cheva Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 det där hör hemma det brukar kosta en restaurang besök Citera
dahlgren Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Oj, det där kan inte frugan gilla. Men du är nog nöjd=)Lugnt. ser ju inte ut att vara köket... oj! Citera
ppihlstrom Postat 8 juli 2013 Författare Postat 8 juli 2013 Nä, fortsätter arbeta i vardagsrummet, ivrigt påhejad av två av sönerna... Nähä, inte det... Citera
cheva Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 ja i min ålder så vet man en snygg gura du har spelar du Citera
ppihlstrom Postat 8 juli 2013 Författare Postat 8 juli 2013 Tack tack, jodå jag spelar. Aq'n är en Yamaha, svart med tunn kropp, elguran byggde jagnsom specialarbete i gymnasiet (för 25 år sedan...) Citera
ppihlstrom Postat 9 juli 2013 Författare Postat 9 juli 2013 Dagsform på ena anemonen, och clownerna... Citera
ppihlstrom Postat 9 juli 2013 Författare Postat 9 juli 2013 Så, sidor, bakstycke, golv och fötter på plats. Jag har också sågat upp för fläktarna som ska cirkulera luften i skåpet och förhoppningsvis hålla nere fukt och värme en del...2st sådana... Citera
ppihlstrom Postat 10 juli 2013 Författare Postat 10 juli 2013 Såja, nyss hemkommen från Malmö där jag hämtat upp ljusramp och lite macroalger hos Knegolf (Oscar). Tack för en trevlig pratstund, och jag hoppas du återkommer till salthobbyn snart!Och ingen resa söderut är ju komplett utan ett stopp på......hade väl inget större behov egentligen, men...Och så är bänken färdigspacklad, slipad och målad!Nu så blir det kaffe, och sen ska det göras dörrar och monteras fläktar... Citera
ppihlstrom Postat 10 juli 2013 Författare Postat 10 juli 2013 Dagens sista bilder, sen ska jag inte störa mer... Citera
alexochingencarina Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 Ser ju riktigt trevligt ut. Trevliga utflykter. Citera
Knegolf Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 ser tjusigt ut! Härligt med så "Levande" kar. kul att se att algerna klarade sig ok oxå, hoppas du får glädje av MH'n! Citera
ppihlstrom Postat 11 juli 2013 Författare Postat 11 juli 2013 Tack tack, ni är alltför vänliga Jo, jag tror att Mh'n blir perfekt, men den får vila ett par veckor till, tills vi flyttat... Nästan så jag vill testa och bara lägga den på träramen på karet, men då hamnar den bara 15 cm över vattenytan, vilket säkert resulterar i fisksoppa... Citera
ppihlstrom Postat 11 juli 2013 Författare Postat 11 juli 2013 Skiiiiit!Kom hem efter en grillstund vid havet till en vattenpöl framför akvariet... Andra gången på några veckor! Min avrinningsbox har spruckit, och...plask... Jaja, jag skulle ändå bygga en ny, men det känns lite onödigt att spilla en massa vatten på våra grannar två veckor innan vi flyttar... Citera
ppihlstrom Postat 12 juli 2013 Författare Postat 12 juli 2013 Idag har jag bockat plast:Fin rigg, eller hur?! Sen limmat lite rör:Och så allt hopsatt Citera
fotte Postat 12 juli 2013 Postat 12 juli 2013 Vad har du limmat plexiglaset med och var fick du tag på det om man får fråga (ursäkta om du har en liknande fråga tidigare i tråden)Snyggt också btw Citera
ppihlstrom Postat 12 juli 2013 Författare Postat 12 juli 2013 Tack Förra boxen jag byggde limmade jag med en typ av CA lim (superlim), tillsammans med en primer för just akrylatplast, plexi osv. Det fäste mycket bra, men det är ju inte särskilt fogfyllande, utan jag fick smeta på silikon i alla fogar för att få den tät, och ändå har det mest varit bekymmer att få den att inte tappa hävert pga läckage, samt massor med sprickbildning, förmodligen dels pga att jag använde tunt material (2mm), och dels pga att jag bockade plasten ganska hårt.Så, denna gången har jag använt 3mm akrylatplast, svårare att skära, tar längre tid att värma och bocka, men mer hållbart inbillar jag mig. Jag har också använt ett annat lim, något som heter "kiiltofix". Vi får se om det var en bra satsning, eller om allt är dött i akvariet om ett par dagar :S... Det är en kombinerad fogmassa och lim, snabbhärdande, havsvattenbeständigt, lösningsmedelfritt, livsmedelsprod.godkännt... Enlig hemsidan:• har M1-emissionsklass för byggnadsmaterial • elastisk• snabbhärdande• god vidhäftning mot de flesta material• lösningsmedelsfritt• isocyanat- och ftalat-fri• lätt att applicera även vid låga temperaturer• övermålningsbar med vattenbaserade målarfärger (gör uppstrykningsprov) • mycket god väderbeständighet• god kemikaliebeständighet (mot utspädda lösningar)• havsvattenbeständig• kan användas i utrymmen för livsmedelstillverkning men får inte hadirektkontakt med mat.Tja, vi får som sagt se... Den verkar hänga ihop bra, och jag har den hängande i en balja nu, och inga läckor än iallafall... Citera
ppihlstrom Postat 13 juli 2013 Författare Postat 13 juli 2013 ... Lite för lite flöde genom mina dubbla 25mm rör, så fast returpumpen är strypt så långt det går pumpar den mer vatten än vad returen skickar tillbara ner i sumpen... Tur att min autopåfyllning är avstängd, annars hade det kunnat bli lite problem! Jag får komplettera avrinningen på något sätt när jag kommer hem, men nu är det strand och bad som gäller Citera
ppihlstrom Postat 13 juli 2013 Författare Postat 13 juli 2013 Ojojoj vad det kan bli fel fort i denna hobby. Glad i hågen häromdagen, byggandes bänk, köpte lampor och planerade flytt. Alla invånare såg friska och fina ut... Sen läckage i avrinningen, stängde av flödet genom sumpen, fixade och donade. Trodde det var löst, men idag ser det inte så bra ut. Brände nog ett par koraller med Mh'n, och får inte skummaren att gå som den ska. Dåligt flöde på avrinningen, och nivåerna fladdrar... Nu har jag mellan 50-100 i nitrat, 0,1 fosfat, usch! Citera
ppihlstrom Postat 13 juli 2013 Författare Postat 13 juli 2013 Typ, men slut på salt hemma.... Nån i hbg området som har extra, och nån dunk osmosvatten, för det kanske är dags nu... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.