Gå till innehåll

Skummare till Aqua medic Percula 120


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte kolla om det finns någon som har något bra tips på skummare som passar till ett Percula 120.

Anledningen till att jag tittar på ny skummare är att pumpen till orginalskummaren börjat strula, så att byta ut den kan också vara ett alternativ.

Jag vill att den ska kunna sitta i skummarfacket, facket är ca 16x12cm.

Jag har tittat på Tunze Doc 9006 eller Doc 9011. De verkar ha rätt dimensioner, frågan är bara hur bra de är, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Om jag ska byta ut pumpen på orginalskummaren har jag tittat på Aquabee UP2000/1 som alternativ, är det någon som har erfarenhet av denna som skummarpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra alternativ, men inte så många om man vill ha skummaren i skummarutrymmet.

Tunze Doc 9006 och 9011 har rätt dimensioner men jag är lite osäker på skummarekoppen. Har dock inte hittat andra som jag tyckt verka intressanta.

Jo, jag har har haft en 9005 och den fick plats även om det var tajt. Fast jag föredrar originalskummaren ändå då jag tycker den har bra kapacitet.

Fast i mina andra akvarier har jag Tunze skummare och är mycket nöjd med dem.

Tysta, driftsäkra och reservdelar och tillgå för varje detalj.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä vet faktiskt inte vad det är för pump nu hittade nått i en låda när den förra la av

Ja spelar ingen roll hur jag justerar luften

Nähe, några små microbubblor kanske inte är hela värden. Kolla upp vad du har för en pump du skall ha antingen en AquaBee 2000/i eller en Aqua Medic Oceanrunner PH 2000 till den skummaren tycker jag.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maxdiametern är ca 16,5 på koppen, själja skummaren är typ 11,5x11,5, men magnetfästetsinsida bygger va 1,5 cm också.

En liten designmiss möjligen är att koppen är så bred att glasskivan man sätter skummaren på inte får vara för hög. Då måste man nog köpa till fästskenorna som finns som tillbehör.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart en ny pump, Aquabee UP2000/1 Needle wheel.

Första intrycket är att den är lite tystare, marginellt, men den kanske blir ännu lite tystare efter att gått in sig lite.

Betydligt bättre skumproduktion. Jag har högsta koppfästet på och lägsta luftmatningen för att skummaren inte ska skumma över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart en ny pump, Aquabee UP2000/1 Needle wheel.

Första intrycket är att den är lite tystare, marginellt, men den kanske blir ännu lite tystare efter att gått in sig lite.

Betydligt bättre skumproduktion. Jag har högsta koppfästet på och lägsta luftmatningen för att skummaren inte ska skumma över.

om det skummar över så kan du ju sänka nivån i skummarfacket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag kör redan på lägsta nivån ;)

Så den här pumpen är ganska effektiv.

Jag har inte haft skummaren igång på ett par dagar så det kanske finns lite mer att skumma nu också.

Bytte många orginalpumpar till perculaskummaren mot A-bee NW för några år sedan och det blev helt plötsligt en bra skummare ;)

Vill minnas att en strypning på trycksidan gör den mer lättinställd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter du - hör av dig Christoffer (behöver reservdelar)

MVH Lasse[/QUOT

Vad behöver du Lasse ?

Jag kör ozon ibland så jag behöver då och då byta ut reaktionskammaren och fördelaren längs ner. Är ständigt på jakt efter reservdelar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...