Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Kanske dags att dosera lite käk till dina koraller om NO3 kryper mot noll?
Jag använder Red Sea Reef Energy, men det kanske inte vore så dumt att komplettera med lite korallmat nu när nitratvärdet är så lågt. Jag har lite ReefPearls hemma som jag kan använda, nu medan akvariet är fisktomt. När jag slänger i fisken från karantänsakvariet igen tror jag nog att mina värden kommer att stiga igen på grund av fiskmatning o dylikt. Då tror jag nog att mina koraller klarar sig utan extra utfodring.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes förra veckan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.023

NO3 (Salifert): 2,0/0,3

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 12,5/14,4

PO4 (Hanna): 0,35/0,33

Mg (Salifert): 1230/1200

Ca (Salifert) 470/500

pH är stabilt. Kalciumvärdet har sjunkit något till en bättre nivå. KH har sjunkit men är fortfarande för högt. Fosfatvärdet ligger stilla och är lite högre än önskat. Nitraten har ökat till 2 vilket är det värde som jag vill ha och jag hoppas på att kunna hålla det stabilt på detta värde. Magnesiumvärdet har ökat något.

Den kommande veckan kommer jag tillföra följande tillsatser:

0,5 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avlivade min Valenciennea puellaris som hade fått förstoppning. Maten trängde ut genom ett sår i buken. När jag hade sötvattensakvarium råkade en av min zebrafiskar ut för samma sak. Jag lyckades aldrig fånga den och efter ett tag läkte bukskadan och den fisken blev återställd. Man kan således konstatera att fiskar har enorm läkningsförmåga och överlever mer än vad man tror. Trots detta tyckte jag nog det var bäst att avliva puellarisen. Vill inte plåga mina fiskar i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.024

NO3 (Salifert): 2,0/2,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/12,5

PO4 (Hanna): 0,31/0,35

Mg (Salifert): 1200/1230

Ca (Salifert) 470/470

pH och kalciumvärdet är stabilt. KH har sjunkit till en acceptabel nivå och jag kommer därför åter tillföra kalkvatten (1 tsk pulver/5 liter vatten) vid påfyllning av avdunstat vatten för att försöka hålla värdet stabilt. Fosfatvärdet ligger stilla och är lite högre än önskat. Nitratvärdet ligger stabilt på önskat värde. Magnesiumvärdet har minskat något.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

0,5 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes i måndags i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.024

NO3 (Salifert): 5,0/2,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/10,9

PO4 (Hanna): 0,25/0,31

Mg (Salifert): 1200/1200

Ca (Salifert) 475/470

KH, pH och kalciumvärdet är stabilt. Fosfatvärdet har sjunkit något. Nitratvärdet har dock ökat till 5,0. Jag kommer därför öka mängden NO3:PO4-X något. Magnesiumvärdet är stabilt men lite för lågt.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (0,5 mer än förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att mitt akvastabil varit fisktomt i mer än 2½ månad (fr o m 11 november) har jag nu lagt i fiskarna från karantänsakvariet. Av de 17 fiskar jag hade innan mina prickproblem har endast fem överlevt (2 polymnusclownfiskar, 1 peruclaclownfisk, 1 filfisk och 1 palettkirurg).

Tiden i karantänsakvariet börjades med en period av hyposalinitet (salthalt 1.007-08). Efter denna var samtliga fiskar förutom de svarta polymnus-clownfiskarna symptomfria. Jag körde då en kur med Odimor-P. Efter denna var samtliga fiskar symptomfria. Efter ungefär en månad i karantänskavariet upptäckte jag igen prickar på palettkirurgen och då körde jag åter en kur med Odimor-P. Paletten hade dock enstaka prickar kvar efter denna kur och jag körde åter med hyposalinitet i en hel månad. Fiskarna är nu symptomfria. Av de 12 fiskarna som dog kan man säga att 10 dog av Oodinium eller prick, den gula kirurgen troligen av någon typ av bristsjukdom (symptom röda fläckar under huden) och min Valenciennae puellararis av förstoppning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos min lokala handlare. De hade inne en stor mängd fisk av olika slag. Tyvärr måste jag hålla i mina slantar för tillfället och bara handla det jag verkligen behöver. Typiskt. Det som köptes var en hink salt och kalkvattenspulver (kalciumhydoxid). Efter att ha testat ett par olika salt, så blev det nu en hink Red Sea Coral Pro Salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.023/1.024

NO3 (Salifert): 1,0/2,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/10,9

PO4 (Hanna): 0,28/0,25

Mg (Salifert): 1170/1200

Ca (Salifert) 465/475

Salthalten har sjunkit till 1.023 vilket sannolikt har påverkat även övriga mätvärden. Önskad salthalt är 1.025. KH och pH är stabilt. Kalciumvärdet har sjunkit lite, men är fortfarande högre än mitt riktvärde. Fosfatvärdet ligger relativt stilla. Nitratvärdet har sjunkit till 1. Jag vill ha ett värde mellan 2 och 5. Vi får se om matningen av fisken gör att nitratvärdet ökar något eller om jag måste sluta med NO3:PO4-X. Magnesiumvärdet har sjunkit och därför kommer jag öka mängden Grotech Magnesium Pro Instant som jag dagligen tillför.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

0,5 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mer än förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler bilder. Jag blir galen på bilduppladdaren.

[ATTACH=CONFIG]110498[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110499[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110500[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110501[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110502[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110503[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110504[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110505[/ATTACH]

post-7153-14468932472264_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes förra helgen i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.023

NO3 (Salifert): 2,0/1,0

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 9,9/10,9

PO4 (Hanna): 0,27/0,28

Mg (Salifert): 1245/1170

Ca (Salifert) 460/465

Salthalten har ökat lite till 1.024. Önskad salthalt är 1.025. pH är stabilt men KH har sjunkit lite. Varför vet jag inte. Kalciumvärdet är stabilt men något högre än mitt riktvärde (380-450). Fosfatvärdet ligger relativt stilla. Nitratvärdet har ökat till 2. Jag kommer därför öka nopox lite för att avbryta ökningen. Magnesiumvärdet har ökat till närheten av mitt riktvärde (1250-1350)

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (0,5 mer än förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...