Gå till innehåll

Blå kirurg, utan gula fenor?


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag har som de flesta en "Dory/Doris", dvs en blå kirurg (Paracanthurus hepatus). Köpte min som mkt liten (ca 4-5 cm) på Triton. Nu är den kanske 6 cm och jag har upptäckt att den saknar gula fenor? Stjärtfenan är gul, men inte de på sidorna. De ser ut att vara svagt blå alt genomskinliga. Svårt att se då dessa fiskar simmar lite speciellt med fenorna mot kroppen ofta. Min fråga är... kommer den gula färgen på fenorna senare i livet när fisken blir större, eller har jag fått tag på ngn fuskvariant?

-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns säkert lite olika färgmorfer på dom.

Har sett bild på en med röd ryggfena, sååååå läcker.

Fanns väl med i en tråd här på guiden, kommer inte ihåg vad tråden heter men något åt "fisk som alla inte sett" eller liknande.

Finns säker någon som hittar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns minst två varianter - ingen är "fusk variant" utan är från olika populationer som inte blandas i naturen. En variant har helt gul buk och finns utanför Östafrika.

MVH Lasse

jag som trodde att de blev gula på bröstet när de blev äldre... ack så fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå Laggeman men jag ville bara förklara att det var minst två varianter - det är antagligen ett otal. Det med gula bröstfenor kan ju vara könstecken också eftersom Petnyms yellow-belly har det också och det fenomenet verkar finnas hos både den vanliga och YB. Har tittat igenom googles bildsök - det verkar vara en stor variation på just bröstfenorna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för intressanta svar :) Jag trodde det bara fanns en sort av Paracanthurus hepatus men hade visst fel. Och ja det var bröstfenorna jag menade. Buken är lika knallblå som resten av kroppen. En annan intressant detalj är att "pannan", dvs huvudet mellan ögonen, är helt svart och inte blå. Så de båda svarta "palettdetaljerna" på sidan mös där. Kanske borde ställa ut detta exemplar på fiskutställning, hehe :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...