Gå till innehåll

Erfarenheter av Korallen Zucht skummare


Anlu

Rekommenderade inlägg

Ribba och gummi... Nu kan man ju tolka detta som man vill så klart, men det flyter rätt så friskt nu. :)

Den här gummimuffen (!), kan man inte få den i typ silikon så att man slipper att den krymper och hårdnar med tiden?

Är väl en kostnadssak, silikon är ju inte det billigaste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur många Gummi KZ förbrukar / år men iom att det är en specialprodukt så kan det bli ganska mycket dyrare.

Kanske det inte är samma fabrik som kan producera produkten i gummi som i silikon.

Detta kan göra att det krävs nya verktyg vilket lätt blir en hög kostnad / gummi vid små serier.

Slang görs av många tillverkare och används av många i olika applikationer.

Dels finns det konkurrens bland producenter på en sådan produkt och dels finns det ett helt annat kundunderlag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur många Gummi KZ förbrukar / år men iom att det är en specialprodukt så kan det bli ganska mycket dyrare.

Kanske det inte är samma fabrik som kan producera produkten i gummi som i silikon.

Detta kan göra att det krävs nya verktyg vilket lätt blir en hög kostnad / gummi vid små serier.

Slang görs av många tillverkare och används av många i olika applikationer.

Dels finns det konkurrens bland producenter på en sådan produkt och dels finns det ett helt annat kundunderlag.

5kr handlar det nog inte om, 25mm silikon slang kostar ju typ 300kr metern. och precis som Sardellen säger, slang tillverkas i enorma mängder, av många bolag vilket leder till pressade priser.

en specialprodukt som det där är nog snarare några hundralappar till upp mot 500kr till slutkund vilket skulle pressa den billigaste modellen över 8000kr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då kanske KZ kan ta lite mindre betalt för namnet & lägga det på silikon istället ;)

Visst tar de mycket för namnet, men man får inte glömma all tid man lägger på R&D som mycket andra bolag sedan rippar rakt av.

detta behöver dem få igen någonstans. akvariehobbyn är ganska liten vilket gör att konsumenterna får betala en större bit av kakan var när det kommer till utveckling av produkterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns att jag köpte 1m 32mm silikonslang från en slangfirma i Malmö för 100kr/m för ett par år sedan, misstänker att det är billigare för företag. Nåja, oavsett så är merkostnaden för silikon säkert en liten del av en skummare som kostar flera tusen, och det verkar ju som att dessa är ensamma om detta fenomenet. Skulle det inte gå att sätta en form av adapter mellan pump och munstycket på skummaren och sen förbinda dessa med en bit silikonslang och två slangklämmor? Då minskar man vibrationerna från pumpen till skummaren samtidigt som man eliminerar risken för pumpen att skaka loss?

Jag har ju kört en variant på denna skummaren nu ett tag, och där har jag haft det på detta viset, på KZ-munstycket har det suttit en dm silikonslang som sedan suttit på pumpens utlopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst tar de mycket för namnet, men man får inte glömma all tid man lägger på R&D som mycket andra bolag sedan rippar rakt av.

detta behöver dem få igen någonstans. akvariehobbyn är ganska liten vilket gör att konsumenterna får betala en större bit av kakan var när det kommer till utveckling av produkterna.

Nu var det mest en skämtsam kommentar & min mening är inte att prata negativt om KZ på något sätt. Men tex Deltec kan sälja en skummare för 2500:-

De har nog en rejäl R&D-avdelning med. En R&D-avdelning som inte släpper ut skummare med gummi som släpper efter 1 år ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på min KZ small skummare igår (jag har den med svart/grå pvc, inte den med vit). Jag har ingen gummi muff och passningen mellan pumpens "munstycke"/hanen och skummarens "hona" är väldigt thight.

(Ja, nu känner jag ju att det här blev extremt oanständigt, men jag vet inte vad jag skall skriva annars...). Moderatorerna får ursäkta.

Jag förstår inte hur man skulle kunna få in en gummibussning där. Kan någon som har denna och har möjlighet att lägga upp en bild göra det så hade det varit kanon. Bara så jag vet vad vi pratar om. Annars är jag nog inne på Balsam's ide med gängtejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går nog göra en egen sådan där kanske i silikon. Man kan ta typ gips eller trolldeg eller något annat bra och göra en gjutform med hjälp av orginal gummi packningen. Sedan fyller man den med akvariesilikon och låter det stelna och tar sedan isär/löser upp formen när silikonet stelnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det mest en skämtsam kommentar & min mening är inte att prata negativt om KZ på något sätt. Men tex Deltec kan sälja en skummare för 2500:-

De har nog en rejäl R&D-avdelning med. En R&D-avdelning som inte släpper ut skummare med gummi som släpper efter 1 år ...

Förstår sarcasmen i din post, men måste bara fråga, vad har Deltec för likvärdig skummare som är gjord för kar upp till 1500liter? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår sarcasmen i din post, men måste bara fråga, vad har Deltec för likvärdig skummare som är gjord för kar upp till 1500liter? :P

Förmodligen har deltec skummare som lätt leker med en vattenvolym på 1500 liter och om dom inte skulle ha det så så har dom betydligt mera plast i sina skummare än KZ petflaska,

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mnjaömf.... Eftersom har en liten kärleksrelation till båda dessa märken så tvivlar jag på att inte Deltec skulle klara av 1500l. Tex ap 701, 3070, troligen Afp 800. Vad det sen gäller kvalitet och tjocklek på gods och finish på material så är KZ hästlängder före. Se bara klarhet i plasten efter några år. Tjocklek och precision och inte minst... Deltec har nog billigt impris på lim...för det syns i alla skarvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, drog igång min KZ Small idag efter att jag dragit dit lite gängtejp i stället för gummi muffen på pumpen. Fungerade kanon ända tills pumpen lade av :mad:.

Men det fungerade så länge att jag hann se en väldig massa mikrobubblor i utloppet, hela sumpen skummade:confused:

Jag har 25 cm vatten i sumpen men ingen bubbelfälla/rör på utloppet. Röret är vänt med inloppet nedåt inne i skummaren.

Hur fungerar det för er andra, har ni problem med mikrobubblor och hur har ni i så fall löst dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, drog igång min KZ Small idag efter att jag dragit dit lite gängtejp i stället för gummi muffen på pumpen. Fungerade kanon ända tills pumpen lade av :mad:.

Men det fungerade så länge att jag hann se en väldig massa mikrobubblor i utloppet, hela sumpen skummade:confused:

Jag har 25 cm vatten i sumpen men ingen bubbelfälla/rör på utloppet. Röret är vänt med inloppet nedåt inne i skummaren.

Hur fungerar det för er andra, har ni problem med mikrobubblor och hur har ni i så fall löst dem?

Jag hade lite problem med pumpen i början, men det löste sig när jag vände på insuget så den pekade uppåt, så vattnet mer eller mindre trycktes ner i pumpen. Har fungerar felfritt sen jag gjorde detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...