Gå till innehåll

Erfarenheter av Korallen Zucht skummare


Anlu

Rekommenderade inlägg

Jag kör en KZ Small nu och har gjort i snart ett år.

Är mycket nöjd med den.

Lätt att rengöra.

Annan princip då du kör med vanlig pump och ett speciellt munstycke.

Hade sten i min förra sump i samma fack, vilket gjorde att den sattes lättare igen av cedement & snäckor.

Nu kör jag filtersocka på fallrör och utan sten i sumpen.

Tror detta kommer ta bort tidigare nämt problem.

Rengjorde den då ca var 3e mån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Fick min förra veckan så den är fortfarande färsk, men måste säga att den är helt fantastisk, skummar ut massor med mörk skum.

Den är tyst PLUS att du kan byta den mot vilken pump som helst som är lika kraftig (inget krav på att det skall vara nålhjul eller liknande då KZ har en patenterad lösning på att blanda bubblorna utanför pumpen.

Detta gör pumpen mycket billigare att byta ut vid ev. problem.

Den är väldigt tyst med standardpumpen då pumpen "flyter" i ett gummilager i skummaren.

Väldigt lätt att ställa in och rekomenderas varmt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart kan vi starta klubb :-)

Det som Maglofster skriver här med att skummaren kan sluta skumma upplever jag inte som ett problem.

Man ser väldigt tydligt på själva skumningen i konen att något är galet.

Jag körde en Deltec APF 600 tidigare. En mycket bra skummare men den kunde ibland skumma minimalt och sen kom den igen när det fanns skit att skumma ut.

Det var svårare att se när det var dags att rengöra.

KZ tuffar på som en liten maskin hela tiden.

Den dagen man ser att inte hela kolonnen är vit av en massa småbubblor då vet man det troligen sitter snäckor i munstycket.

Väldigt nöjd som sagt.

Till nästa fråga om jag nu får låna denna KZ-tråd.

Främst riktar den sig till er som redan har KZ.

Vad har ni för pump till Era?

Hur har ni justerat "ut-röret"?

Har ni dämpare på luftinsuget?

Hur mycket stryper ni luftinsuget?

Vad kör ni för vattendjup?

Har ni strypkran på Ut-röret" för att höja vattennivån i konen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för pump till Era? Aquabee 3000

Hur har ni justerat "ut-röret"? nej

Har ni dämpare på luftinsuget? ja

Hur mycket stryper ni luftinsuget? minsta möjliga

Vad kör ni för vattendjup? ~23cm

Har ni strypkran på Ut-röret" för att höja vattennivån i konen? nope :)

Sen tänkte jag kolla med folk, vad kör ni för "impeller" Den bruna gamla eller den nya vita?

Jag testade att byta mellan dem och det var SUPER SKILLNAD Denna prylen pratar jag om:

Om det är någon som har den gamla kan jag ta lite innan + efter bilder vid nästa zeovit byte (lite svårt att komma åt min reaktor just nu)

post-5317-14468927282834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju lite trögt att jag inte själv delade med mig av mina svar på frågorna jag ställde, men här kommer dom.

Först vill jag säga att jag kör själv med Nya modellen av munstycke (det vita) http://www.korallen-zucht.de/de/shop/produkte--technik/abschaeumer/737_duese-white-line-fuer-revolution-s-und-m.html

Min skummare ser ut så här http://www.korallen-zucht.de/de/shop/produkte--technik/abschaeumer/37_revolution-s-abschaeumer.html

Har även sett modeller där det vita är grå/svart och har strypkran, men denna är det dvs INTE http://shop.biotedmarin.se/revolution-s-skummare/48-0

Vad har ni för pump till Era? Till min följde en Aquabee 2000 som tidigare ägaren körde med. Denna har jag bytt till en Aquarium System New Jet 3000

Hur har ni justerat "ut-röret"? NEJ. Där är ett ovalt hål på detta rör. Hålet är riktat mot botten av skummaren

Har ni dämpare på luftinsuget? JA. Det sitter en liten kran med samma typ av koppling som den man har på osmosfilter. På denna är skruvad en liten sak (stor som en fingerborg) iknar en syresten.

Hur mycket stryper ni luftinsuget? Mycket lite till inget alls. Förr körde jag helt utan både kran och ljuddämpare. Nu planerar jag bygga en ljuddämpare med bättre genomsläpp. (rörbit med lite vadd i)

Vad kör ni för vattendjup? Just nu kör jag på 18cm, men kommer att höja det till dryga 20 när vattenpåfyllningen är justerad.

Har ni strypkran på Ut-röret" för att höja vattennivån i konen? NEJ. Ingen strypning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren fungerar bra med med en viss reservation.

