Gå till innehåll

Nytt kar & Nytändning - RSM 130


schon

Rekommenderade inlägg

Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller och Drakfisken.

Jag har sedan jag startade mitt Clownhotell inte funderat så mycket på vattenvärden även om jag tog mycket tester i början så såg det väl ganska ok ut och jag har inte brytt mig om balling eller annat korallerna växte ju och det funkade bra sålänge jag skötte vattenbytena någon stor belastning med fisk har jag aldrig haft i det karet.

Det mest akuta är att bli av med Drakfisken då jag har ett alldeles för litet kar för den trodde inte det skulle vara några problem att bli av med den men det verkar inte vara så enkelt. Efter det blir det flytta över Clownparet dit och avveckla Clownhotellet för hur skoj det än är nu igen så vet jag att det kommer perioder med mindre tid eller med svalnande intresse och då blir det bara en last att ha två system igång, lättare att bara ha ett kar på underhåll. (Drakfisken finns på säljes men bara att höra av er om det finns intresse vill mest bli av med den nu)

Har beställt nya lysrör ett bå/blå och ett vitt/blått även beställt ny plast under lysrören då fläktarna varit trasiga så har det blivet varmt och plasten gulnat. (fläktarna har jag bytt). Nästa steg blir att uppgradera pumpar 2x MaxiJet MJ1000 hade jag tänkt, synpunkter? Även skummaren ska bytas Tunze 9002 nano skimmer, synpunkter även på det? Tips på hur ni löst ytavrinningen till era RSM 130 mottages gärna, eller ska jag bara skaffa ytavrinningsboxen som kommer med RSM 130D?

Nu när jag kört ett kar med mjukkoraller i ganska många år har jag planerat ta denna hobbyn till nästa nivå fixa med aquascaping på ett annat sätt än att stapla LS mot väggen och börja byta ut mjukorallerna mot LPS och SPS. Ska börja läsa på lite mer om balling med i samband med detta då jag förstår att det krävs mer av akvaristen att hålla dessa fantastiska koraller.

Invånare idag:

Sacrophyton - Den verkar ha klarat akvarieskiftet sämst inte spänt upp sig ännu men ömsat en gång och efter jag flyttat den mer strömt samt närmre ytan verkar den blivet lite större, dock långt ifrån sin normala form. Jag får helt enkelt se om den repar sig.

Euphyllia - Min enda LPS visste inte det var en LPS förren igår verkar enkel för den har överlevt en hel del.

Xenia

Kenya träd

Skivanemoner

Lite knappar

Stjärnpolyper

Drakfisk - Den måste kunna hitta ett bättre hem.

Turbosniglar 5-6st

Eremitkräftor 5-6 st

Ska försöka få till lite bilder i dagarna.

Ändrat av schon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blev bara usla bilder då jag inte är ägare till annat än mobilkamera, får ta hit syrran på en fotosession när jag fått hem den nya belysningen till karet.

Ni får hålla tillgodo med en helhetsbild sålänge. Kanske ska tillägga att det är en morgonbild så allt har inte sträckt ut sig ännu.

post-5184-14468927258772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 130D's ytavrinningsbox till mitt 130. Helt klart en mycket bättre ytavrinning. Dock gör den så att vattennivån i karet hålls konstant vilket gör att nivån sjunker snabbare i filterfacket vid avdunstning. Detta i sin tur gör att man

få fylla på med sötvatten oftare så att skummaren få rätt nivå. Ett mindre problem dock.

Sedan beställde jag från USA en "mediabasket" gjord för RSM 130. Klockren! Bara att glida ner i filterfacket och på den passar en Tunze 9002 nano skummare.

http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-Media-Basket-RSM3V20.htm

Sedan en anpassad skummkopp från samma ställe så att orginallocket går att stänga.

Mycket bättre plats i filterfacket och lätt att komma åt allt. Helt klart en bra lösning från "InTank".

