Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Bytte lite koraller med petnym idag. Jag kapade en av mina Sarcophyton samt några grenar Sinularia som han fick i utbyte mot en del stjärnpolyper och en liten fragg Pavona cactus. Stjärnpolypen hade en violett matta så jag utgår att det rör sig om Pachyclavularia violacea.

Alltid kul att prata akvarium en stund... Sarcophyton hade slagit ut idag...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter&p=581804&viewfull=1#post581804

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förrförra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.023/1.024

NO3 (Salifert): 2,5/2,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 9,3/9,9

PO4 (Hanna): 0,28/0,27

Mg (Salifert): 1140/1245

Ca (Salifert) 420/460

Har nu kommit hem efter att varit bortrest i en vecka. Skötseln under min bortavaro har bestått i att avdunstat vatten ersatts av vanligt kranvatten, tömning av skummarkopp och matning varannan dag med 1 ml Ocean Nutrition Formula 2 pellets. När jag inte själv sköter karet vill jag att det ska vara så enkel skötsel som möjligt för att minimera misstag. Magnesiumvärdet har sjunkit ordentligt och därför tillförde jag 10 ml Grotech Magnesium Pro Instant.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (0,5 mer än förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.023/1.023

NO3 (Salifert): 2,0/2,5

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 9,3/9,3

PO4 (Hanna): 0,29/0,28

Mg (Salifert): 1170/1140

Ca (Salifert) 445/420

Jag är nöjd med samtliga värden förutom magnesiumvärdet. Magnesiumvärdet är för lågt men har ökat lite sedan förra helgen. Jag tillförde 10 ml Grotech Magnesium Pro Instant för att öka magnesiumvärdet lite till.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla Pavona Catcus-fraggen jag fick av Petnym bleknade till kritvit när jag lade i den i mitt akvarium. Nu börjar den bli lite ljust grön (väldigt ljus forfaranade) men den har börjat uppvisa en fin tillväxt. Faktum är att tillväxten är så stor att man ser en skillnad varje dag. Således hoppfull att den kommer bli en fin korall med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.023

NO3 (Salifert): 2,5/2,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 9,9/9,3

PO4 (Hanna): 0,33/0,29

Mg (Salifert): 1170/1170

Ca (Salifert) 430/445

Jag är nöjd med samtliga värden förutom magnesiumvärdet och fosfatvärdet. Magnesiumvärdet ligger fortfarande på en för låg nivå. Jag tillförde därför 10 ml Grotech Magnesium Pro Instant för att öka magnesiumvärdet lite till. Jag får hålla koll på fosfaten och fortsätter den öka är det troligen dags att byte ut innehållet i strumpan som ligger i sumpen.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens bilder:

[ATTACH=CONFIG]112383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112384[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112385[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112386[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112387[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112388[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112389[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112390[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112391[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112392[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112393[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112394[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112396[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112397[/ATTACH]

Jag börjar bli galen på det nuvarande bilduppladdningsverktyget. Några bilder kommer med och några blir filer som jag inte kan öppna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.024

NO3 (Salifert): 2,0/2,5

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,2/9,9

PO4 (Hanna): 0,30/0,33

Mg (Salifert): 1230/1170

Ca (Salifert) 430/430

Jag är nöjd med samtliga värden förutom magnesiumvärdet och fosfatvärdet. Magnesiumvärdet ligger fortfarande på en för låg nivå, men har ökat lite sedan förra helgen. Jag tillförde därför 10 ml Grotech Magnesium Pro Instant för att öka magnesiumvärdet lite till. Även om fosfatvärdet är lite för högt, så är det något lägre än förra helgen. KH-värdet blir lite högre för varje vecka. Jag tror detta beror på att jag numera använder Red Sea Coral Pro-saltet. Om värdet går över 11 kommer jag att sluta med kalkvattnet.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...