Gå till innehåll

Per-Erik's 240 liter plus sump


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Jo jag gillar pelare också, blir "luftigt" å fint ;)

Rören sitter bara fast med två klammer vardera, före och efter kulventilerna och så har jag en skruvad skarv på vart rör bakom akvariet. Fläktarna är 230 V fläktar. De ska styras med termostat, men det har jag inte fixat klart än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den grå burken har jag fyllt med ca 10-12kg LS, samt satt min skymmare i nu. Tanken är att ha refugium efter den, men jag ska nog bygga en ny, större sump tror jag. Jag måste nog få upp vatten nivån 6-7cm för att skummaren ska jobba bäst, så lite högre, samma bredd och lite längre, (100x30x25) så jag kommer upp i 75 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, visst har jag det, ett par mm under ytan har jag ett 4 mm dia hål, för att bryta häverten. Jag har även testat att bryta strömmen, och jag har tillräckligt med utrymme i sumpen att hålla det som rinner ner - visserligen bara precis nätt och jämt, men det är ju allt som krävs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, visst har jag det, ett par mm under ytan har jag ett 4 mm dia hål, för att bryta häverten. Jag har även testat att bryta strömmen, och jag har tillräckligt med utrymme i sumpen att hålla det som rinner ner - visserligen bara precis nätt och jämt, men det är ju allt som krävs...

allright, ja nätt och jämt räcker ju :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu så ska det ändras på igen, att man aldrig kan vara nöjd... Allt funkar bra, stabila värden och inte alltför mycket strul. Lite alger på sanden på en del ställen, men men. Vi tänkte bygga om här hemma och göra om uterummet till vardagsrum, och göra akvariet till rumsdelare mellan nuvarande vardagsrummet och uterummet. För att få det att se ut som jag vill så måste jag göra om ytavrinningen och borra bottnen... Sååå.... hjälp! Finns det någon i Helsingborg eller omnejd, som skulle ha lust att komma och hjälpa och/eller instruera? Jag tänkte mig tre hål, som sig bör... PM:a eller sms:a/ring 0765-614569

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag ledsnat på min hummer. Alla tre nya invånarna jag köpte från Zoogiganten förra veckan vilar nu för evigt i hans mage... Sketans odjur... Är det nån som vill ha honom? Bytes gärna mot någon fredlig liten putsarräka eller nåt? Hör av er, annars lutar det åt att han får prata med gud via porslinstelefonen ganska snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kul man kan ha då.... Vaknade av en smäll vid midnatt, och tänkte "det där lät inte så bra..." Gick ut i hallen och blev blöt om fötterna... Tidigare under kvällen hade jag tömt akvariet och lagt över allt i en reservbalja jag köpt, eftersom jag ska få mitt kar borrat idag. Bottnen på reservbaljan hade spruckit rätt över och vatten sipprade nu ut på golvet, vattnet som alla mina koraller, fiskar och stenar låg i. Snabbt på med kläder, väckte äldste grabben, och ut till bilen för att släpa in akvariet igen, men det slutade ändå med att vi inte använde det. Istället ligger allt nu i en 50 liters plastbalja, ett par hinkar och i min sump... Jag har pumpar i alla kärlen, och värmare i den som fisken är i. Nu får jag väl hoppas att borrningen blir bra, och att jag kan börja fylla i vatten ganska kvickt... Oj oj oj, en sån natt...atyhyrub.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...