Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Ser fint ut. Kan tänka mig att din xeniaskog rör sig riktigt förföriskt i verkligheten!

En liten undran bara, du är aldrig nöjd med din magnesiumnivå. Varför kör du inte lite hårdare med din dosering? Du kan ju lätt köra maxdosen ett flertal dagar på raken utan att komma upp i för höga nivåer.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom gjorde jag idag ett 40 liters vattenbyte. Första bilden är den pump jag köpte i veckan på Biltema för att slippa använda munnen vid mina vattenbyten. Den funkade perfekt. Övriga bilder är tagna efter vattenbytet.

post-7153-14468932975116_thumb.jpg

post-7153-14468932973839_thumb.jpg

post-7153-1446893297407_thumb.jpg

post-7153-14468932974305_thumb.jpg

post-7153-14468932974563_thumb.jpg

post-7153-14468932974866_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut. Kan tänka mig att din xeniaskog rör sig riktigt förföriskt i verkligheten!

En liten undran bara, du är aldrig nöjd med din magnesiumnivå. Varför kör du inte lite hårdare med din dosering? Du kan ju lätt köra maxdosen ett flertal dagar på raken utan att komma upp i för höga nivåer.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Jo jag är missnöjd med magnesiumvärdet. Men jag har egentligen aldrig märkt något problem med att detta är lågt. Jag tror på att man ska göra så små förändringar som möjligt. I många fall tror jag att många av de problem man råkar ut för beror på att man pillar för mycket. Så tanken är att öka värden som jag tycker är för låga lite i taget (och se till att de inte sjunker). Problemet är egentligen att varje gång jag når till de värden jag önskar, så reser man iväg och är bortrest en vecka eller två (t ex semester) och när man kommer hem får man börja om från början igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut. Kan tänka mig att din xeniaskog rör sig riktigt förföriskt i verkligheten!

En liten undran bara, du är aldrig nöjd med din magnesiumnivå. Varför kör du inte lite hårdare med din dosering? Du kan ju lätt köra maxdosen ett flertal dagar på raken utan att komma upp i för höga nivåer.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Jo, anledningen till att jag verkligen gillar Xenian är just det liv och rörelse denna korall ger akvariet, när den rör sig i strömmen från cirkulationen och när xenian gör sin pumpande rörelse. Jag skulle nog inte vilja ha ett rent stenkorallsakvarium, men när jag skaffar ett större akvarium någon gång i framtiden så kommer jag nog komplettera min Xenia med LPS av olika slag. Särskilt gillar jag Acanthastrea, Trachyphyllia och liknande koraller. Och givetvis Euphyllia (åter igen något som rör sig och ger liv och rörelse i akvariet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag är missnöjd med magnesiumvärdet. Men jag har egentligen aldrig märkt något problem med att detta är lågt. Jag tror på att man ska göra så små förändringar som möjligt. I många fall tror jag att många av de problem man råkar ut för beror på att man pillar för mycket. Så tanken är att öka värden som jag tycker är för låga lite i taget (och se till att de inte sjunker). Problemet är egentligen att varje gång jag når till de värden jag önskar, så reser man iväg och är bortrest en vecka eller två (t ex semester) och när man kommer hem får man börja om från början igen.

Ahh okej, då förstår jag hur du tänker! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis startat ett litet projekt som går ut på att långsamt vänja in ett antal Endlers guppy till saltvatten. Jag har stoppat ner fyra hanar och sex honor i mitt karantänsakvarium och tanken är att sakta höja salthalten upp till 1.025. Fiskarna lades ner igår i vatten med en salthalt av 1.007. De uppvisar normalt beteende och åt de cyclops som det bjöds på.

