Gå till innehåll

Styra en Laguna 16000 med Triac


brevix

Rekommenderade inlägg

Funkar det att styra effekten/flödet på en magnetpump(de vanliga vi använder) tänkt att använda en Triac dimmer för detta.

de står spesen för Triacen att de är till för ex motorer med kol och resestivalaster.

någon som provat att reglera en magnetpump med detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar inte alls.

Växelströmmen ger ett varvtal på 3000 varv per minut. (50Hz 2 pol synkronmotor)

Om man dimmar ner tills motorn tappar fart brukar de stanna. Och de startar definitivt inte på den lägre spänningen.

Det finns inte en enda produkt på marknaden som försöker styra genom att reglera spänningens storlek till magnetmotorer.

En billig frekvensomriktare finns från SEIO men den har alldeles för lite styralternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Wrang. Nej akvariepumparna är av synkron typ.

Det finns undantag. Gamla luftkylda Fischer och Tunze 4000- 4002.

@Brevix. Kanske men den har ingen lämplig styrning.

Det finns ett antal lågspänningspumpar med separat strömförsörjning. Men den stabiliserar spänningen ut till pumpen och man riskerar att de går sönder om de får för låg spänning in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är din laguna pump väldigt högljud? Den är ju ett bra val annars flödesmässigt för ditt kar tycker jag, den borde ju nästan klara av 30 gånger ditt visningskars volym i timmen. Om du ställer pumpen på något vibrationsisolerande, typ siklikonslang eller liknande och isolerar bänken med ljudabsorberingsmatta, håller den fortfarande en för hög ljudnivå då? Laggemans pumpar är ju tuffa men de känns klena för din applikation, speciellt då de klena siffrorna redan är när pumparna körs för fullt och inte har någon lyfthöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag beställde Laguna pumpen visade det sig att motorstyrningen inte fanns ..och nu förstår jag varför ,hmm lurad !? jag ska ge handlaren en chans att fixa styrningen...kan ju lämna tillbaka pumpen också men som Daniel skriver är den nog rätt bra , dock lite för stor och hade en plan med att sänka varrvet på den och få lägre ljudnivå och kunna "boosta" systemet någon minut (rensar Zeovit ,skummare mm).

Hela projektet bygger på att köra med en pump till allt i sumpen och delvis i karet.

om det nu går att sänka varvet på pumpen ,ca 20% tror jag räcker= ett mycket tyst kar :-)

grejen med Laguna pumpen var ju 3000+500kr mot 8-9000kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...