MaxiJet pumparna har jag inte testat. Men ska nog göra något åt orginalpumparna då de nu, efter över 4års arbetande börjar ge ifrån sig lite vibrationer som letar sig ut i karet och stör "tystnaden". Har tänkt sätta någon form av gummi mellan pump och glas

och se om det hjälper annars bli den någon annan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tro det blir bättre yta med en ytavrinningsbox men inväntar pumparna nu först. När jag skaffade större pump till mitt clowhotell så drog det så mycket i "sumpen" så ytan ordnade sig av det utan box, hoppas lite på samma sak här annars blir det nog att skaffa en ytavrinningsbox. InTank mediabasket har jag kollat lite på får fundera mer på den när jag uppdaterat skummaren, att få till någon sorts grovfilter innan skummare & LS i "sumpen" är nog inte helt fel, orginalskummaren funkar ju bra så ingen panik att byta ännu egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter helgens bestyr är karet numera utrustat med nya lysrör (blev orginalrör) även nytt täckglas, ordentlig skillnad på ljuset mot det gulnade täckglaset och gamla lysrör. 2st MaxiJet MJ1000 installerade, tog bara kopplingarna från gamla pumparna och satte på en bit slang så orginalmunstycken i karet fortfarande fungerar. Nu vänder jag vatten 15ggr/h i sumpen men tyvärr så sprutar de fortfarande luft periodvis skulle tro det är skummaren som kastar över ibland men ska ändå byta ut den snart så får lov avvakta med övrig felsökning är ju väldigt trångt i dessa sumparna.

Nyhet nr 2 är att det var en från forumet som kom och hämtade Draken idag efter mycket jagande och vändande på sten så var han i spann på väg till Växjö, tur man var utrustad med tjocka gummihandskar då han faktiskt försökte sticka mig men klandrar inte honom var ju lite väntat vem vill in i en håv egentligen. Äntligen kan jag gå vidare med karet. Men vad gäller Drake så är jag ganska övertygad om att jag kommer ha sådana igen men först när jag har ett kar som är stort nog åt dom.

Ska bli skönt att nu kunna avveckla mitt clownhotell flytta över lite clowner till mitt RSM. Ägnar söndagen åt att byta vatten och försöka bygga lite med LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Maxijet100 till mitt 130 tillsammans med en Tunze 6250 (?). Har även Tunze 9002 skummaren med InTank lösninen å allt detta ger bra tryck i genomströmningen och det mycket tyst!

Kör själv med någon Koralia streamer i karet men får nog bli uppgradering även på den senare Tunze och Vortex verkar ju vettiga på den biten. InTank har jag läst mycket bra om var på väg att beställa då de var ganska billiga men frakten kostar ju skjortan om man jämnför med plastbiten...blir inte människa att hitta dom hos återföräljare i Sverige heller. Får fundera mer på om InTanklösningen är värt det när jag fått skummaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hallå tack själv för jag fick komma och för fraggarns, jeklar vad tiden gick snabbt... :).

Jag blev riktigt kass strax efter jag kommet hem frossa och feber även ont i halsen. Så mössa och tröja under täcket springa fram och tillbaka för att koppa in dom nu är de placerade i sanden o karet. Men idag är jag bättre så ska ta mig lite hobbytid efter middagen :).

Bilder kommer i dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är fraggarna på plats, ser fint ut enligt mig iaf (bilder kommer). Fick ta livet av en stor Discosoma lite meck med att få den att släppa och det var inte uppskattat av ungarna heller men tror slutresultatet blir bra ändå. De vill helst korallerna ska svaja lite så får kolla lite på fler LPSer senare, det de gillar bäst i akvariet är Xenian, tyvärr verkar den trivas lite för bra för min smak, fick lova att beskära den en hel del också :)

Det kan kanske vara Palytoxinförgiftning. Jag ser att du har Protopalythoa på en av bilderna. Sök på guiden efter Palythoa eller Palytoxin. Det finns också en avdelning här: Faror med saltvattensakvarier där det står en del.

Tack för upplysningen Stigigemla det uppskattas men tror inte att det var det i detta fallet då sambon varit krasslig ett par dagar dessutom hade jag varken donat i vårt eller något annat kar innan jag började känna mig krasslig. Men ska läsa på mer om Palythoa & Palytoxin i det snaraste känner till endel risker med saltburkarna men långt ifrån allt, mer upplyst blev man när avdelning "Faror med saltvattensakvarier" som du nämner öppnades.

Vid lite användande av Google "Palytoxin site:saltvattensguiden.se" så förstår jag vad du menar har sedan jag läste om dessa till synes oskyldiga knappar varit mycket försiktig och börjat använda skyddshandskar visste inte om de var giftiga eller inte men bättre säker än sjuk.

