Gå till innehåll

Andres nya 375 liters akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 342
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sedan blir det bilder på min nya favoritkorall: Cataphyllia med neongrön bas och rosa toppar.

E. Navarchus varinte så snäll i början men jag vet inte om han har "testat" färdigt nu eller om det var för att han var hungrig. Hade gått utan mat i 2 dygn.

Bilderna:

cataphyllia34zc.jpg

cataphyllia43ru.jpg

cataphyllia54kn.jpg

cataphyllia69qe.jpg

cataphyllia104ot.jpg

cataphyllia113ta.jpg

cataphylliatentakler2xj.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen lite bilder på en "sak" som jag hittade igår kväll.

Har ju tidigare skrivit om att jag plockade bort en sjöhare som helt plötsligt dök upp från stenen i akvariet p.g.a. rädsla för hur giftiga de kan vara.

Kan inte fatta hur jag har haft akvariet i 2 års utan att se dessa djuren någon gång. Så igår igen dök en till upp. Det är inte samma eftersom jag plockade ur den som var militärmönstrad och denna var rosa/lila med orangafläckar.

Om någon kan identifiera den är jag väldigt tacksam. Den kröp längsmed framsida och gick sedan ner på botten upp på stenar och koraller. Vet inte om det var den men någonting släppte något i vattnet för fiskarna blev som tossiga och bet i luften i några minuter innan allting återgick till det normala.

Djuret hade också hål på baken. Har markerat dem med röda streck/pil.

Bilder på djuret.

whatsthis51sd.jpg

whatsthis62jt.jpg

whatsthis73sd.jpg

whatsthis83hj.jpg

whatsthis100sx.jpg

whatsthis95vw.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En bild på en acropora som har börjat sprida sig över stenen. Flera olika montiporor och även denna acropora har själva spridit sig på något lustigt sätt. Måste innebära att fraggar och liknande inte behöver vara större än en halv lusa skit för att de skall kunna överleva och växa.

acroporasurvivor6vs.jpg

Har även en montipora som jag inte har identifierat. Vet att någon här på forumet har samma för jag har sett den på bild tidigare. Om den personen ser detta så får han/hon gärna skicka ett inlägg med namnet eller ett pm.

montipora2yo.jpg

Har även nya euphyllior som jag inte har kunnat identifiera. Så om någon vill pröva på en gissning så är det helt ok.

euphylliavit0mf.jpg

euphyllia6qr.jpg

Vem kan inte älska en fisk som denna?

xanthurum8wt.jpg

Några tidiga bilder på min nyligen inköpta Cirrhilabrus lineatus. Redan efter några dagar, se bild 2, börjar den färga annorlunda och den är inte längre lika skotträdd.

cirrlineatus8bz.jpg

cirrlineatus30su.jpg

Bo har vuxit och en bra bit sedans jag fick honom och blivit betydligt tuffare mot nykomlingar. Skulle väl säga att han är 5-6 cm och jag väntar på att han skall börja slå över till blått.

coreleus0ig.jpg

Även vlamingiin har vuxit otroligt snabbt. Såg att det var en förfrågan på tillväxt i en annan tråd och för att dra koppling till min så var han väl cirka 7-8 cm när han kom ner och nu är han störst i akvariet.

vlamingii6wx.jpg

Till sist min absoluta nya ögonsten. En Mccullochi Pseudochromis eller som de nu heter Cypho purpurescens.

mcc1008iq.jpg

Glöm nu inte att man kan klicka på listerna om bilderna skall bli större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte direkt någon höjdare på fotografering.

Men kameran funkar väldigt bra för en ovetandes som mig. Finns 3 lägen som jag rör sedan ställer den in allting själv. Naturligtvis så får man välja blixt eller inte och det går att snabbt välja lite olika ljusförhållanden men det är inget som jag kan med.

Brukar ta bilder i macroläget och sedan klipper jag ut och förminskar den delen som jag är intresserad av i paint. Så jätteavancerat är det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote vad har du för storlek på ditt akvarium och vad har du för fiskar i samt skummarens kapacitet?

Är sugen på att skaffa större och det kan bli verklighet om tjejen skall gå i skolan i en annan stad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote vad har du för storlek på ditt akvarium och vad har du för fiskar i samt skummarens kapacitet?

Är sugen på att skaffa större och det kan bli verklighet om tjejen skall gå i skolan i en annan stad.

Akvarium: 1000 liter

Skummare: AquaCareFlotor (2000 liter)

Fiskar: 6 Hepatus, 1 Flavcens, 2 Xanthurus, 1 Olivaceus, 1 Tominensis, 1 Strigous, 2 Veliferum, 8 clowner, 9 Anthias, 3 fridmanni, 1 mandarin, 2 Eldstjärtsgoby (magnifica), 4-5 fidji-fröknar plus kanske någon jag glömt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte direkt någon höjdare på fotografering.....

Skönt att höra att det är fler som inte är höjdare på att fotografera. Ska du säga det någon mer gång får du låta bli att skicka med bevis på att du är bra. Att du upplever det som om det bara är ..... är bara ytterliggare bevis på att du är bra.

Fortsätt att fotografera men det är fult att ljuga!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog min Montiopora confusa du har sett Dimorb. Kolla inlägg #170 i min tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=108565&postcount=170

Din Cirrhilabrus ser ut att vara en C. rubrimarginatus och inte en lineatus. Det är också en mycket trevlig fisk.

Vart har du fått tag i den? Jag är mycket intresserad av att få tag i fler olika Cirrhabrillus så PM gärna vart du fick tag i den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog Norberg att det var din confusa som jag såg. Det ser ut som om det skulle vara samma.

Angående fisken så är den väldigt olik sig på bilden. Jag vet hur en C. lineatus skall se ut och den är väldigt lik. Kan dock aldrig vara riktigt säker eftersom de färgar så kopiöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C. rubrimarginatus har gula ränder på huvudet.

C. lineatus har blå ränder på huvudet.

Då jag jämför med Hiroyuki Tanaka:s bilder så stämmer det inte med lineatusen.

Det finns ofantligt många färgvarianter på desa 2 arter (och alla andra cirrhabrillus också för den delen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte länka till Tanakas bilder så kan jag se hur det stämmer med fiskens nuvarande färgsättning.

På bilderna är den cirka 4 timmar gammal i karet så att det inte är likadan nu är väl ganska självklart. Men man vet aldrig hur mycket i färg det skiljer sig.

Jag går på bilderna från themarinecenter.com -

http://www.marinecenter.com/fish/wrassereefsafe/lineatusfairywrasse/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilderna har jag tyvärr på en CD han har skickat till mig så de kan jag inte kopiera då de är låsta i PDF. Han hade 9-10 olika bilder på färgvarianter av båda sorterna.

Ja är den så pass ny i karet så tar det ju några dagar innan de kanske får sin riktiga färg. Men rändernas färg på huvudet är konstant, så är de gula så är det C. rubrimarginatus till 99%.

Vart fick du tag i den någon stans? För jag skulle gärna vilja få tag i en C. rubrimarginatus eller C. lineatus. PM:a gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: När du har framme bilden i pdf filen så tryck på print screen på tangentbordet, öppna sedan t.ex word och välj redigera och klistra in då kan du klippa ur den delen som du vill och välj sedan arkiv, ny och redigera klistra in så har du bilden klar och kan sparas och då kan du lägga in den här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...