Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Konstaterade att alla fiskar förutom fyra (av totalt 14) visar symptom. De fiskar som ser friska ut är min gula kirurg, percula clown-hanen, mandarinfisken och min Valenciennea puellaris. Köpte idag ett 54 liters Aquael akvarium som jag tänkte använda som karantänsakvarium i fortsättningen. Dessutom köpt ett nytt lysrör till UVC:t.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis gjort helgens mätningar:

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025

NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25

NO2 (Salifert): 0

NO3 (Salifert): 7,5

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): 8,9

PO4 (Hanna): 0,57

Mg (Salifert): 1305

Ca (Salifert) 460

Nöjd med alla värden förutom med fosfaten som ökat från 0,28 till 0,57 sedan senaste mätningen. Förklaring till detta är att jag kört utan fosfatabsorber de senaste två veckorna.

Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser:

4 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (2 ml mindre än förra veckan, eftersom nitraten sjunkit en del)

1 ml Salifert KH+PH Buffer/två gånger i veckan (samma son förra veckan)

1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ägnat kvällen åt att byta 35 liter vatten, byta till ett nytt lysrör i UVC-filtret, samt byta ut ett av lysrören i akvariets belysningsramp. Jag ersatte mitt vita lysrör, ett Aqualine Reef White 15K till ett Hagen Power-Glo 18000 K. Jag lade dessutom i en strumpa med 5 dl Seachem SeaGel i sumpen. Startade också ingång mitt lilla nyköpta akvarium som ska bli karantänsakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har även den gula kirurgen prick. Binotatuskirurgen har börjat blekna, äter sämre och är inte alls aggressiv längre (den var min aggressivaste fisk tidigare, som ständigt bråkade med andra). Övriga fiskar verkar, förutom att de flesta har prickar på större delen av kroppen, vara okej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av pseudanthiashonorna låg full med prickar på botten och flåsade. Eftersom den var lättfångad tog jag upp den, doppade den i sötvatten i fyra minuter och slängde sedan ner den i karantänsakvariet. Inga prickar syns längre, men den ligger fortfarande och flåsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härliga bilder! Kanske lite mkt Xenia för min smak, men häftigt ändå med sådan tillväxt! :smiley20: Hoppas det går bra med karantänen. vad är det för kar (det lilla)? Det ser snyggt ut och bra storlek? =)
Jo det är det lilla akvariet till höger. Det är ett 54 liters Aquael (60 x 30 x 30 cm). Det har ett Aquael Fan 1 Plus innerfilter (320 l/h), en 75 w doppvärmare och belysningen som består av ett 15W T5 lysrör (6500K). Allt kostade 499 kr, vilket jag tycker var billigt. Tyvärr är fisken som fick ett sötvattensbad nu död. Detta var förväntat då hon mer eller mindre var halvdöd när jag plockade upp henne.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar:

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025

NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25

NO2 (Salifert): -

NO3 (Salifert): 25

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): -

PO4 (Hanna): 0,60

Mg (Salifert): 1245

Ca (Salifert) -

Fosfaten har ökat trots att jag börjat med Seachem Seagel. Nitraten har ökat kraftigt från 7,5 till 25 på en vecka. Magnesium har sjunkit från 1305 till 1230. Jag tänker därför lägga i 7 ml Grotech Magnesium pro instant . Dessutom tänker jag tillföra 1 ml av detta pulver varannan dag för att se om mitt magnesiumvärde blir mer stabilt.

Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser:

6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (2 ml mer än förra veckan, eftersom nitraten ökat)

1 ml Salifert KH+PH Buffer/två gånger i veckan (samma son förra veckan)

1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /varannan dag (har inte använt detta regelbundet tidigare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har håvat upp samtliga mina clownfiskar. Övriga fiskar är allt för svårfångade. Jag gav clownfiskarna ett tre minuters sötvattensbad. Därefter ner i karantänsakvariet där jag sedan stegvis sänkte salthalten till 1.020. Den orangea clownhanen mår inget vidare efter sötvattensbadet, men de övriga tre clownerna ser ok ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstaterade nu att samtliga fiskar förutom filfisken har prick. Jag håvade därför upp den och lade ner den i karantänsakvariet efter ett kortare sötvattensdopp. Dessutom sänkte jag salthalten i denna till 1.018. gula kirurgen och Pseudanthiashanen ser förskräckliga ut och jag misstänker att de dör inom kort. Även mandarinfisken har prickar på ögonen men inte på huden liksom min palettkirurg. Även min sandvändare (Valenciennae puellaris) har fått prickar på fenorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades fånga mandarinfisken. Gav honom ett tre minuters sötvattensdopp och slängde sedan ner honom i karantänsakvariet. Sänkte sedan salthalten ytterligare i detta kar till 1.016. Utan tvekan är det trist när allt dör. Jag kände mig ganska nöjd efter jag köpt min eldvärgkejsare och bestämde mig för att akvariet var som jag ville ha det och tänkte bara njuta lite. Men man får inte vara nöjd, för då går det tydligen på tok. Planen är att plocka upp de fiskar jag kan utan att riva inredningen i stora akvariet. De fiskar jag inte får tag i hoppas jag nästan att de dör, så jag kan ha akvariet fisktomt ett tag. Den gula kirurgen tror jag kommer att gå åt och då är det endast två fiskar kvar där, en sandvändare (puellaris) och en palettkirurg. Dessa har enstaka prickar men är i övrigt ok. I karantänsakvariet börjar det bli trång med fyra clownfiskar, en mandarinfisk och filfisken. Clownfiskarna ser bättre ut en för några dagar sedan, så när det gäller dessa är jag lite hoppfull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en riktigt fiskfälla? Jag köpte en från Fish street för 16$ +frakt. Riktigt bra fälla om du inte har en ordentlig sedan tidigare.

Låt fiskarna gå utan mat någon dag, släpp ned en pellet i fällan så kommer de att börja söka maten vid och i fällan på en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en riktigt fiskfälla? Jag köpte en från Fish street för 16$ +frakt. Riktigt bra fälla om du inte har en ordentlig sedan tidigare.

Låt fiskarna gå utan mat någon dag, släpp ned en pellet i fällan så kommer de att börja söka maten vid och i fällan på en stund.

Tack för tipset!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...