buffe78 Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Hejmätte ikväll Kh å det va runt 14, vad händer med korallerna av det och vad kan jag göra för att få ner det? Mvh krille Citera
greger Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Du bör nog kolla hur du ligger i Ca och magnesium och att ditt test stämmer - innan du börjar korrigera. Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Ca ligger på 360 håller på att få upp det mg ligger runt 1400. Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Testet kan ja ju ifs kolla mot referens vätskan som va med. Citera
DaTrucka Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Ja, kolla testet.Vad buffrar du ca med? Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Börja idag med tropic marin calcium actif, buffrar Kh, och ph med, så det e ju inte så bra att kh redan e för högt, körde tidigare med bio-calcium och trippel buffer, men så var det extra pris på calcium actif så ja tänkte det va smidigare att bara tillsätta en sorts buffer. Citera
greger Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Vet inget om de produkter du använder, föredrar att använda rena Ballingpulver och korrigera parametrar var för sig.Men höjer du ditt Ca med calciumchlorid så sjunker ditt kH.Du bör ju kanske sluta buffra pH och kH, även om det var extrapris påde produkterna Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Fast calciumet höjer både ph och kh, det e det som e problemet:), kan man tillsätta bailing manuellt till en början ? Eller e det för krångligt? Citera
Wiking Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Du kan tillsätta Balling manuellt, inga problem. Precis som Greger skriver så skall du nu enbart tillsätta Ca (calciumchlorid) absolut inget annat. Och följ den rekommendera doseringen per dag. Innan du gör något alls så skall du först och främst försäkra dig om att du har rätt salthalt. Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Räcker det att köpa calciumklorid och magnesium salter och buffra med tripple buffer ? Citera
greger Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Räcker det att köpa calciumklorid och magnesium salter och buffra med tripple buffer ?Vilken del av "bara calciumchlorid" är det du inte fattar ? Citera
buffe78 Postat 20 november 2012 Författare Postat 20 november 2012 Klorid delen...:/fattar självklart att jag bara ska höja calciumet, men ska jag beställa calcium IGEN, så e det lika bra att få med magnesium och ev karbonater samtidigt. Fattar du! Citera
greger Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Vi tar det igen då...du ska inte hälla i vare sig magnesium, tripplebuffer eller nån j-a kH /ph buffer överhuvudtaget!Bara Calciumchlorid - i sumpen om du har sump, annars får du ta ur vatten från karet, blanda i Ca och hälla tillbaka igen - viktigt att inte överdosera, utan att bara tillsätta rek dos dagligen. Citera
HumAnyt Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Klorid delen...:/fattar självklart att jag bara ska höja calciumet, men ska jag beställa calcium IGEN, så e det lika bra att få med magnesium och ev karbonater samtidigt. Fattar du! Menar du inte att du ska beställa dessa, inte hälla i dom i akvariumet? Citera
greger Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Menar du inte att du ska beställa dessa, inte hälla i dom i akvariumet?Aaah - så kanske han menar Citera
buffe78 Postat 21 november 2012 Författare Postat 21 november 2012 Jo precis:), kommer ju att behöva tillsätta det senare. Vad händer i karet med så högt kh då? E det akut att sänka det ? Citera
greger Postat 21 november 2012 Postat 21 november 2012 Nej, låt det sjunka av sig själv och kalciumtillsatsen. Citera
Laggeman Postat 21 november 2012 Postat 21 november 2012 Jag hade ett KH på runt 16 en längre tid när jag använde kranvatten och karet har nog aldrig varit så fritt ifrån alger som just då, så jag ser inga problem med det. Citera
buffe78 Postat 24 november 2012 Författare Postat 24 november 2012 Är nån som kan hjälpa mig att förstå hur man ska blanda kalciumkloridet? Köpte 1kg hos bioted tror det e deras egna, står bara 745g/l, är det som gäller då 1liter vatten och 745g calcium? Hur doserar jag detta sen då? Ingen info följde med och dem svarade inte i telefonen idag, änna första gången för mig? Citera
knabbuziak Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Tror det är densitet eller möjligtvis mättad lösning som står där. Med aqua calculator (finns till windows och android) kan du räkna ut ganska lätt vad du behöver. Själv brukar jag fylla en 5L-dunk till hälften med osmosvatten, sen lösa upp 2000g i det. Tänk på att det blir förbannat varmt!!! Jag brukar ha dunken i ett vattenbad numer för att bli av med värmen... Sen fyller jag upp med osmosvatten... Då får jag en koncentration på 400g/l. Citera
Kjelle Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Är nån som kan hjälpa mig att förstå hur man ska blanda kalciumkloridet? Köpte 1kg hos bioted tror det e deras egna, står bara 745g/l, är det som gäller då 1liter vatten och 745g calcium? Hur doserar jag detta sen då? Ingen info följde med och dem svarade inte i telefonen idag, änna första gången för mig?Konstigt att du köper en produkt utan att du verkar veta hur du skall bruka den.De flesta kollar nog upp sin produkt innan köp.Här på forumet finns flera trådar om kalciumklorid, kolla upp dem så får du lite mer kött på benen.Hälsningar Kjelle Citera
Wiking Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Konstigt att du köper en produkt utan att du verkar veta hur du skall bruka den.De flesta kollar nog upp sin produkt innan köp.Här på forumet finns flera trådar om kalciumklorid, kolla upp dem så får du lite mer kött på benen.Hälsningar KjelleEtt alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:) Citera
DaTrucka Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Ett alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:)Kan man absolut göra, funkar bra.För att göra det enkelt kan du posts ditt ca värde och uppskattad vattenvolym i karet, säkert någon vänlig själ som kan räkna ut mer exakt mängd att dosera.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Kjelle Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Ett alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:)Jo, det var ju uselt av mig och skriva så.Hälsningar Kjelle Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.