde även om du har ett lite akvarie. Om tillvrkaren säger 800 liter i timmen igenom ett 25 watt - kör det. Det ger dig en större chans att du verkligen tar död på parasiterna.MVH Lasse Citera
hagbard Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 ja alger är ju större så de är enklare att förgöra? men protozer är ju större en bakterier enligt länken nedan och där krävdes en större dos?,storleken på organismen har inverkan samt reproduceringstiden.marin ich cryptocaryuon irritans har ännu längre kapslingstid om man jämför med sötvattenspricken det borde ju vara en fördel med wattstyrka?Men så hittade jag den här länken om verksamma strålningsdoser av uvc på olika organismer och irritans verkar vara en besvärlig rackare http://www.emperoraquatics-aquarium.com/microorganismdosages.phphur man översätter det i flöde o watt styrka begriper jag inte. Det vore perfekt att hitta rätt så man inte eldar för kråkorna mvh hagbard Citera
Lasse Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Jag vet inte vart uppgtifterna i din tabell kommer ifrån men rent erfarehetsmässigt så krävs betydligt mindre dos för alger. Sedan kommer du med normala akvarie UV-C aldrig att elda för kråkorna eftersom större styrka -> högre genomströmning. Högre genomströmning -> samma vattenpaket i strålningskammaren oftare -> större chans att döda en organism. UV-C är bara verksamt i strålningskammaren - befinner sig inte den utvalda organismen där - inget dödande. Har du ett 50 liters akvarium - UV-C tillåter 800 liter i timmen vilket innebär att rent teoretiskt blir det 16 gånger i timmen som det vattenpaketer bestrålas, vid 400 liter i timmen (lägre effekt men lilte längre uppehållstid för dödande nivå) så har du chansen bara 8 gånger.MVH Lasse Citera
hagbard Postat 11 oktober 2012 Postat 11 oktober 2012 (ändrat) elda för kråkor menade jag att det är betydligt dyrare med mer watt,det som är det intressanta är vad krävs för att eliminera irritans!Enligt strålningsdoserna ligger det otyget på topplacering.kan 9 watt räcka med rätt genomströmning?Fördelen är att irritans inte befinner sig i svävande i vattenmängden mer en i fas 3,när den väl gör det så är den öppen för attack från Uv-c,eller hur?Jag tror att det är viktigt att ta insug från botten då(många fiskar vilar natten där och då slår den till)Om stråldoserna i tabellen är riktiga så eldar vi just för kråkor fö annat otyg!Sen är det viktigt att suga bottenmatrialet vid utbrott för där husrerar inkapslade parasiter..För förebyggande syfte tror jag 25 watt är overkill vi ska ha klart för oss att irritans kanske aldrig passarerar uv-cmvh hagbard Ändrat 11 oktober 2012 av hagbard Citera
Lasse Postat 11 oktober 2012 Postat 11 oktober 2012 elda för kråkor menade jag att det är betydligt dyrare med mer watt,det som är det intressanta är vad krävs för att eliminera irritans!Enligt strålningsdoserna ligger det otyget på topplacering.kan 9 watt räcka med rätt genomströmning?Fördelen är att irritans inte befinner sig i svävande i vattenmängden mer en i fas 3,när den väl gör det så är den öppen för attack från Uv-c,eller hur?Jag tror att det är viktigt att ta insug från botten då(många fiskar vilar natten där och då slår den till)Om stråldoserna i tabellen är riktiga så eldar vi just för kråkor!Sen är det viktigt att suga bottenmatrialet vid utbrott för där husrerar inkapslade parasiter..För förebyggande syfte tror jag 25 watt är overkill vi ska ha klart för oss att irritans kanske aldrig passarerar uv-cmvh hagbardDu förstår ändå inte Magnus. Om parasiten dödas beror på om parasiten uppehåller sig i strålningskammaren samt om dos/uppehållstid är tillräklig för att döda. 1) uppehåller sig i strålningskammaren. Med dubbel så hög genomströmning per timme så är givetvis chansen (statistiska chansen) dubbel så hög att parasiten uppehåller sig i kammaren2) Dosen beror