post-7153-14468932989432_thumb.jpg

post-7153-14468932988809_thumb.jpg

post-7153-14468932989211_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags höjde jag salthalten hos guppiersarna till 1.015. Allt såg ok ut och jag matade med lite frusen cyclops och ett liten bit av en Tropical Green Algae Wafers. Var sedan bortrest under helgen och när jag kom hem i söndags kväll såg jag att en av guppyhanarna saknades (givetvis den snyggaste). Får väl betraktas som ett dödsfall även om liket saknas. Tre hannarna kvar och sex honor. Dessutom har jag problem med min streamerpump i stora akvariet. Sugproppen lossnar hela tiden, så just nu är cirkulationenen i akvariet skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har guppisarna något speciellt syfte eller hur kommer det sig att du gör det här lilla "experimentet"?

Syftet är att de ska vara en del av fiskbesättningen i 275 liters Akvastabilakvariet. Orsaken till att jag vill ha guppy är att jag saknar nöjet att titta på små yngel som simmar runt. Tyvärr har ju de flesta äkta saltvattensfiskar en planktonfas i sin utveckling vilket gör att chansen att det finns några överlevande yngel är minimal. Tänkte dock testa banggaiikardinaler vid tillfälle. Med dessa finns åtminstone en liten chans till yngel som man kan se med blotta ögat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet är att de ska vara en del av fiskbesättningen i 275 liters Akvastabilakvariet. Orsaken till att jag vill ha guppy är att jag saknar nöjet att titta på små yngel som simmar runt. Tyvärr har ju de flesta äkta saltvattensfiskar en planktonfas i sin utveckling vilket gör att chansen att det finns några överlevande yngel är minimal. Tänkte dock testa banggaiikardinaler vid tillfälle. Med dessa finns åtminstone en liten chans till yngel som man kan se med blotta ögat.

Hade inte mollys varit mer lämpliga i så fall eller förekommer Endlers i salta miljöer i naturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte mollys varit mer lämpliga i så fall eller förekommer Endlers i salta miljöer i naturen?

Orsaken är att jag helt enkelt tycker om guppyns beteende och utseende medan jag aldrig tyckt att mollys är varken roliga eller snygga. Givetvis är guppyn ursprungligen en sötvattenfisk, men en väldigt anpassningsbar sådan. De förekommer i stort sett alla miljöer med en temperatur över 16 grader. De finns i bräckta vattemiljöer och även i saltare miljöer såsom de saltare delarna av Everglades (Florida).

Varför jag testar detta är för att jag läst om andra som har dessa i en salthalt av 1.025 och att dessa guppies fortplantar sig i saltvatten.

In their native Venezuelan coastal lagoons, Endlers were often exposed to salt water from the nearby sea, so evolved to tolerate and even thrive in salt water environments. In fact, there have been reports they can withstand salinity levels up to 150% of normal seawater. And they can breed in both fresh water and marine conditions.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken är att jag helt enkelt tycker om guppyns beteende och utseende medan jag aldrig tyckt att mollys är varken roliga eller snygga. Givetvis är guppyn ursprungligen en sötvattenfisk, men en väldigt anpassningsbar sådan. De förekommer i stort sett alla miljöer med en temperatur över 16 grader. De finns i bräckta vattemiljöer och även i saltare miljöer såsom de saltare delarna av Everglades (Florida).

Varför jag testar detta är för att jag läst om andra som har dessa i en salthalt av 1.025 och att dessa guppies fortplantar sig i saltvatten.

In their native Venezuelan coastal lagoons, Endlers were often exposed to salt water from the nearby sea, so evolved to tolerate and even thrive in salt water environments. In fact, there have been reports they can withstand salinity levels up to 150% of normal seawater. And they can breed in both fresh water and marine conditions.

Coolt det visste jag inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det lyckas för du gärna skriva en liten guide sen, hade vart kul att prova. speciellt när man har så litet akvarium som jag har!

Om jag får det att fungera ordentligt och intresset finns kan jag givetvis skriva lite mer detaljerat om hur jag gjort.

Konstaterade totalt tre yngel i akvariet i går kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...