Som standard så tycker jag att den väsnas för mycket. Det skapas mycket vibrationer från Aqua-Bee pumpen när den ska trycka vatnnet genom Becket-munstycket. Det kan innebära att locket börjar skramla på skummarkoppen. Efter ett tag så kommer gummit att krympa och då åker pumpen ut från skummaren. Ni kan väl själva räkna ut vad som händer om en 3000 liters pump hamnar fel i sumpen med fullt tryck.... Så man måste ha ett reservgummi hemma. JAg har fått köpa till en kran på utloppet för att kunna justera nivån i skummaren ca. 6-700:-. Har man inte denna kram så går det inte att skumma blött om man har behov av det.

Jag kör nu med med en extern pump som matar skummaren och sumpen. På detta vis så kan jag trycka mer vatten o luft genom skummare. Jag har ett 20mm rör som går in i gummit. Med denna lösning så är jag mycket nöjd. (Ni kan se pumpen i min tråd).

Slutsatts: Många skummare är billigare och levereras med kran som standard på utloppet. Konstruktionen med gummit kan bli ett försäkringsärende.... Aqua-Bee pumpen väsnas mycket, varför valde inte KZ en Tunze-pump?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer med gummit.

Mitt har med lossnat en gång, men det klarade sig. Det går dock säkra upp genom att placera skummaren med pumpen mot en av sumpens väggar. Kanske sätta en klack i botten.

Vad är det för storlek på den pump du kör nu Henric?

Hur mycket tror du den ger i det läget du kör på?

Det med kran på utloppet ser jag inte som ett problem. Man kan styra det ganska väl med vattennivå och luftkran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummit slits inte utan om något händer så kan det åldrats.

5 år tycker jag inte är någon ålder på en skummare som kostar 7500kr

Mitt gummi släppte inte i infästningen av pumpen utan i infästningen i skummaren.

(gummit satt kvar på pumpen)

Inte på skummaren, men man kan inte förvänta sig att allt skall klara sig hur länge som helst, vissa delar slits.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här på museet har vi några olika storlekar på K-Z-skummare, sen 4-5 år tillbbaka i tiden. Detta är mina åsikter (Davids).

Gummipackningen krympte ganska fort och pumparna lossnade från skummaren.

Grus och småsnäckor sätter sig gärna i munstycket efter pumpen och man får plocka isär och göra rent(ganska lätt iofs).

Svårt att ställa in "lagom" flöde. Skummar gärna för bra eller inte alls.

Svårt att göra rent inuti (om man inte har väldigt smala handleder).

Hade gärna sett en annan pump till den.

Lite dyr..

Efter alla dåliga saker kan jag även säga att vi har en som fungarar perfekt och har gjort så länge.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här på museet har vi några olika storlekar på K-Z-skummare, sen 4-5 år tillbbaka i tiden. Detta är mina åsikter (Davids).

Gummipackningen krympte ganska fort och pumparna lossnade från skummaren.

Grus och småsnäckor sätter sig gärna i munstycket efter pumpen och man får plocka isär och göra rent(ganska lätt iofs).

Svårt att ställa in "lagom" flöde. Skummar gärna för bra eller inte alls.

Svårt att göra rent inuti (om man inte har väldigt smala handleder).

Hade gärna sett en annan pump till den.

Lite dyr..

Efter alla dåliga saker kan jag även säga att vi har en som fungarar perfekt och har gjort så länge.

Mvh

David

Man gjorde ju en designändring för ett tag sedan, undrar om man kanske fixat till lite av dessa saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller rengörningen i konen så har jag sågat till en 60cm lång fyrkantsstav, ca 1x1cm

Denna nystar jag med toapapper likt en fackla.

Sticker ner den i konen och torkar runt och får på så vis bort det värsta gegget.

Efter det spolar jag med trädgårdsslangen och sköljer ut det sista.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer med gummit.

Mitt har med lossnat en gång, men det klarade sig. Det går dock säkra upp genom att placera skummaren med pumpen mot en av sumpens väggar. Kanske sätta en klack i botten.

Vad är det för storlek på den pump du kör nu Henric?

Hur mycket tror du den ger i det läget du kör på?

Det med kran på utloppet ser jag inte som ett problem. Man kan styra det ganska väl med vattennivå och luftkran.

Pumpen ger 8000 liter men jag kör nog ca 3500-4000 liter som tryck in i skummaren. Det blir ju inte denna vattenmängd men det skapas ett tryck som kanske motsvarar denna mängd.

Att sätta pumpen mot sumpväggen, gillar man oljud så visst kan man göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummit slits inte utan om något händer så kan det åldrats.

5 år tycker jag inte är någon ålder på en skummare som kostar 7500kr

Mitt gummi släppte inte i infästningen av pumpen utan i infästningen i skummaren.

(gummit satt kvar på pumpen)

Samma här. Gummit sitter kvar på pumpen när den lossnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med så mycket feed-back.:smiley20:

Ni som har köpt nytt "gummi" ;) Var får man tag på sådant? Just nu sitter jag inte så jag kan kolla hur mitt ser ut men har känslan av att det behöver bytas. Sedan får det bli en uppgradering med bättre pump (jag har aquabee 2000 till min) och det nya munstycket, men först vill jag prova har jag trivs med skummaren ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...