Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Har precis flyttat över de fiskar jag köpte 19 januari från karantänsakvariet till visningsburken. Det rörde sig om 2 gröna korallgobies (Gobiodon rivulatus), 2 gula korallgobies (Gobiodon okinawae) och en gräsklipparblennid (Salarias fasciatus). Förutom detta simmar en sandvändargobie (Valenciennea sexguttata) i visningsburken sedan tidigare. I burken finns även en eldräka, två putsarräkor, en bandkorallräka (boxarräka), en pepparmintsräka, en diademasjöborre, en del eremitkräftor och snäckor i burken. 

• Svar 1,1k
  • Visningar 146,9k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Lite bilder tagna i idag:  

• I mitt akvarium är tanken att Xenian ska vara den dominerande korallen. Övriga koraller är där som ett komplement.   

• 2017-10-13     Macropharyngodon bipartitus.   Första gången sedan jag köpte dessa fiskar jag ser en av dem. Trodde att de var döda. Jag får se om den andra också kommer f

Populära bilder

Postat
  • Författare

En bild på de två gula smörbultarna (Gobiodon okinawae). Övriga nya fiskar gömmer sig och syns inte till. 

IMG_4114.JPG.dc7fac1e005b01163a2783e986acda2f.JPG

Postat
  • Författare

2019-02-24

Bild på min gräsklipparblennid (Salarias fasciatus).

IMG_4117.JPG.0b7eb9a97cb7c49c0e8183a891fc2b26.JPG

Postat
  • Författare

2019-02-27

En gul korallgoby (Gobiodon okinawae) syns på bilden  Om man tittar noga ser man även en av mina gröna korallgobies (Gobiodon rivulatus).

IMG_4121.JPG.3141ce61c9798c606076df16c38451a8.JPG

Postat
  • Författare

Mätvärden 2019-03-03

KH: 7.056 (Hanna)

Just nu tillsätts 10 ml (från varje flaska) Triton Core 7 baselement varje dygn. Jag tänker hålla denna dos i tills jag når ett KH på 8 och därefter minska tills att KH-värdet stabiliserar sig. När detta är gjort är det dags att skicka provrör för test hos TritonLab.

Jag måste dock konstatera att mitt akvarium normalt ser stort sett likadant ut oavsett jag har bra värden eller ej. Så ibland undrar jag varför jag bekymrar mig. Däremot tycker jag att korallerna växer mer sedan jag började med Triton Core 7. 

Postat

Koraller är långsamma med att ändra färg. Det kan ta mer än 2 månader efter det att man korrigerat värden innan färgerna nått sin slutpunkt.

Om man höjer järn eller jod kan den första ändringen gå på ett dygn men om man ändrar ljus är det vanligt att det tar riktigt lång tid innan man ser slutresultatet.

Jag har t. ex en röd Montipora digitata som är tegel-rödbrun i ganska svagt ljus men knall lysande rosa i riktigt starkt ljus. Den växer fortare i det svaga ljuset.

Postat
  • Författare
23 timmar sedan, danne031 sa:

Kan du inte filma någon minut så man får se pulserandet? :)

Jag försöker lägga in en liten film i morgon

Postat
  • Författare

Jag filmade en liten film med mobilen, men fattar inte hur jag lägger in det i ett inlägg

Postat

Det enklaste är nog att lägga upp den på youtube och länka till den här.

Postat
  • Författare
On ‎2019‎-‎03‎-‎07 at 23:41, mikoto sa:

Det enklaste är nog att lägga upp den på youtube och länka till den här.

Känner inte just nu för att skapa ett youtube-konto, så tyvärr blir det ingen film den här gången. Kanske i framtiden. 

Postat
  • Författare

2019-03-09

Ägnade morgonen åt lite mätningar av vattenvärden. Jag fyllde även på provrör som ska skickas iväg till TritonLab. Det var länge sen detta gjordes. 

Temperatur: 26 grader

Salthalt: 1.025 (Refraktometer)

Nitrat (NO3): 0 (Salifert)

KH: 7,33 (Hanna)

pH: 8,0 (Salifert)

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Sammanställning av prover och tester som gjordes 2019-03-09:

Temperatur: 26 grader

Salthalt: 1.025 (Refraktometer)

Nitrat (NO3): 0 (Salifert)

Fosfat (PO4): 0,444 (TritonLab)

KH: 7.33 (Hanna)

pH: 8,0 (Salifert)

Kalcium (Ca): 470,00 (TritonLab)

Strontium (Sr): 4,26 (TritonLab)

Magnesium (Mg): 1287,00 (TritonLab)

Kalium (K): 383,00 (TritonLab)

Boron (B): 3,62 (TritonLab)

Natrium (Na): 10351,00 (TritonLab)

Jod (I): 45,00 (TritonLab)

Aluminium (Al): 101,00 (TritonLab)

Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab)

Zink (Zn): 0,00 (TritonLab)

Postat
  • Författare

Eftersom jag åter har problem med röd cyano i sumpen har jag börjat dosera UltraLife Slime remover. Vi får se hur det funkar. Jag doserade först omgången igår kväll och nästa omgång blir i morgon kväll. Direkt efter att jag doserade Slime remover började skummaren skumma över i en våldsam takt oavsett hur jag ställde in den. De rekommenderar att man har skummaren igång, men detta går tyvärr inte eftersom skummarkoppen fylls direkt. 

Postat
  • Författare

Jag får säga att UltraLife Slime remover är mycket effektivt. Inte ett spår av cyano ett dygn efter första doseringen. I kväll blir det dos nummer två. Däremot kan jag fortfarande inte ha på skummaren eftersom den löper amok. 

Postat
  • Författare
19 timmar sedan, Slanten sa:

Ta av skummarkoppen och låt skummet gå tillbaka igen. Om det går. Bra för syresättningen. 

Det ska jag göra. Man är ju lite orolig för syresättningen i akvariet, även om det faktiskt inte verkar vara några problem.

• 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.