Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Går det att använda en 2x59w T-5 ballast till 2x39w T-5 rör??

59w rör är för långa till min burk :-(

Postat

Gör det inte!

Rören går sönder tidigare så en onödig utgift men även drosseln slits fortare

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Postat

Vissa elektroniska ballastar, t.ex Osrams - anpassar sig efter last, men det står lämpliga "watt" på ballasten.

Postat
  • Författare

Okej! Har den inte hemma så vet inte märket.. Men då kan det vara värt att kolla upp mer noga då :-)

Postat
Väldigt få ballaster klarar både HO och HE

MVH Lasse

Precis min tanke, detta är olika tekniker det handlar om. oddsen är små att det fungerar tyvärr.

Postat

Vart står det om He rör i den här tråden? :-)

59W är ingen standardiserad T5 storlek vare sig för HO eller HE rör, det närmaste är 54W. Antar att det är det som tråden handlar om? Det är ett HO värde isf.

Postat

Och 39 är ingen standard heller vad jag vet - 35 (HE) och 49 (HE) finns dock. Rätta mig om jag har fel

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Saken är den att jag har den ballasten och ett akvarium som är 100cm.. Tänkte se om det gick att lösa smidigt :snurrig:

Postat
Och 39 är ingen standard heller vad jag vet - 35 (HE) och 49 (HE) finns dock. Rätta mig om jag har fel

MVH Lasse

Jo, för HO är ju 39W en standard storlek. Fast det har du redan koll på tror jag :-)

Men då var det ju 54W ballast här då som jag trodde. Jag tror inte den kommer uppskatta 39W rör tyvärr. Det verkar vanligare med ballaster som klarar både 24 och 39W HO rör än 54W ballaster som även klarar 39W.

Postat

När vi pratar akvarierör så krävs det väl en hel del grävande för att hitta annat än HO rör - men det är nog i vilket fall ingen bra ide att koppla annat än den belastning som rekommenderas på ballasten!

Vet att det importerades kina T5ramper av ett numera insomnat företag som hade just HE rör - dom small av när de olyckliga köparna försökte sätta i HO (24W hade nästan samma längd som 14w HE)

Jag har faktiskt lite HE Osram67:or som står i ett hörn och hånler från ett 6 år gammalt fel-inköp :)

Postat

Gör du fel Leif? Det är väl för att du är inflyttad då....

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.