Gå till innehåll

Andres nya 375 liters akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 342
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fiskarna växer efter utrymme och tanken är att de skall få ett akvarium som är dubbelt så långt det vill säga 270 cm med djup och höjd 50*50 men då måste jag först få ett hus att ha akvariet i :)

Den största nackdelen som jag ser det är att de kan slås en del och då stöka till inredningen eftersom de är lite större än sina kompisar.

Till en början var det faktiskt så att de slogs som galningar och sedan lugnade alla sig och var kompisar. Det vill säga tills A. Sohal kom ner i akvariet. Han har inga kompisar och det är nog därför han är så förbannat arg ibland :)

Men det har sina fördelar det också.

När Sohalen styr de andra så finns det inte en ända fisk som bråkar varken med honom eller någon av de andra.

Jag har planer på att inhandla en A. Tennetii och en A. Lineatus men risken är att de är för snarlika A.Sohal och det på så sätt går riktigt illa.

A. leuchosternon hade jag undvikit. Om A. Lineatus är känslig för vattenkvaliten men blir tåligare med storlek så är det tyvärr inte samma sak med A. leuchosternon.

Den är ju känd för att vara sjukdomsbenägen som få.

Annars tycker jag att du skall utöka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret André. Är ändå sugen på A. leuchosternon. Men skall ta mig en funderare på det du skriver. Köpte en P. hepatus och den fick lite prickar efter en vecka. Men två dagar senare var prickarna borta. Just nu har den två ärr efter lite fight med min Z. scopas. Paletten är liten men tuff. Backar inte för någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xanthurum bakom en sten försöker hålla kolla på vad sohalen gör.

xanthurum3pe.jpg

Min violetta korall som jag fortfarande inte kan komma ihåg namnet på.

violetta0xx.jpg

Sarcophyton baby

sarcrophytonbaby0nb.jpg

Hysterix, snart kommer en knallrosa också

shysterixbrun4ax.jpg

En annan rosa variant, pocilipora.

pociliporarosa3ke.jpg

Giftiga palythoa sp.

palythoa9pl.jpg

Montipora Digitata

montiporadigitatamrkgrn7lo.jpg

Neon - Clavularia Viridis

clavulariaviridisgreen1we.jpg

Baby stars:

greenbabystar2qj.jpg

brownbabystar2wh.jpg

Bruna Clavularia Viridis.

clavulariaviridisbruna5sl.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick en ny sändning idag men musslor och fiskar.

Tänkte behålla 2 musslor och även 1 A. Lineatus samt en 1 A. Tennetii.

Tennetiin är lite skadad så han vill inte vara med på bild och lineatusen kan ju behöva lite vitaminer så att färgerna kommer tillbaka.

Musslorna däremot var av högsta kvalite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter 5 minuter i akvariet:

5minuterpurple0cd.jpg

Den mönstrade musslan efter 5 minuter:

5minutertecknad5wh.jpg

Bilder på båda musslorna när de dök ner i akvariet och singelbilder 1 timme efter det att de släpptes ner.

dubbelt8dn.jpg

tecknadmussla3fh.jpg

Fick även en hyfsad bild på lineatusen och en där Desjardiinin känner lite på honom.

alineatus8gc.jpg

desjardiiknnerpalineatusen9ss.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ångrar mig. Lineatusen är större och visst har det blivit bråk han har fått mycket stryk.

Det lustiga är dock att Tennetiin som är mycket mindre också blir iväg jagad men han simmar tillbaka lika fort och står upp emot sohalen och de övriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar upp lite nya bilder...

Helbild akvariet snett framifrån

akvariet4ag.jpg

Musslorna

art4ce.jpg

Clownerna

clowner8cg.jpg

Desjardii

desjardii4iv.jpg

desjardii22ob.jpg

Flavescense

flavescense5yh.jpg

flavescense27vh.jpg

Kardinal

kardinal2up.jpg

Navarchus

navarchus23hu.jpg

navarchus33uu.jpg

Navarchus & Sohal

navarchussohal8zu.jpg

Monstermusslan

monster25mc.jpg

Strigosus

strigosus2ep.jpg

Tennetii

tennetii2oi.jpg

tennetii25hq.jpg

Tentakel

tentakel8et.jpg

Sedan min favvo bland kirurgerna, eller han var i alla fall tidigare.

xanthurum3rr.jpg

xanthurum26rj.jpg

Lite i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte kolla lite med de som brukar titta i tråden om det är något speciellt som ni vill ha foton på?

Fotar gärna men fantasin tar slut när man har tagit ett antal kort.

Kom med förslag på vad som kan vara kul att föreviga.

Uppmaning till alla är att jag gillar verkligen helhetsbilder gärna med ev möbel och hela karet så man ser revuppbyggnad och så.

Annars är det kul med lite blandat så klart, men en riktig helbild är bra så man får en uppfattning om hur det ser ut.

Jag har sett värsta macrobilderna som sedan varit ett kar med tre koraller o två fiskar i..

Inget fel i det men det är kul att se "The Tank"..

Ditt kar och bilder var fint som vanligt andré.

Mvh Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så var det dax igen.

Har varit och impuls handlat en del stenkoraller och tänkte inte på att det finns både en Xanthometapon och en Navarchus i akvariet. Båda två tyckte naturligtvis att det var dö kul med lite "fredags" mat.

Fick snabbt plocka ut korallerna och har dem nu till salu ifall någon är intresserad.

Jag tror det är 2 st Trachyphyllia radiata - http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=432

Bilder kommer i nästa inlägg.

Hör av er snabbt via pm eller tlf ni som har det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick även en del bilder på kirurgerna och hittade äntligen en A. Achilles i lagom storlek, till rätt pris och som inte såg ut att dö på vägen hem i påsen.

Bilder:

Lineatusen, Achilles, 2 Xanthurum, Strigosus och en Loricilus

2xanthurumlineatusachillesstri.jpg

Achilles

achilles9nn.jpg

Lineatus

lineatus3pt.jpg

Lineatus 2

lineatus22dk.jpg

Sohalen känner på Achilles och tar det förvånansvärt lungt. Men det kan ju ha att göra med att lineatusen är strykfisk.

sohalachilles7uy.jpg

Sista bilden på Tennetii och lineatus.

tennetilineatus7zj.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju 3 väldigt aggresiva kirurger (Sohal, Lineatus och Achilles) i ditt lilla kar! (Förutom att du har 5 kirurgrer till i karet utöver de 3.)

Är du inte orolig att det blir lite trångt om saligheten!

Särskilt Achillesen som är känslig för sjukdommar och skador! Klarar den av att vara 3:e fisk?

Bara en stilla undran!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar relativt bra. Alla fiskarna hade säkert önskat att vara i havet istället för i vilket akvarium som helst :)

Än så länge är de dock inte jättestora så det funkar. Förväntar mig dock att jag kommer att få ge bort just de tre du nämner eller inhandla ett akvarium som är minst dubbelt så stort och då i första hand dubbelt så långt så att de kan sträcka ut sig lite mera.

Om man skall vara ärlig, och det är jag, så är det inte 5 extra kirurger utan närmare 7 st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...