Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

I onsdagskväll konstaterade jag att den gula kirurgen var helt täckt av vita prickar och hade problem att andas. På torsdag eftermiddag påträffade jag den död. Glad att den fortfarande var i karantänsakvariet.

Tråkigt - kör du inte hyposalinitet i karantänskaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt - kör du inte hyposalinitet i karantänskaret?

Jo jag har kört med hyposalinitet i 15 dagar men var på väg upp i salthalt igen. Jag tycker dock att det som drabbade fisken såg ut som oodinium (sammetssjuka) och då hjälper hyposalinitet föga. Just nu känns det som allt jag köper i fiskväg dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och handlade lite hos lokala handlaren i torsdags. det blev 5 Nassariussnäckor, 2 mitraxkrabbor och 2 dolksvanskrabbor. Doksvansarna var ett impulsköp, vilket sällan är bra. Jag önskar att jag läst reeflex innan köpet och särskilt texten Not suitable for home aquaria! Inte helt nöjd med detta köp således.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes för tre veckor sedan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.024

NO3 (Salifert): 10/7,5

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/9,6

PO4 (Hanna): 0,42/0,54

Mg (Salifert): 1335/1320

Ca (Salifert) 410/450

Jag är nöjd med samtliga värden förutom fosfatvärdet och nitratet.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

3 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (1 ml mer än förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mindre än förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar rulla på fint bortsett från din fiskdöd!

Börjar bli lite trångt med Xenian nu?

Det börjar bli lite trångt. Har dock börjat med att spara till ett lite större akvarium. Funderar på att köpa ett 576 liters akvarium från Diamantaquarium. Det lär dock dröja något år eftersom det krävs en del slantar. Jag kommer nu testa att köpa fisk från en annan leverantör eftersom jag haft så dålig framgång den senaste tiden med nyinköp av fisk. Hoppas att det ska funka bättre. Konstaterade igår att ytterligare två guppier saknas. Nu har jag bara två honor kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar. Mätningar som gjordes för tre veckor sedan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.024

NO3 (Salifert): 10/7,5

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/9,6

PO4 (Hanna): 0,42/0,54

Mg (Salifert): 1335/1320

Ca (Salifert) 410/450

Jag är nöjd med samtliga värden förutom fosfatvärdet och nitratet.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

3 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (1 ml mer än förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mindre än förra veckan)

Du kan öka dosen på nopox också med det po4.a värdet är det ingen fara att öka dosen ett tag,tror 3ml är baserat på 100 l mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan öka dosen på nopox också med det po4.a värdet är det ingen fara att öka dosen ett tag,tror 3ml är baserat på 100 l mvh Ola.

Enligt min erfarenhet har Nopoxen dålig effekt på fosfaten. Däremot ser jag ofta minskad NO3 när jag ökar dosen. Mitt riktvärde på på NO3 ligger mellan 2-5 så sannolikt kommer jag öka dosen nopox efter nästa mätning. Tror dock på små förändringar. Jag har dock märkt att de koraller jag har (Xenian, Sarcophyton, Sinularia, Euphyillia, skivanemoner och Pavona cactus) inte är särskilt känsliga mot lite för höga värden. Just nu har jag bra tillväxt på samtliga koraller (även om det är Xenian som syns mest). Jag tror att mitt Red sea salt är orsaken till den goda tillväxten. Jag har nu dock bytt salt och vid nästa vattenbyte kommer jag använda Reef Crystal. Jag har oftast mindre tillväxt med detta salt men fördelen är att det är extremt lätt att lösa upp. Med Red Sea-saltet får jag oftast en del avlagringar i botten av hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar bli lite trångt. Har dock börjat med att spara till ett lite större akvarium. Funderar på att köpa ett 576 liters akvarium från Diamantaquarium. Det lär dock dröja något år eftersom det krävs en del slantar. Jag kommer nu testa att köpa fisk från en annan leverantör eftersom jag haft så dålig framgång den senaste tiden med nyinköp av fisk. Hoppas att det ska funka bättre. Konstaterade igår att ytterligare två guppier saknas. Nu har jag bara två honor kvar.

Mitt kar är ju från dom och jag är sjukt nöjd med servicen och karet!

Grym finish på grejerna.

Vilka mått funderar du på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är ju från dom och jag är sjukt nöjd med servicen och karet!

Grym finish på grejerna.

Vilka mått funderar du på?

Detta akvarium i måtten 160 x 60 x 60 är det akvarium jag har i åtanke. Igår fick jag en leverans med fisk från Zoo.se. Fisken såg pigg och frisk ut. Det blev en Zebrasoma desjardinii och två Valenciennea puellaris. Till skillnad från mina tidigare puellarisar hade dessa två röda fläckar i stället för orangea. Här kommer lite bilder på nyinköpen:

post-7153-14468933469474_thumb.jpg

post-7153-14468933468972_thumb.jpg

post-7153-14468933469227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma möbel som den jag har. Riktiga fina om du frågar mig ;)

Det man ska vara medveten om är dock att de har en skiljevägg mitt i bänken så min sump är bara 46cm bred.

Jag tänker nog även beställa sumpen från samma företag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog även beställa sumpen från samma företag.

Jag funderade på samma sak, men det såg ut att vara ont om plats för en skummare. Man kan ju se om de kan skicka mått på utrymmet i deras sump. Annars är det inte hela världen att be någon bygga en sump med egna mått när man har bänken på plats. Jag gav en tusenlapp för glaset till min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...