Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Ägnade lördagen (2014-11-22) åt lite mätningar:

Temp: 25 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024

NO3 (Salifert): 25

pH (Salifert): 8,3

KH (Salifert): 10,9

PO4 (Hanna): 0,59

Mg (Salifert): 1260

Ca (Salifert) 470

Nitrat- och fosfatvärdet har ökat sedan senaste mätningen. Kommer därför öka mängden Nopox.

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (4 ml mer än förra veckan)

3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokade lite blåmusslor (Mytlius edulis) i helgen. Kunde inte låta bli att lägga ner två i akvariet. Den ena blev omedelbart uppäten av mina borstmaskar. Den andra verkar så här långt trivas. Vi får se hur länge jag har den kvar, då jag är medveten om att det är för varmt vatten för i mitt akvarium i jämförelse med vad den naturligt lever i. Jag såg dessutom för första gången på över ett år min röda Eunicemask. Den kom fram för att smaska på min ena mussla. Den har växt en del sedan sist. Jag hade hoppats på att den var död, men den verkar bra hålla sig undan som oftast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar (2014-12-06):

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025

NO3 (Salifert): 25

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): 9,3

PO4 (Hanna): 0,43

Mg (Salifert): 1200

Ca (Salifert) 440

Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten (1 tsk pulver/5 liter vatten) tillföra följande tillsatser:

6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som tidigare)

3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som tidigare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där bilden på borstmaskarna som äter upp en mussla kunde vara taget ur en skräckfilm. Rätt bra bete om man vill hålla nere populationen :)

Otäcka kryp. Fördelen att jag inte behöver bekymra mig efter att leta efter fiskar som dött. De försvinner på några timmar oavsett storlek. Borstmaskarna är bra renhållningsarbetare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt petigt med vattenkvalitén för att äggen skall kläckas. Är vattnet för dåligt äter hanen upp äggen efter 9 dagar ungefär om de inte har kläckts.

Detta kan vara en förklaring kan jag tänka mig. Har höga fosfatvärden (0,43) och höga nitratvärden (25).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...