Gå till innehåll

Johan & Josses Blenny


spotUP

Rekommenderade inlägg

Har du små mängder Nitrat i systemet, så har du bakterierna i karet som bryter ner nitrit. Med sannolikhet har du redan haft den, i vanliga fall sker den under första veckan och varar i 3-5 dagar. var mest att du hade så hög nitrat innan du fått i levande så fick mig att tänka att det kanske visade fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vågar man stoppa i en lps i ett så här tidigt skede tro?

Har ju fått ett erbjudande av en trevlig herre i denna tråden som jag har svårt att säga nej till. :)

Backstrd: ja tack, hemskt gärna.

Imorgon är jag ganska uppbokad, men på tisdag skulle jag kunna plocka upp det om det funkar för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yodelkung, visste inte att det var just kiselalger, men jag misstänkte att det var normalt. Jag välkomnade dom. Det känns ju som att det lever lite i karet då iaf.

Jag har noterat lite små vattengråsuggor som ränner runt på stenarna också. Inte i några stora mängder alls men man blir glad för det lilla nu.

På onsdag åker jag till ciklidhuset och får förhoppningsvis med mig lite städhjälp hem!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket rekommenderar du för mitt blenny i nuläget då?

Plopp! Här kommer en bild på din föredetta korall Reuben! :)

post-6893-14468927370196_thumb.jpg

Här har den suttit i karet i tio minuter, jag tycker att den ser rätt glad ut. Jag trodde att det skulle ta ett dygn minst innan den kikade fram. :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades ni få till det med cementet eller har ni inte riktigt bestämmt placering än?

Jag hade nog kört på kanske 2-3 nassarius sniglar och 1-2 vanliga sniglar här i början. Har du ingen ordentlig algtillväxt så har de inget att ta hand om (kiselalger äter inget vad jag känner till)

Jag hade nog kanske chansat på en första liten fisk. Personligen gillar jag :

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+1441&pcatid=1441

Enkel fisk, sköter sig själv för det mesta, lätt att få att äta och då den är så liten skapar den nästan ingen skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka från lerum med massa levande!

4 sniglar, en krabba, två räkor, en sjöstjärna och en sån där ful firre med horn som ska äta glasrosor. Firren va bra slak när vi kom hem men den hämtade sig förvånansvärt fort efter inkoppning!! Jag var helt säker på att det va kört. Nu simmar den runt och har sig. :)

Jag postar lite bilder så kanske ni kan hjälpa till med identifiering, jag glömde givetvis lappen med alla namn på i affären. :/

Just ja, nitraten är nere på 1 nu och nitriten står på noll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ja, vi köpte en 'äkta' turbosnigel och en annan snigel som han aldrig haft inne förr. Den grävde dock ner sig i sanden innan jag lyckades fota den.

Den andra räkan hänger inne i taket i en grotta. Den är större än putsaren och har mer rejäla klor. Den är röd med ett blått parti på undersidan. Ska se om jag lyckas få nån bild på den imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Fisken är en sk. Filfisk, namnet är tomentosus (vet inte exakt vilken typ då det är en mörk bild men en rolig liten firre, äter glasrosor :) Tyvärr kan den bita lite grann på vissa LPSer om man har otur. Håll ett öga på den :)

Sjöstjärnan är en linckia laevigata, en väldigt svår sjötsjärna som jag tyvärr inte rekomenderar i ett nystartat kar (eller ett kar av den storleken) Den kommer äta allt levande i sanden vilket försvårar uppstarten lite grann och att den är väldigt svår. Min svalt ihjäl i mitt 340liters kar trotts mycket liv i sanden och övrigt i karet.

Annars var det inte så mycket jag viste namnet på tyvärr, men kul att se att du kommer igång ordentligt :) Håll riktigt hård koll på värdena nu en vecka framöver så inte nitrat / fosfat drar iväg och märker du att det börjar stiga snabbt förbred en så stor vattenbyte som möjligt så du hinner fixa det.

ett litet tips, vet inte vad du kör för salthalt just nu, men rekomenderar dig att köra åt det låga hållet, kanske 1.021 eller liknande, du har inget som kräver det just nu, inga koraller som växer snabbt men du sparar upp mot 20% av din saltåtång med den enkla åtgärden, Enklaste sättet att sänka (och samtidigt göra "vattenbyte" är att ta ut en liter åt gången och byt ut mot sötvatten tills du hamnar på den nivån. Kanske 1liter i timman :)

EDIT: Räkan som du inte får bild på låter som en sk. Boxershrimp eller Banded Coral Shrimp (Stenopus hispidus) Googla o se om det passar in :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Sjöstjärnan är en Linckia laevigata även kallad blue linckia.

Nu är jag dock ingen expert, men jag skulle sätta all in på de iaf :)

Hade en själv, men den kola vippen efter ca 2veckor. Läste nånstans att den kunde va lite halv kinkig med värdena. Men vem kan inte va de! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vi har haft en liten paus med inköpen till akvariet ett tag nu. Inte mycket pengar över i dessa juletider. Men karet tuffar på och fiskarna blir mer o mer nyfikna på oss. :)

Vi har två lpser i akvariet men jag vill ha fler! Känns lite tomt som det är nu.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...