Ändrat av schon
Frågade vilka bilder det gällde men ganska självklart vid användande av Google ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen förra uppdateringen på karet så har jag uppgraderat till en Tunze 9002 skummare. Jag hoppade över InTank lösningen blev för snål angående frakten delade istället orginalskummaren gled ner högerdelen på sin plats utan pump och kopp för att ha en innervägg att fästa Tunzeskummaren på. Jag har även skaffat ytavrinningsboxen som kommer med RSM 130D funkar kanon.

post-5184-14468927711367_thumb.jpg

Angående Tunze 9002 så är den känslig för nivån den lät även väldigt mycket i början och var svårt att komma åt skruven till luftflödet så jag modiferade den lite ungefär som på videon nedan. Den blev både tystare (vilket den säkert blivet ändå med tiden) och lättare att manöverera i ett RSM 130.

I dagarna var jag och hämtade lite fraggar hos Chrille_B här på forumet, hoppas de växer på lika stadigt som de gjort i hans välväxta kar :)

post-5184-14468927711123_thumb.jpg

post-5184-14468927709764_thumb.jpg

post-5184-14468927710023_thumb.jpg

post-5184-14468927710262_thumb.jpg

post-5184-14468927710488_thumb.jpg

post-5184-14468927710809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra placering på fraggarna:ler:

mvh chrille

Tack tror det ska funka, de har sträckt ut polyperna mer idag :)

snyggt! Fin gul kirurg du har där!

Tack, jo skaffade den nyligen för att öka belastningen något och i hopp om att den tuggar i sig den gröna mattan på baksidan av karet. Har sett han nafsat där lite iaf men ganska tjock tillväxt av någon alg påminner lite om en gräsmatta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden 29/12:

Temp: 28

Salinitet: 1,022

PH: 8,0

NO3: 0

PO4: 0,04

Ca: 550

Kh: 6,4

Mg: 1480

Vet inte om jag läser av kasst eller om det kan stämma vad gäller Ca och Mg använder Red Sea coral salt pro. Inte haft stora förbrukare av Ca och Mg förutom möjligen kalkalgerna men de har inte börjat ta sig förren på senare. Allt mäts med Red Sea´s tester förutom PH det är Salifert. Har lite problem med färgomslagen men det är kanske en vanesak först nu jag börjat testa vattnet mer frekvent.

Buffrade Kh med flaskan som följde med testkittet (Red Sea) så idag den 30/12 är Kh på 7,3 ska buffra ca 1dKH imorgon igen. Även saliniteten ska upp har inte blivet färdig att dona med det riktigt då jag bara blandat salt inför vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

jag hade börjat med att justera salthalten till 1,025 först, sen efter det så mäter du mg,ca och kh,

och sen justera du kh,ca och mg i denna ordningen. men tror du lär hamna högt på alla så det är bara att byta dina 10% i veckan så skjunker det undan efterhand att spsérna börjar förbruka det.

mvh chrille

Vattenvärden 29/12:

Temp: 28

Salinitet: 1,022

PH: 8,0

NO3: 0

PO4: 0,04

Ca: 550

Kh: 6,4

Mg: 1480

Vet inte om jag läser av kasst eller om det kan stämma vad gäller Ca och Mg använder Red Sea coral salt pro. Inte haft stora förbrukare av Ca och Mg förutom möjligen kalkalgerna men de har inte börjat ta sig förren på senare. Allt mäts med Red Sea´s tester förutom PH det är Salifert. Har lite problem med färgomslagen men det är kanske en vanesak först nu jag börjat testa vattnet mer frekvent.

Buffrade Kh med flaskan som följde med testkittet (Red Sea) så idag den 30/12 är Kh på 7,3 ska buffra ca 1dKH imorgon igen. Även saliniteten ska upp har inte blivet färdig att dona med det riktigt då jag bara blandat salt inför vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Saltmätaren har jag inte funderat så mycket på kör med hydrometer trodde de var ganska säkra, men visst borde kanske kontrollmäta den mot en refraktometer och se om den slår fel på något sätt.

Höjer/Sänker salthalten därefter innan jag justerar något på de övriga värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...