Gå till innehåll

Johan & Josses Blenny


spotUP

Rekommenderade inlägg

Jag kollade upp koffertfiskare lite noggrannare precis eft jag postat och insåg precis det ni sa.. Surt! Som är ju så coola!

Svårt att välja firrar till ett 80-liters.

Dom små firrarna känns ofta lite ointressanta.

just till ett 80 liters som jag själv tänker skaffa fisk till..hmmm undrar om man inte bara kan ha ett par däri? av någon liten art..typ percula?men men jag får väl se vad som dyker upp i detta ökenlandskap som jag bor i..sen att de små arterna skulle kännas ointressanta håller jag inte med om!alla fiskar har sin charm och man får anpassa sig efter tanken man har.max 2-3 små fisk i ett 80 om man också ska lite eremiter o dyl...duger väl??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det skulle nog fungera utmärkt. Finns många fel kul fiskar med som kan fungera bra. Har inga riktigt bra exempel på rak arm dock... Men det är mycket lättare till en början att sitta och vara sur över det man inte kan ha. Än att se allt det roliga man kan ha. Jag satt nog och var nästan deprimerad ett halvår över att 112 liter inte var lämpligt för kirurger, nu när jag byter kar till ett större så kan jag knappt se vad jag kan hålla nu för kul som jag inte kunde hålla innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar nitriten? Nitrat är inte särskillt giftigt om det inte är extremt höga nivåer(över 100 minst), en del koraller kan reagera negativt men det är främst koraller som inte trivs i näringsrika vatten. De flesta mjukkorallerna kommer nog bara gilla mer nitrat och kan nog hjälpa till att dra ner värdet.

Om det inte var nitrit du menade förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, ska vi byta namn på tråden till något mer neutralt tidsmässigt? Typ "Äntligen! Nu skaffar jag saltkar! Behöver råd!" (Även om "Nu" kan ses som extremt tidsbegränsat det med. ;))
Japp, har också tänkt på namnbyte. Namnet är gammalt men tråden lever vidare.

Vad blir det nya namnet på tråden nu då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaeo. Jag har nog blandat ihop dom lite. Ted sålde medvetet inget nitrittest till mig för att inte stissa upp mig, nybörjare som jag är, jag tror att han sa att det räcker att jag mäter nitrat som är resultatet av nitrit(?).

Vilken nivå är normalt på nitrat? Ska den också vara noll i en perfekt värld?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2-5 ppm nitrat är nog det bästa. Har man inget nitrat kvar kan det hämma tillväxten hos många koraller då det används som ett byggmaterial. Så det perfekta värdet är lågt men inte noll för att hålla korallerna i en näringsfattig miljö.

Har du bara mjukkoraller och alger till exempel dock så kan du nog gärna ha en 20-30 ppm nitrat utan att någon är ledsen :-)

Nitrit omvandlas till nitrat för övrigt ja, det är korrekt. Har man inget som förbrukar nitrat dock så kommer nitraten bara byggas upp i akvariet och det kan gynna alger. Så nitrat får man ta bort från vattnet genom denitrifikation, odla alger man skördar eller vattenbyten. Det sistnämnda är det lättaste tror jag i ditt fall. Det första absolut svåraste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men.... DOOOH!!!!!!

Vi har inte alls 25 i nitrat... Jag hade missat följande:

The color is, by looking trough the side, amplified by approximately 10 fold. For this reason you have to divide the color chart values by 10. Fo example 2 will become 0.2 and 50 will become 5.

Vi har alltså 2,5 i nitrat, vilket inte alls är farligt.

Då är ju bara frågan om vi har haft nitrittoppen ännu. Har inget nitrit-test.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...