Gå till innehåll

Förbrukning Balling light


Anlu

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ni som kör med balling light vad har ni för förbrukning av saltlösningarna?

Normalt blandar man ju i fem liters dunkar men jag skulle om möjligt vilja ha lite mindre dunkar men då är ju frågan hur mycket som går åt. Jag vill ju inte hålla på och blanda nya lösningar stup i kvarten. En gång i månaden tycker jag känns som rimligt.

Jag vet att förbrukningen beror på storlek av akvarium och hur mycket koraller man har. Ge mig en uppskattning. Jag har ett 400 liters kar och kommer göra en mix av LPS och SPS så ett ganska normalt revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, att göra som laggeman föreslår är nog inte dumt. Jag kör 1L behållare till mitt 80L nano med sps å lps. Blandar ner 90g Carbonatmix som jag doserar 65ml av om dagen. Det räcker 15 dagar. Inte så hett. Ca & Mg räcker för evigt känns det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH dunken har lägts löslighet har jag för mig. Doserar 200ml balanserat om dagen vilket borde motsvara din KH behållare. Förutsatt att min doserpump faktiskt doserar det jag ställer in, aldrig mätt upp det.

Vet inte riktigt var det tar vägen dock, tycker det växer långsamt :-)

Min visningsdel är på 350l och jag kör med 3 x 10liter dunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.

Laggeman: "Du kan ju alltid blanda till i större dunkar och sen fylla på i 1 liters flaskor ifall det är platsen som styr. "

Jo det är platsen som är problemet, men samtidigt vill jag inte slabba allt för ofta med att fylla på, så en liter blir kanske lite för lite. Det är den avvägningen jag är ute efter, plats kontra hur ofta jag måste fylla på.

Ormet: "Jag kör 1L behållare till mitt 80L nano med sps å lps. Blandar ner 90g Carbonatmix som jag doserar 65ml av om dagen"

Om man extrapolerar det så skulle det innebära 8-9 liter Kh per månad på ett 400 l. Bra mycket mer än jag trodde. Absolut minimum för mig är att behållarna skall "hålla" i minst en vecka. Så det skulle ge minsta behållarvolym på 2-3 liter.

Fiffe: "KH dunken har lägts löslighet har jag för mig."

Är det din erfarenhet också att Ca och Mg håller mycket längre än Kh? Du kör med 10 liters dunkar, hur länge håller dina resp. dunkar Kh, Ca, Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man extrapolerar det så skulle det innebära 8-9 liter Kh per månad på ett 400 l. Bra mycket mer än jag trodde. Absolut minimum för mig är att behållarna skall "hålla" i minst en vecka. Så det skulle ge minsta behållarvolym på 2-3 liter.

Njae, om det inte är riktigt fullt med korall.

I mitt kar (ca400 liter vattenvolym) jag hade så var jag som mest uppe i 150ml/dygn, vill jag minnas och det var fullsketet med korall. Kan minnas fel ifs, står säkert i min tråd någonstans. Vill dock minnas att jag inte blandade mina ballingdunkar så ofta som varje månad, körde med en balanserad balling, dvs doserade exakt lika mycket ur alla dunkar (balling classic)

Det ger en förbrukning på 4.5 liter i månaden ungefär.

Kör man med lightmetoden (mättade lösningar) så är kh dunken den det går mest ur då bikarbonaten inte kan lösas lika koncentrerad som ca och mg. Blir ett himla mätande för att hitta rätt doser.

Alla kar är ju olika, helt beroende på hur mycket korall man har, hur ofta man byter vatten, vilket salt man använder, hur mycket man krämar på med lyse mm...

Så det är lika exakt som att säga hur långt ett snöre är.

Får helt enkelt prova dig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiffe: "KH dunken har lägts löslighet har jag för mig."

Är det din erfarenhet också att Ca och Mg håller mycket längre än Kh? Du kör med 10 liters dunkar, hur länge håller dina resp. dunkar Kh, Ca, Mg?

Jag kör balling Classic istället för balling light. Det receptet innebär att man doserar lika mkt från varje dunk. De tar alltså slut samtidigt.

Med tanke på lösligheten för kh bör den dunken ta slut först när man kör light metoden. Man kan lösa en väldans massa calcium i vatten har jag för mig.

En stor dunk för kh, och mindre för ca och mg kanske funkar?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...