på intensiteten - 25 watt har ca 2 - 2,5 gånger högre intensitet än 9 watt - innebär (inom vissa gränser) att belysningstiden kan halveras (flödet fördubblas) för dödlig effektDetta innebär att 25 watt minst fördubblar chansen att döda parasiten jämfört med 9 watt genom att man kan öka genomströmningen och det är inte att elda för kråkorna enligt mitt sätt och se saker och tingSedan skall man suga sitt vatten från botten och så - det är riktigare men huvudsaken är att man med ett kraftigare aggregat kan öka genomströmningen och därmed möjligheten att döda organismerna. Ett kommersiellt aggregat som jag arbetat med och avsett för en genomströmning av ca 1300 liter i timmen är på 6*55 W = 330 W - för salt rekommenderar dom då en volym på 2000 liter till akvariet. Genomströmning 25 liter per watt. 9 watt kan man då köra 175 liter i timmen (akvariet 57 l) - 3 gånger per timma i genomströmning. 25 watt kan man då köra 625 liter i timmen -> genomströmning 10 gånger i timmen. Man tredubblar alltså chansen för att en parasit skall uppehålla sig i kammaren och dödas - det var värdefulla kråkor det...MVH Lasse Citera
hagbard Postat 11 oktober 2012 Postat 11 oktober 2012 (ändrat) jag förstår dig lasse men du läser mellan raderna,jag är icke ute för att pulvresra din teori eller som är ren logik..men man ska ha klart för sig irritans livscykel som trådstartaren frågade om,jag jobbar inom läkemedel o vi använder uv-c till vårat processvatten.Sen beöver inte en parasit dödas utan det räcker med att den skadas igen o igen men det är ju vad jag tror...låg watt rätt flöde:kung... Ändrat 11 oktober 2012 av hagbard Citera
hagbard Postat 11 oktober 2012 Postat 11 oktober 2012 inan du svara måste jag säga!Men fattar du inte??Ursäkta mig..det speler ingen roll om du så har 2000watt som du påpekar måste skiten in för rengöring..men det gör den inte troligtvis..pga av livscykeln..hur göra nu? insug till uv-c nära botten...sug botten .osv..det jag är ute efter o alla akvarister vad krävs i watt för DÖDA/skada denna varelse??vad jag har läst mig till så menar jag att kan man klå denna så är man homefree,för de andra klarar man lätt med samma strålingsdos eller mindre Citera
stigigemla Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Om man lämnar teorierna och går över till praktiken med akvarier så brukar man räkna med att ett genomflöde per timme av akvarievolymen räcker för att döda/göra sterila de flesta vanliga parasitarterna i tillräcklig omfattning för att hindra att ett angrepp sprider sig till andra fiskar. Dessutom krävs en ren botten utan sand.Om du effektivt skall bota infekterade fiskar bör du nog ha någonstans i storleksordningen 4 gånger större flöde.Dessutom skall flödet genom UVC:et inte vara större än att 99% av parasiterna dör. (Max 1000 liter/timme för 20w för de bästa) Det här är ungefär de siffror importörer brukar räkna med. Och tro mig: Lönsamheten i akvariebranschen är inte så stor att någon slösar med elkostnaderna. Citera
Lasse Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Stig - en omsättning på 1 gång i timmen är alldeles för lite för ett etablerat kar om ett angrepp skulle uppstå och att UV-C skall vara något annat än en leksak. Du vet ju att jag alltid hävdat att de styrkor som säljs för akvariebruk är mer eller mindre skämtsamma - för att inte gå in på vilken teknik de använder. @Hagbard: Frågeställning från trådskaparen varHej!Jag misstänker att jag fått vita prick i mitt 54-liters akvarium och har förstått det som att UV-filter är vad som rekommenderas mot detta.Eftersom jag väntar på leverans av ett nytt 360-liters akvarium så vill jag gärna köpa ett som är stort nog att även användas i det senare.Hur starkt filter bör jag då ha?. Där står inget om biologin - därför besvarade jag inte den frågan. Men du har rätt i biologin och just på grund av de olika "vitaprick