Gå till innehåll

akvarieunderlägg?


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet 54-litersakvarium, så jag har aldrig brytt mig om att ha något under det, det funkar ändå. Har bara sett till att det står plant på en byrå el. liknande, men nu när jag ska göra om det till salt så väsnas pumpen lite och ljudet fortplantar sig till skrivbordet det står på. Kan man ta en bit liggunderlag med akvariets mått och lägga under för att dämpa vibrationerna eller är det bara att leva med det till jag skaffat ett tystare pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet 54-litersakvarium, så jag har aldrig brytt mig om att ha något under det, det funkar ändå. Har bara sett till att det står plant på en byrå el. liknande, men nu när jag ska göra om det till salt så väsnas pumpen lite och ljudet fortplantar sig till skrivbordet det står på. Kan man ta en bit liggunderlag med akvariets mått och lägga under för att dämpa vibrationerna eller är det bara att leva med det till jag skaffat ett tystare pump?

Går säkert utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett par år har det ändå blivit flyttat och uppgraderat :D Det är ingen stenpermament plats, eftersom jag bor i kollektiv med kompisar och alla är runt 26. Lär bli flyttning inom nåt år eller så, men tack för tipsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaddå ? är det inte bra med liggunderlägg eller ???

Underlaget ska ju skydda mot ojämnheter och gärna också ett litet korn som kanske kan få glaset att spricka då bottenglaset belastat bra ordentligt.

Om då underlaget tappar luften och blir platt som en pankaka så är det inte så lyckat. Det gäller verkligen att se till att det inte finns några ojämnheter för då går det åt pipan. Frigolit bakar in den lilla stenen och tappar inte volymen på samma sätt som liggunderlag. Dvs jag förespråkar frigolit!

Någon annan som i huvudtaget ser vitsen med att använda liggunderlag? :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det håller, en leverantör utav ett nytt akvarium så brukar man ju få med ett ligg underlag. Fick iallafall med det för mitt AquaMedic percula 90 akvarium

Tack för det svaret, nu kan jag iallafall vara lugn, tänkte samma sak som du

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något att tillägga är att liggunderlag finns av många olika material.

Att bara ta vilken typ av liggunderlag som helst och hoppas på att det fyller sitt syfte lika bra som en akvarietillverkares val av underlag som de självklart har testat för ändanmålet tycker i alla fall inte jag man kan ha som generell rekomendation att alla liggunderlag är okey. Eller hur? ;)

Vissa underlag blir platta som en pannkaka inom ett par dagar medans andra säkert håller i flera år. :smiley5:

Jag har själv liggunderlag till ett av mina kar idag och det ser ut att hänga med än så länge. Men om ett år så tror jag det är mer än väl förverkat.

Att liggunderlag är mer vibrations dämpande än frigolit har jag inte tänkt på då jag själv inte haft problem med vibrationer och oljud. Men i så fall har liggunderlag en ljus sida! :ler:

På minus sidan för frigolit: Att skära ut frigolitunderlag och jaga vita prickar i hemmets alla vrår i månader kan man i och för sig klara sig utan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra tips här. Angående att ett korn spräcker akvariet så stod det uttryckligen i instruktionen till mitt lilla Juwel rekord 60 att det inte behövdes ett underlägg, men det är nog skillnad på ett litet ölglas som mitt och era oceaner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...