brevix Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Funkar det att styra effekten/flödet på en magnetpump(de vanliga vi använder) tänkt att använda en Triac dimmer för detta.de står spesen för Triacen att de är till för ex motorer med kol och resestivalaster.någon som provat att reglera en magnetpump med detta? Citera
greger Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Rätta mig om jag har fel, men en växelströmsmotor är väl en reaktiv last - triacen är nog tänkt föt DC-motor Citera
Bläckfisken Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Det borde väl funka men pumpen kanske inte håller lika länge. Bäst vore en frekvensomriktare.http://electronics.stackexchange.com/questions/4497/controlling-water-pump-speedgreger: du kanske tänker på tyristorn. Citera
brevix Postat 18 oktober 2012 Författare Postat 18 oktober 2012 jo frekvensomriktare vore fint men kostat väll ett typ 3000kr till en 140watts motor/pump Citera
stigigemla Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Det fungerar inte alls.Växelströmmen ger ett varvtal på 3000 varv per minut. (50Hz 2 pol synkronmotor) Om man dimmar ner tills motorn tappar fart brukar de stanna. Och de startar definitivt inte på den lägre spänningen.Det finns inte en enda produkt på marknaden som försöker styra genom att reglera spänningens storlek till magnetmotorer.En billig frekvensomriktare finns från SEIO men den har alldeles för lite styralternativ. Citera
brevix Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 Misstänkte att det inte skulle fungera ! bort med den tanken en sådan här för 72$ skulle kunna vara ett fungerande alternativ eller? ...http://encomvera.en.made-in-china.com/product/SeznbroEJqfL/China-EDS800-Frequency-Inverter-Single-Phase-0-2KW.html Citera
wrang Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 skulle detta funka?[h=5]Pumpregulator för varvtalsregleringAnvänds för att reglera varvtalet på pumpar av asynkronmodell.[/h] Citera
stigigemla Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 @Wrang. Nej akvariepumparna är av synkron typ.Det finns undantag. Gamla luftkylda Fischer och Tunze 4000- 4002.@Brevix. Kanske men den har ingen lämplig styrning.Det finns ett antal lågspänningspumpar med separat strömförsörjning. Men den stabiliserar spänningen ut till pumpen och man riskerar att de går sönder om de får för låg spänning in. Citera
brevix Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 Helt perfekt !! jag som har googlat massor och missat denna . Tackar :-) Citera
brevix Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 hm han inte läsa ditt inlägg ..... jaha så den funkar inte till min Laguna då :-( kina frekvensoriktaren då ? dock börjar den på 0,2kw och pumpen är ju på 0,16kw...hm ??? Citera
Laggeman Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Den kan hantera upp till 0,2, inte från 0,16kW.Men varför önskan om denna styrning? Varför inte köpa "rätt" pump från början, eller en styrbar modell? Citera
brevix Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 styrbar = svin dyrska bara anv en pump i systemet och försöka få ner ljudnivån genom att den varrvar mindre.lite exprement också Citera
Vandal Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 när en 50hzpump minskar i varvtal låter den mer... styrbar som gäller tyvärr... eller dammpump lågvolt... om det gått styra dem hade vi väl alla kört med "vanliga" billiga pumpar... Citera
Laggeman Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Här skriver du att du fick med en motorstyrinng, funkar inte den?Hade du kunnat klara dig med en mindre så hade denna kanske varit ett alternativ:http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=12147 Citera
Laggeman Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Denna finns också:http://www.saltysupply.com/RLSS-Waveline-DC10000-Six-Speed-Pump-w-Controller-p/h2o1123.htm Citera
mikoto Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Är din laguna pump väldigt högljud? Den är ju ett bra val annars flödesmässigt för ditt kar tycker jag, den borde ju nästan klara av 30 gånger ditt visningskars volym i timmen. Om du ställer pumpen på något vibrationsisolerande, typ siklikonslang eller liknande och isolerar bänken med ljudabsorberingsmatta, håller den fortfarande en för hög ljudnivå då? Laggemans pumpar är ju tuffa men de känns klena för din applikation, speciellt då de klena siffrorna redan är när pumparna körs för fullt och inte har någon lyfthöjd. Citera
Stefan molin Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Hej , denna pump går att styra och passar för sött och saltvatten , http://www.ebay.de/itm/Aquaforte-ECOMAX-DM-Serie-10000-Filter-Teichpumpe-10000-l-h-/200762706413?pt=Pumpen&hash=item2ebe63c9ed , mvh stefan Citera
brevix Postat 20 oktober 2012 Författare Postat 20 oktober 2012 När jag beställde Laguna pumpen visade det sig att motorstyrningen inte fanns ..och nu förstår jag varför ,hmm lurad !? jag ska ge handlaren en chans att fixa styrningen...kan ju lämna tillbaka pumpen också men som Daniel skriver är den nog rätt bra , dock lite för stor och hade en plan med att sänka varrvet på den och få lägre ljudnivå och kunna "boosta" systemet någon minut (rensar Zeovit ,skummare mm).Hela projektet bygger på att köra med en pump till allt i sumpen och delvis i karet.om det nu går att sänka varvet på pumpen ,ca 20% tror jag räcker= ett mycket tyst kar :-)grejen med Laguna pumpen var ju 3000+500kr mot 8-9000kr Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.