Gå till innehåll

Mg 1660


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Har fått mina tester nu och fått i sten igår. Värden

Mg 1660

Ca 470

Salinitet 1,027

Ph 8,0

Temp 26

Tycker framför allt mg känns åt skogen. Saltet är reefers best (eller så är jag lurad)

Har haft sjuka problem med uttfällningar också, tycker jag gör som man ska, men det känns vrickat!

Ändrat av Laggeman
Rensat på svordomar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått mina tester nu och fått i sten igår. Värden

Mg 1660

Ca 470

Salinitet 1,027

Ph 8,0

Temp 26

Tycker framför allt mg känns åt skogen. Saltet är reefers best (eller så är jag lurad)

Har haft sjuka problem med uttfällningar också, tycker jag gör som man ska, men det känns vrickat!

Det här fick jag fram:

Korallen Zucht Reefers Best Salt

Temperature - 26c

Salinity - 35ppt

pH (Salifert) - 8.50

pH (Pinpoint) - 8.52

Ammonia - 0ppm

Nitrite - 0ppm

Nitrate - 0ppm

Phosphate - trace

Potassium - 410ppm

Strontium - 0 - 3ppm

Calcium - 400ppm

Magnesium - 1170ppm

Alkalinity - 13.8Dkh

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker salthalten är det "värsta" värdet. Justera in den innan du börjar mixtra med det andra. Och om du får ett värde du tycker är konstigt så försök alltid att dubbelkolla innan du börjar några åtgärder.

Använder du osmosvatten? Reefers Best är gjort för att användas tillsammans med osmosvatten som är näst intill fritt från spårämnen. Blandar du det saltet med kranvatten så kommer du få tokiga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här fick jag fram:

Korallen Zucht Reefers Best Salt

Temperature - 26c

Salinity - 35ppt

pH (Salifert) - 8.50

pH (Pinpoint) - 8.52

Ammonia - 0ppm

Nitrite - 0ppm

Nitrate - 0ppm

Phosphate - trace

Potassium - 410ppm

Strontium - 0 - 3ppm

Calcium - 400ppm

Magnesium - 1170ppm

Alkalinity - 13.8Dkh

Hälsningar Kjelle

detta stämmer mycket väl in på värdena jag har. och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så är jag lurad........låter som du köpt saltet i andra hand

Nyblandat vatten, gamla/eller från början värdelösa tester - eller som Frequz, saltet har skiktat sig är några tänkbara orsaker, men det finns väl ingen anledning till panik bara du sänker salthalten till 1.025 eller några grader därunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska skaffa refvätska så snart jag kan tänkte jag. Dock har jag inte hört nåt illa om rs tester, mer än att de är lite bökiga. Köpte dem för att få noggranna resultat då salifert sägs vara lite svårtolkade

Då har du nog blivit lite vilseledd av någon som inte säljer det märket :)

Ca, Mg och Kh är klockrena och med tydliga omslag - dessutom visar dom ju rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruben: "och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten" <-- blev lite fel där kanske :D

Har fått samma mätvärden med KZ-saltet

Jag och Blåbert har salt ifrån samma "batch" (Köpt av en på forumet, via Deep Ocean), min har också fällt ut mer än vanligt, senaste gångerna fick jag värma upp osmosvattnet ordentligt innan för att minimera utfällningen.

Har även haft problem med TM-Pro Reef från lokal butik som fällt ut en del.

nåväl, skulle precis som andra skriver sänka salthalten till 1.025 vid 25 grader med osmosvatten, se sen till att KH ligger bra och sen göra ev. justering av Mg och Ca (och i den ordningen) om något värde sjunker mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nää, mitt Mg ligger på 1250 (då tillför jag Mg med doserpump också efter KZ har lågt Mg.) Kör full ZeoVit, därav lågt Mg.

Ska du ha 1.025 gäller följande för 230 liter:

16.9 liter osmosvatten vid 25,0 grader

18.1 liter osmosvatten vid 25,5 grader

19.3 liter osmosvatten vid 26,0 grader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruben: "och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten" <-- blev lite fel där kanske :D

Har fått samma mätvärden med KZ-saltet

Jag och Blåbert har salt ifrån samma "batch" (Köpt av en på forumet, via Deep Ocean), min har också fällt ut mer än vanligt, senaste gångerna fick jag värma upp osmosvattnet ordentligt innan för att minimera utfällningen.

Har även haft problem med TM-Pro Reef från lokal butik som fällt ut en del.

nåväl, skulle precis som andra skriver sänka salthalten till 1.025 vid 25 grader med osmosvatten, se sen till att KH ligger bra och sen göra ev. justering av Mg och Ca (och i den ordningen) om något värde sjunker mycket.

Trolig anledning till utfällning är ju för kallt eller för varmt vatten vid blandning, håller man sig runt rumstemp och med osmosvatten fäller ingen av dessa ut, om inte saltet är fuktskadat (hårt eller klumpat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

So, here we go

Salinitet - 1 025,5 (nogrannt kalibrerad)

Kh - 7,6

Ph - 7,8

Ca - 440

Mg - 1200

Temp - 26

Ser lite bättre ut. Lite lågt ph och kh, men kanske infet att hänga upp sig på andra dagen med sten i?

Näringsmässigt

Nh4 - 0,1

No2 - 0,2

No3 - 1,7

Po4 - 0,2

Vet inte riktigt hur man ska tolka att man ligger i kvävecykeln, men notritet var högre igår. Är det redan på väg nedåt?

Har tillsatt lite bakterier på flaska (jbl), vad finns det för tankar kring det?

Ännu inga kryp i stenen, lite trist :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...