Gå till innehåll

Trevliga stimfiskar för 400 liter?


Anlu

Rekommenderade inlägg

Har ett 400 liters (120 cm långt) akvarium och letar lite trevliga stimfiskar (med stim menar jag 3-5 stycken). Jag skulle vilja ha en fisk som inte blir för stor.

Pseudanthias scampinini

Chromis viridis

Pterapogon kauderni

Har jag på listan över möjliga alternativ. Pseudanthias scampinini undrar jag om den blir lite för stor?

Pterapogon kauderni hur pass "lungt" flöde vill dessa ha? Någon som har erfarenhet? Går de ihop med ett sps kar med friskt flöde?

Några andra förslag på någon trevlig fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Problemet kan ibland vara att de lever i stim i ett stort hav, där de håller samman pga skydd. Satta i ett akvarium utan uppenbara fiender el skrämmande element kan de sprida ut sig och "ta" individuella revir. Har sett kar med ett gäng Chrysiptera parasema som inte alls håller ihop pga att de är bland de dominerande fiskarna i karet. Sett andra kar med samma art, och andra stimfiskar, som håller ihop ganska tätt där det finns antingen mkt mer dominanta, eller större fiskar, som håller dem tätt "sammansvetsade"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reeflex.net/tiere/311_Zoramia_leptacantha.htm är fina i in enkelhet, och de kräver inte särskilt stora volymer.

Det är den mest underskattade fisken i världshistorien - enorm om det blir lite fler av den. Jag hade 7 i mitt RSM innan jag gjorde något som jag inte skulle ha gjort - nu går det 2 kvar. Planen är införskaffandet av ca 20 kompisar. det som är synd med denna är att den precis som de flesta kardinalerna är känslig för långa transporter - väl acklimatiserade - inga problem.

MVH Lasse

PS - det är skillnad på stim och en j-a massa fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den mest underskattade fisken i världshistorien - enorm om det blir lite fler av den. Jag hade 7 i mitt RSM innan jag gjorde något som jag inte skulle ha gjort - nu går det 2 kvar. Planen är införskaffandet av ca 20 kompisar. det som är synd med denna är att den precis som de flesta kardinalerna är känslig för långa transporter - väl acklimatiserade - inga problem.

MVH Lasse

PS - det är skillnad på stim och en j-a massa fisk!

Jag tycker det vara lite kauderni-varning även på Z. Leptacanta, dvs att man kan ha ett fint stim men efter en tid så är det bara 2 stycken kvar. Hur länge hade du ditt stim Lasse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med Z. Leptacanta är dessa också bara "stim" fiskar när de är unga och sedan revir hävdande?

Också intresserad av Dykarens fråga om de har en hackordning i gruppen som gör att efter ett tag så har man bara hälften kvar?

Annars verkar ju Z. Leptacanta vara en trevlig lite gynnare i all sin enkelhet. Återstår bara att försöka få tag i några. Är detta fiskar som handlarna brukar ha hemma? Tror jag har sett dem någon gång men ganska sällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrigt sett något sådant som Dykarn rapporterat - orsaken till min förlust av 5 var en klantighet från mig när jag skulle bekämpa plattmaskar. Jag hade då byggt upp det stimmet under ca 7 månader och även haft lek. Vad gäller en annan kardinal - pyamaskardinalen så har jag haft 13 stycken i mitt Percula 120 i 3 år nu - inga förluster pga revirstrider.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Humm ... enligt reeflex blir Z. leptacantha ganska stor:

[TABLE=class: transpartenteTabelle, width: 792]

<tbody style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-color: transparent;">[TR=bgcolor: transparent]

[TH=bgcolor: transparent]Size:[/TH]

[TD=bgcolor: transparent]2.36 " - 2.76 " (640cm - 617cm)[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Humm ... enligt reeflex blir Z. leptacantha ganska stor:

[TABLE=class: transpartenteTabelle, width: 792]

<tbody>[TR=bgcolor: transparent]

[TH=bgcolor: transparent]Size:

[/TH]

[TD=bgcolor: transparent]2.36 " - 2.76 " (640cm - 617cm)

[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

;)

Måste vara en av de bättre felskrivningarna - skall nog vara mm - eller rättare sagt - det är mm

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

640mm är 64cm. Inte riktigt rätt det heller. :)

Däremot verkar de ha glömt en decimal bakom första siffran, borde stå

[TABLE=class: transpartenteTabelle, width: 792]

<tbody>[TR=bgcolor: transparent]

[TH=bgcolor: transparent]Size:

[/TH]

[TD=bgcolor: transparent]2.36 " - 2.76 " (6,40cm - 6,17cm)

[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

vilket ändå blir fel ifall inte omvandling från ett mindre tal kan bli större när man räknar om mellan tum och cm. :)

6-7cm borde vara rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstod decimalkommats felplacering. Jag hajjade till lite första gången jag läste om en fisk på reeflex bara.

Annars, för att vara lite OnTopic ... det är nog kanske saltvattenhobbyns tråkigaste faktum. Det är väldigt dåligt med små trevliga stimfiskar. I alla mina tidigare sötvattenskar har jag haft neontetror, rasboror eller några and stim.

Funderar på att försöka med A. Parvulus i mitt nuvarande 100x50. Har sett dem nån enstaka gång i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med A. Parvulus är väl dels att de kan vara svåra att få att äta ordentligt och dels att de kostar en bra slant för att vara en rätt så intetsägande fisk. Nu torkar sig ju vissa med hundralappar på toa ;), men för mig så hade en liten variant av Anthias som blir typ 4-5cm varit roligare färgmässigt om man ska lägga pengar på ett stim med fiskar. Det krävs ju ändå en 20-30 stycken för att få ihop ett snyggt stim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Humm ... enligt reeflex blir Z. leptacantha ganska stor:

[TABLE=class: transpartenteTabelle, width: 792]

<tbody>[TR=bgcolor: transparent]

[TH=bgcolor: transparent]Size:[/TH]

[TD=bgcolor: transparent]2.36 " - 2.76 " (640cm - 617cm)[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

;)

Den firren går ju inte i min bytta heller,,,,,,du får Bonsaia den i en läskflaska något år först:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemateleotris magnifica funkar bra i stim. Jag har 23st i mitt 580l med måtten 100x80x70. Men du behöver nog fler än 3-5 för att det ska upplevas som stim.

Är inte det hardcore?Jag har undrat och undrat om detta verkligen är möjligt och så ser jag detta!Jag trodde inte det var möjligt att ha många av samma sort i saltkar mängd vs volymen..23 stycken är fasen hardcore!coolt!Måste vara sjukt snyggt!Hur funkar skötseln av karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ;)

Ja, en mini-anthias är drömmen. Men i väntan på att de upptäcks så får jag testa det som står till buds. Men helt klart kan ett stim Parvulus bli en dyr felinvestering.

Väntans tider är över! Ta en kik på släktet Luzonichthys. Där finns bland annat whitleyi, waitei, earlei och taeniatus. Har för mig att en del av dem håller sig runt 4 cm som maxstorlek enl fishbase.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...