organismernas" biologi (det finns fler än irritans) har alltid min åsikt varit att UV-C är ganska meninglöst i ett akvarium eftersom parasiten måste upp till kammaren för att avrättas och att den är frismmande endast en kort tid. Undantag kan då vara där man har en så kraftig UV-C att man kan ha en hög omsättning av vatten. Säg att akvariet är på 100 liter - parasiterna är frismmande under - låt oss säga 15 minuter - en kort tid. Chansen att det vattenpaket som parasiterna uppehåller sig i skall pasera strålningskammaren är ju betydligt högre om man typ har 1000 liter i timmen genom strålningskammaren (fortfarande dödlig dos). Varje vattenpaket kommer då att passera strålningskammaren 10 gånger på en timme mot 1 gång per timme med en genomströmning på 100 liter i timmen. Ett starkare UV-C tillåter snabbare omsättning och det är just det som är vitsen. Inte att parasiten får en mer "dödande" dos. Med döden föreligger det faktum att den är digital - ettera är du död eller så ät du inte död du kan inte vara mer eller mindre död. Tyvärr brukar det bli etter värre när man bara "skadar" parasiten.Min åsikt om hur man bekämpar olika sjukdommar och vita prick i synnerhet i ett revakvarie är att använda ozon - det är aktivt där parasiten finns - när den finns. UV-C tycker jag är verkninglös när ett angrepp redan har skett och parasiten etablerat sig. I förebyggande användning kan den däremot spela en roll och - om man har ett system med olika kar - hindra spridning mellan olika akvarier är tekniken viktig. Men då i betydligt starkare utförande än vad som är vanligt (tillåter bättre omsättningshastighet) Tror du nu att jag har fått nya kunskaper på grund av din eminenta kunskap om irritans biologi så kan du söka lite på vita prick och bekämpningsmetoder här på forumet. Titta på hinkmetoden exempelvis (bygger helt på parasitens biologi).MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Jag får stopp på angrepp i mina karantänkar med en omsättning per timme. Då är botten helt ren och nyskrapad.När det är kraftiga angrepp på gälarna ökar jag till 4 gånger per timme. Det har hjälpt ett antal gånger.När det är Clownfiskar kör jag alltid med den högre dosen.I min karantän har jag just nu en vitbröstad kirurg som blivit helt ren med en omsättning per timme.I ett annat kar helt utan medicinering har jag en Pseudanthias dispar som återhämtat sig från ett mycket kraftigt angrepp på gälarna.Där har jag bara låg salthalt. 1.010. Avsikten var att jag skulle medicinera efter det att den hämtat sig från salinitetschocken men den var redan mycket bättre efter ett par timmar så det blev ingen medicin. Parasiterna dog nog direkt i den låga salthalten så nu när gälarna fått läka börjar jag höja salthalten igen.Låg salthalt är en mycket god metod mot många parasiter men den förutsätter att man får upp den sjuka fisken och kan sätta den i ett annat kar. Räkor, krabbor och koraller skulle dö snabbt.Hinkmetoden gillar jag inte då jag får problem med temperaturskiftningar. Men den fungerade för mig redan för 50 år sedan på sötvattensfiskar.Det absolut bästa vid sjukdomsangrepp är enligt min mening ett separat akvarium helst för en ensam fisk med dämpat ljus och lugn omgivning. Citera
hagbard Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 jag är belåten med ditt senaste inlägg lasse,ozon är bättre en en dyr uv-c att slå ut detta otyg!min poäng var annars att iomed parasitens livscyckel så kan man komma långt med mindre watt,med "min" bifogade tabell så klarar man sig bra med mindre watt hehhe.Men!hur menade dom nu?Var det irritans besvärliga livscykel eller var det ett direkt dödande genom uvc?med tanke på hardcore dos!jag ber om ursäkt lasse också för att jag vart för burdus i mina svar..menade inget illa Citera
