Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Dagens (2014-08-02) mätningar. Mätningar som gjordes för två veckor sedan i grått:

Temp: 27 grader/28,5 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025

NO3 (Salifert): 25/25

pH (Salifert): 8,3/8,3

KH (Salifert): 9,6/10,2

PO4 (Hanna): 0,59/0,77

Mg (Salifert): 1275/1275

Ca (Salifert) 410/450

Jag är nöjd med samtliga värden förutom som vanligt fosfatvärdet och nitratet. Lysröret i UV-filtret är avstängt på grund av värmen. Detta lysrör ökar normalt värmen i akvariet med 1 grad.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ägnade helgen åt ett 40 liters vattenbyte. Bytte även samtliga tre lysrör. Det blev två Aqua Medic Reef Blue och ett Aqua Medic Reef White 15000K. Dessutom ersatte jag mina två Tunze nanostream 6015 med två Tunze nanostream 6020. Det blev betydligt trevligare cirkulation. Inte lika mycket storm som de tidigare streamerpumpar skapade utan en jämnare cirkulation som dock tycks vara lika bra cirkulation i hela akvariet. dessutom är det trevligt att man kunde gömma undan dessa nya streamerpumpar bakom den levande stenen, så att det enda som syns är sladdarna. dessutom fyllde jag på med lite ny levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut som vanligt :)

Lite mystiskt dock att du fortfarande har så mycket nitrat och fosfat. Har för mig att xenia ska vara en storförbrukare?

Tackar! Det höga nitratvärdet är högre än vad jag normalt har. Varför vet jag inte. Fosfatvärdet har alltid varit för högt i mina akvarier. Jag har lärt mig leva med detta, särskilt då mina koraller tycks trivas. Jag hade en period när jag försökte med enstaka SPS, men det funkade dåligt. För dåliga värden och för dåligt ljus antar jag. Så numera är det endast mjuka koraller och LPS som gäller och det brukar funka bra. Om nu Xenian förbrukar nitrat och fosfat i stora mängder, kan man undra hur höga värden jag skulle ha utan dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätningar gjorda söndagen den 31 augusti:

Dagens (2014-08-02) mätningar. Mätningar som gjordes för 2014-08-02 i grått:

Temp: 26 grader/27 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.026/1.025

NO3 (Salifert): 10-25/25

pH (Salifert): 8,0/8,3

KH (Salifert): 9,3/9,6

PO4 (Hanna): 0,82/0,59

Mg (Salifert): 1230/1275

Ca (Salifert) 450/410

Jag är hyfsat nöjd med samtliga värden förutom som vanligt fosfatvärdet och nitratet. Nitratet har dock gått ner något sedan senaste mätningen. Även magnesiumvärdet är lite för lågt. Ökar därför den dagliga dosen av magnesiumtillsats. Jag kommer att byta ut fosfatabsorber nästa gång jag gör vattenbyte, d v s nu i helgen. Jag har också beställt Brightwell Aquatics Phosphat-E Liquid Phosfate Remover som jag tänkt testa.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mer än förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnade helgen åt ett urval av mätningar. Svart är helgens värden (2014-09-14), grått är värden uppmätta 2014-08-31:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.026

NO3 (Salifert): 10/10-25

Mg (Salifert): 1215/1230

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

4 ml Red Sea NO3:PO4-X/(2 ml mindre än förra veckan)

2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

post-7153-14468934217456_thumb.jpg

post-7153-1446893421565_thumb.jpg

post-7153-14468934216093_thumb.jpg

post-7153-14468934216341_thumb.jpg

post-7153-14468934216637_thumb.jpg

post-7153-14468934216975_thumb.jpg

post-7153-14468934217218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstaterade igår att min Euphyllia glabrescens har dragit ihop sig. Jag misstänker att det beror på att jag börjat tillföra Phosphate-E för att minska fosfatvärdet. I kväll bli det att mäta fosfatvärdet, för att kunna besluta om jag ska fortsätta att tillföra denna fosfatremover, minska mängden eller sluta helt med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstaterade att Phosphat-E är mycket effektiv. På två dygn har fosfatvärdet minskat från 0,52 till 0,15. Eftersom mina koraller verkar må bra av lite högre fosfatvärde, så kommer jag nu att upphöra med tillförsel av Phosphat-E. Hoppas dock att fosfaten kommer ligga kvar på denna för mig låga nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,15 Ska inte vara några problem för euphyllia, men dina Xenia vill ha en del fosfat i vattnet.

Jag ligger på 0,02 och mina euphyllia är jättefina.

Håler med!

Men jag skulle ändå ta det lite försiktigt med sänkningen just nu, det har sänkts fort, snudd på för fort. Kan vara därför korallerna tjurar oxå.

Som vanligt i hobbyn, inga snabba förändringar, inte åt ngt håll. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håler med!

Men jag skulle ändå ta det lite försiktigt med sänkningen just nu, det har sänkts fort, snudd på för fort. Kan vara därför korallerna tjurar oxå.

Som vanligt i hobbyn, inga snabba förändringar, inte åt ngt håll. =)

Jag har beslutat mig att upphöra med Phosphat-E, då den är lite väl effektiv i min smak. Däremot om jag upptäcker att fosfatvärdet ökar igen kommer jag börja tillsätta denna igen, men med halverad dos (d v s 5 ml istället för 10 ml) i jämförelse med vad jag gjort nu. Jag hoppas dock att den socka jag har i sumpen med min vanliga absorber (Seachem SeaGel) är tillräcklig för att hålla värdet stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...