Blåbert Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 (ändrat) Har fått mina tester nu och fått i sten igår. VärdenMg 1660Ca 470Salinitet 1,027Ph 8,0Temp 26Tycker framför allt mg känns åt skogen. Saltet är reefers best (eller så är jag lurad)Har haft sjuka problem med uttfällningar också, tycker jag gör som man ska, men det känns vrickat! Ändrat 27 november 2012 av Laggeman Rensat på svordomar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Prova o sänk salthalten så borde MG o Ca följa med. 1.027 är i högsta laget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Verkar ju väldigt boostat på Mg, Ca, vore intressant o se vad du har för KH...1,027 är ju förvisso aningen högt men borde inte bli såna värden ändå... din refraktometer är kalibrerad och så? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Har fått mina tester nu och fått i sten igår. VärdenMg 1660Ca 470Salinitet 1,027Ph 8,0Temp 26Tycker framför allt mg känns åt skogen. Saltet är reefers best (eller så är jag lurad)Har haft sjuka problem med uttfällningar också, tycker jag gör som man ska, men det känns vrickat!Det här fick jag fram:Korallen Zucht Reefers Best SaltTemperature - 26cSalinity - 35pptpH (Salifert) - 8.50pH (Pinpoint) - 8.52Ammonia - 0ppmNitrite - 0ppmNitrate - 0ppmPhosphate - tracePotassium - 410ppmStrontium - 0 - 3ppmCalcium - 400ppmMagnesium - 1170ppmAlkalinity - 13.8DkhHälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Tycker salthalten är det "värsta" värdet. Justera in den innan du börjar mixtra med det andra. Och om du får ett värde du tycker är konstigt så försök alltid att dubbelkolla innan du börjar några åtgärder.Använder du osmosvatten? Reefers Best är gjort för att användas tillsammans med osmosvatten som är näst intill fritt från spårämnen. Blandar du det saltet med kranvatten så kommer du få tokiga värden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Det här fick jag fram:Korallen Zucht Reefers Best SaltTemperature - 26cSalinity - 35pptpH (Salifert) - 8.50pH (Pinpoint) - 8.52Ammonia - 0ppmNitrite - 0ppmNitrate - 0ppmPhosphate - tracePotassium - 410ppmStrontium - 0 - 3ppmCalcium - 400ppmMagnesium - 1170ppmAlkalinity - 13.8DkhHälsningar Kjelledetta stämmer mycket väl in på värdena jag har. och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Ja osmosvatten. Ska justera saliniteten. Refraktometer. Är kalibrerad, men det kan jag kolla igen.Mätte kh, men kommer inte ihåg nu. Uppdaterar här ikväll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Kh = 8,5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Fabrikat på tester?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Red sea Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Dubbekolla med t.ex Salifert-tester eller mot referensvätska först! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Verkar som salten ibland skiktar sig i hinken, kan vara det som spökar. Eller du kanske har använt hela hinkar?...då faller min tes. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Ska skaffa refvätska så snart jag kan tänkte jag. Dock har jag inte hört nåt illa om rs tester, mer än att de är lite bökiga. Köpte dem för att få noggranna resultat då salifert sägs vara lite svårtolkade Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Blandade direkt i karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Eller så är jag lurad........låter som du köpt saltet i andra handNyblandat vatten, gamla/eller från början värdelösa tester - eller som Frequz, saltet har skiktat sig är några tänkbara orsaker, men det finns väl ingen anledning till panik bara du sänker salthalten till 1.025 eller några grader därunder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Ska skaffa refvätska så snart jag kan tänkte jag. Dock har jag inte hört nåt illa om rs tester, mer än att de är lite bökiga. Köpte dem för att få noggranna resultat då salifert sägs vara lite svårtolkadeDå har du nog blivit lite vilseledd av någon som inte säljer det märket Ca, Mg och Kh är klockrena och med tydliga omslag - dessutom visar dom ju rätt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Saltet är köpt i andra hand, dock obruten kartong.... Men det kan ju vara pirat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Tykte kh var lite svår, men kanske ligger jag betydligt högre och trodde att den slog om... Värdena som postades här tydde ju på att normalt skulle vaa runt 13 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Ruben: "och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten" <-- blev lite fel där kanske Har fått samma mätvärden med KZ-saltet Jag och Blåbert har salt ifrån samma "batch" (Köpt av en på forumet, via Deep Ocean), min har också fällt ut mer än vanligt, senaste gångerna fick jag värma upp osmosvattnet ordentligt innan för att minimera utfällningen. Har även haft problem med TM-Pro Reef från lokal butik som fällt ut en del. nåväl, skulle precis som andra skriver sänka salthalten till 1.025 vid 25 grader med osmosvatten, se sen till att KH ligger bra och sen göra ev. justering av Mg och Ca (och i den ordningen) om något värde sjunker mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Colan, har du också fått konstigt mg? Tycker det verkar ligga mer off än ca... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 27 november 2012 Författare Dela Postat 27 november 2012 Jag har ca 230 l vatten i systemet, får det till att jag skall byta 16 l mot osmosvatten för att sänka från 1,027 till 1,025 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 27 november 2012 Dela Postat 27 november 2012 Nää, mitt Mg ligger på 1250 (då tillför jag Mg med doserpump också efter KZ har lågt Mg.) Kör full ZeoVit, därav lågt Mg. Ska du ha 1.025 gäller följande för 230 liter: 16.9 liter osmosvatten vid 25,0 grader18.1 liter osmosvatten vid 25,5 grader19.3 liter osmosvatten vid 26,0 grader Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 Bytte runt 18 liter igår, får se ikväll hur det blev... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 november 2012 Dela Postat 28 november 2012 Ruben: "och är precis som hans säger, detta saltet skall inte användas med osmosvatten" <-- blev lite fel där kanske Har fått samma mätvärden med KZ-saltet Jag och Blåbert har salt ifrån samma "batch" (Köpt av en på forumet, via Deep Ocean), min har också fällt ut mer än vanligt, senaste gångerna fick jag värma upp osmosvattnet ordentligt innan för att minimera utfällningen. Har även haft problem med TM-Pro Reef från lokal butik som fällt ut en del. nåväl, skulle precis som andra skriver sänka salthalten till 1.025 vid 25 grader med osmosvatten, se sen till att KH ligger bra och sen göra ev. justering av Mg och Ca (och i den ordningen) om något värde sjunker mycket.Trolig anledning till utfällning är ju för kallt eller för varmt vatten vid blandning, håller man sig runt rumstemp och med osmosvatten fäller ingen av dessa ut, om inte saltet är fuktskadat (hårt eller klumpat) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 november 2012 Författare Dela Postat 28 november 2012 So, here we goSalinitet - 1 025,5 (nogrannt kalibrerad)Kh - 7,6Ph - 7,8Ca - 440Mg - 1200Temp - 26Ser lite bättre ut. Lite lågt ph och kh, men kanske infet att hänga upp sig på andra dagen med sten i?NäringsmässigtNh4 - 0,1No2 - 0,2No3 - 1,7Po4 - 0,2Vet inte riktigt hur man ska tolka att man ligger i kvävecykeln, men notritet var högre igår. Är det redan på väg nedåt?Har tillsatt lite bakterier på flaska (jbl), vad finns det för tankar kring det?Ännu inga kryp i stenen, lite trist Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.