Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Mätningar gjorda lördagen den 27 september:

Temp: 27 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.026

NO3 (Salifert): 10

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): 9,9

PO4 (Hanna): 0,41

Mg (Salifert): 1200

Ca (Salifert) 425

Jag är hyfsat nöjd med samtliga värden förutom magnesiumvärdet som sjunkit till en låg nivå och som vanligt fosfatvärdet som åter igen har ökat. Jag ökar därför den dagliga dosen av magnesiumtillsats. Jag har åter igen börjat att dagligen tillsätta Brightwell Aquatics Phosphat-E Liquid Phosfate Remover.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

4 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mer än förra veckan)

5 ml Brightwell Aquatics Phosphat-E Liquid Phosfate Remover/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnade lördagen (2014-10-11) åt lite mätningar:

Temp: 27 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.026

NO3 (Salifert): 5

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): 9,6

PO4 (Hanna): 0,10

Mg (Salifert): 1260

Ca (Salifert) 425

Första gången sedan jag började med saltvattensakvarium är jag nöjd med samtliga värden.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

2 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (2 ml mindre än förra veckan)

3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har den senaste veckan kört utan doppvärmare i akvariet. Tydligen är temperaturen med belysning på (mätt på kvällen) 25,5 grader och på morgonen när belysningen släkt är tempen 24,5. Detta är utan doppvärmare men med UV-fileterbelysningen på. Utan uv sjunker tempen ca 1 grad. Rumstemperatur är 21 grader. När jag hade en fungerande doppvärmare (150W) var tempen mellan 25,5 och 26 grader. Jag kan således konstatera att en doppvärmare kanske inte är helt nödvändig. Har dock redan köpt en ny som jag antagligen kommer att stoppa in i sumpen, som ersättning för den gamla trasiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint kar, skulle själv vilja ha ett likadant.

Kul att det går så bra trots din något svaga belysning och något klena cirkulation. Jag som är ganska ny på saltvatten förstår nu att experternas råd om cirkulation, ljusstyrka, antal fiskar/liter, cykling med mera inte är nödvändiga att följa slaviskt utan snarare ska användas som riktvärden/förslag.

Jag gillar verkligen din xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint kar, skulle själv vilja ha ett likadant.

Kul att det går så bra trots din något svaga belysning och något klena cirkulation. Jag som är ganska ny på saltvatten förstår nu att experternas råd om cirkulation, ljusstyrka, antal fiskar/liter, cykling med mera inte är nödvändiga att följa slaviskt utan snarare ska användas som riktvärden/förslag.

Jag gillar verkligen din xenia.

Tackar!

Jag tror det är klokt att se det man läser här på forumet som riktlinjer och inte slaviska regler, då varje akvarium är unikt. Vad det gäller råden om cirkulation, vattenvärden och ljusstyrka som ofta anges här på guiden, så grundar de sig ofta på att man i huvudsak har SPS (kortpolypiga stenkoraller). Jag har i huvudsak mjuka koraller och en del LPS. Dessa tycker jag oftast mår bättre i lägre cirkulation och åtminstone inte dåligt i mitt svaga ljus. Jag har normalt också ganska höga nitrat och fosfatvärden, men när dessa värden går till lägre nivåer får jag ofta problem med mina skivanemoner och vissa av mina LPS, t ex de Euphyllia jag har. Det råd som ofta ges här på forumet och som jag tror är allmängiltigt är att man ska försöka hålla akvariet så stabilt som möjligt och med så små förändringar som möjligt. Om du är nöjd med hur det ser ut, så försök att låta bli att ändra på förhållandena i akvariet. Kul att du gillar Xenia! Som du förstår är det en av mina favoriter. Vad det gäller fisk, så har nog de flesta, inklusive jag själv, mer fisk är rekommenderat. Det viktigaste i det fallet är enligt mig att kolla på fiskarna beteende (om de uppvisar stress) och att se till att fiskarna har möjlighet att gömma sig om det behövs för att de inte ska bli allt för stressade av sina sambos.

Det är så jag resonerar angående akvarieskötsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter klokt. Ska i fortsättningen tänka på att låta allt ha "sin gilla gång" och inte mixtra så mycket.

Hur är det med alla mätningar egentligen? Själv mäter jag bara salthalten. Är det fel?

Det är en smaksak. Jag mäter ganska mycket, men i realiteten känns det lite onödigt om akvariet fungerar som det ska. Jag tycker att det är nödvändigt att mäta om man tillför något extra i akvariet förutom vattenbyten. Om du t ex tillför magnesium bör du ju veta hur mycket magnesium du ska lägga i och hur stor åtgång du har. Om du kör med kolkälla (t ex Nopox) bör du mäta nitrat för att kolla om du ska öka eller minska mängden kolkälla o s v. Om du bara kör med vattenbyten utan tillsatser, så som jag gjorde i mitt första saltvattensakvarium behöver du inte hålla på med mätningar tycker jag. Den stora nackdelen med att mäta är att man många gånger har halvtaskiga värden i ett fint akvarium som funkar utmärkt och när man försöker fixa till detta blir ofta akvariet mindre fint och man påverkar balansen. Jag är övertygad att man kan köra ett korallakvarium genom att bara hålla koll på salthalt och temperatur under förutsättning att man håller koll på eventuella förändringar som uppkommer hos de koraller man har. Upptäcker du t ex att du inte lyckas få en typ av korall att fungera kan det vara värt att kolla vad det beror på och då är mätningar ett hjälpmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är det så att det stora röret i avrinningen både fungerar som huvuddränering och reserv? Alltså att vattnet normalt töms i botten och det höga röret fungerar som nödrör.

Ja så kan man säga. Nedtill i det höga röret finns den en mängd smala springor där vattnet normalt rinner ner i sumpen. Om dessa sätts igen och vattnet stiger upp till övre kanten i röret, så är det ett stor öppning där vattnet kan rinna ner så att inte vattnet når över kanten på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...