Gå till innehåll

På tok för högt Kh!!!


buffe78

Rekommenderade inlägg

Börja idag med tropic marin calcium actif, buffrar Kh, och ph med, så det e ju inte så bra att kh redan e för högt, körde tidigare med bio-calcium och trippel buffer, men så var det extra pris på calcium actif så ja tänkte det va smidigare att bara tillsätta en sorts buffer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inget om de produkter du använder, föredrar att använda rena Ballingpulver och korrigera parametrar var för sig.

Men höjer du ditt Ca med calciumchlorid så sjunker ditt kH.

Du bör ju kanske sluta buffra pH och kH, även om det var extrapris påde produkterna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan tillsätta Balling manuellt, inga problem. Precis som Greger skriver så skall du nu enbart tillsätta Ca (calciumchlorid) absolut inget annat. Och följ den rekommendera doseringen per dag. Innan du gör något alls så skall du först och främst försäkra dig om att du har rätt salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tar det igen då...du ska inte hälla i vare sig magnesium, tripplebuffer eller nån j-a kH /ph buffer överhuvudtaget!

Bara Calciumchlorid - i sumpen om du har sump, annars får du ta ur vatten från karet, blanda i Ca och hälla tillbaka igen - viktigt att inte överdosera, utan att bara tillsätta rek dos dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nån som kan hjälpa mig att förstå hur man ska blanda kalciumkloridet? Köpte 1kg hos bioted tror det e deras egna, står bara 745g/l, är det som gäller då 1liter vatten och 745g calcium? Hur doserar jag detta sen då? Ingen info följde med och dem svarade inte i telefonen idag, änna första gången för mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är densitet eller möjligtvis mättad lösning som står där. Med aqua calculator (finns till windows och android) kan du räkna ut ganska lätt vad du behöver. Själv brukar jag fylla en 5L-dunk till hälften med osmosvatten, sen lösa upp 2000g i det. Tänk på att det blir förbannat varmt!!! Jag brukar ha dunken i ett vattenbad numer för att bli av med värmen... Sen fyller jag upp med osmosvatten... Då får jag en koncentration på 400g/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nån som kan hjälpa mig att förstå hur man ska blanda kalciumkloridet? Köpte 1kg hos bioted tror det e deras egna, står bara 745g/l, är det som gäller då 1liter vatten och 745g calcium? Hur doserar jag detta sen då? Ingen info följde med och dem svarade inte i telefonen idag, änna första gången för mig?

Konstigt att du köper en produkt utan att du verkar veta hur du skall bruka den.

De flesta kollar nog upp sin produkt innan köp.

Här på forumet finns flera trådar om kalciumklorid, kolla upp dem så får du lite mer kött på benen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt att du köper en produkt utan att du verkar veta hur du skall bruka den.

De flesta kollar nog upp sin produkt innan köp.

Här på forumet finns flera trådar om kalciumklorid, kolla upp dem så får du lite mer kött på benen.

Hälsningar Kjelle

Ett alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.

Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.

Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:)

Kan man absolut göra, funkar bra.

För att göra det enkelt kan du posts ditt ca värde och uppskattad vattenvolym i karet, säkert någon vänlig själ som kan räkna ut mer exakt mängd att dosera.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att försöka hjälpa, i stället för att tillrättavisa. Som köpare hade Kristian säkert förväntat sig någon slags doseringsanvisning på produkten.

Kristian, min bästa gissning är att du bör göra så här. Hiva upp 1 liter vatten ur akvariet, blanda i 10 gram kalciumklorid och rör om, slå sedan tillbaka det i karet någonstans där du har kraftig cirkulation, eller helst i sumpen om du nu har någon. Mät Ca innan, och sedan i morgon igen. Upprepa några dagar tills du nått ditt målvärde, som antagligen ligger mellan 410-430. Hoppas jag tänkt rätt nu, någon kemist får gärna rätta mig:)

Jo, det var ju uselt av mig och skriva så.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...