hagbard Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Hinkmetoden gillar jag inte då jag får problem med temperaturskiftningar. Men den fungerade för mig redan för 50 år sedan på sötvattensfiskar.Detta svar inger respekt!själv har jag bara provat i 40 år-ett glas med- Citera
Blåbert Postat 28 juni 2013 Postat 28 juni 2013 De Bary rekomenderar max 2500 l/h för 25 W , är det ett riktvärde att gå på om man bara har budget för ett kina-uv?Är det bättre att cirkulera lite långsammare för mer döda/genomströmmad volym eller skall man cirkulera tanken oftare per timme?Går det att ha ett för stort UV (om man bortser från uppvärmningen)? Jag tolkar @lasse som att det i princip inte går att ha overkill om man skall ha ihjäl parasiter.Så 36W Jebo med 2-3000 l pump till mina 250 l netto? Citera
pwin Postat 28 juni 2013 Postat 28 juni 2013 (ändrat) Jag har dålig erfarenhet av kina-tillverkade UV-C, dom dödar helt enkelt inte parasiterna som ett UV-C med ett UV-C rör från kända tillverkare gör. Bra tänkte jag, då köper jag ett UV-C rör från Philips eller Osram , men då kom nästa problem, den kinesiska skitballasten orkar inte driva det nya röret, trots att det hade samma spec. Skall jag då köpa ett nytt drivdon så har plötsligt den kinesiska UV-C blivit dyrare än om jag valt en kvalitets produkt ifrån början.Det kinesiska UV-C på 36W klarade inte ens att dämpa pricksjukan på fiskar i ett 40 liters helt glasrent akvarium, med ett riktigt UV brukar fiskarna bli symptomfria efter ett par dygn under samma förutsättningar.Jag säger inte att alla UV-C från Kina är skit men jag kommer inte chansa en gång till. Ändrat 28 juni 2013 av pwin Citera
Blåbert Postat 28 juni 2013 Postat 28 juni 2013 Hårda bud- kan det verkligen vara så illa?Någon som har bra erfarenheter av kina-UVC? Citera
Chum Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 Flikar in en fråga med tanke på att vi haft en del tunga namn (veteraner inom hobbyn) i denna tråd. Jag som planerar skaffa UVC inom snar framtid tänker så här; > ju mer effekt > desto mer omsättning (antal akvarievolym/timme) > desto större chans att de frisimmande parasiterna passerar apparaten. Men... kan man ha för MYCKET effekt (watt)? Ngn sade att det kan värma vattnet, men jag finner det föga troligt att det kan värma så pass mkt så det motsvarar en doppvärmare med tanke på hur snabbt vattnet passerar röret? Jag har tex 500L total volym om man räknar bort det som tryckts undan av ca 60 kg sten och 50 l sand... I dessa 500L, är det helt galet att köra mer än de större modellerna som brukar vara 55w. Säg 75w eller rent av 100w... eller mer? De UVC som är avsedda för dammar på mer än 100 ggr min akvarievolym kan ju ofta ligga däromkring. Blev erbjuden att låna ett 20w. Hade det rent teoretiskt gjort ett lika bra jobb som ett 55, 75 eller 100w om man utgår ifrån att den tillhörande pumpen hade anpassat flöde? Citera
petnym Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 All den effekt som du tillför UV-filtret kommer att bli värme, och den största delen av den värmen kommer att hamna i vattnet (eftersom du inte aktivt kyler UV-filtret med luft). Du kan alltså räkna med att ett UV-filter märkt 20 W kommer att motsvara en doppvärmare på 20 W som är ständigt på.Högre effekt på UV-filter medför att du kan ha ett högre flöde och därmed filtrera mer vatten per timme... Citera
Chum Postat 21 oktober 2013 Postat 21 oktober 2013 Jo jag är med på att watten värmer, men vattnet som kommer in är ju också svalt (kallare) så de 2-3 sek som vattnet är i röret känns inte så troligt att det hinner värmas så mkt. Men det kanske blir så ändå... Hur som haver så är ju en doppvärmare på 100w inte så mkt för ett kar på 500L, så då borde ett UVC på 100w inte tillföra så mkt extra värme heller? Däremot lär man kunna ha ganska högt flöde på pumpen..? Ngn annan fara med mkt watt? Kanske tar lampan slut fortare? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.