Gå till innehåll

Per-Erik's 240 liter plus sump


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Testade vattnet ikväll, så här ett dygn efter flytten, följande resultat:

Temp 27,5

Salinitet 1,024ppm

NO3 - 2,5-5 (dåligt, högt)

NO2 - 0 (bra)

KH - 7,7 dKH / 2,74 meq/L (ok)

PO4 - 0,03+ (ok)

pH - 8,1 (lågt)

Cu - 0,0 mg/l

Kan man tänka sig att det förhöjda nitratvärdet har att göra med att jag rört upp en massa skit? Jag tog ju ca 150 liter vatten samt allt grus, plus sten och allt levande från Kallekanin, och en del bös rördes ju upp och transporterades med hem till mig. Vad tror ni om det övriga? Tänkte lite fosfatremover kanske inte vore fel, sen så skulle pH upp, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man blir ju lätt lite otålig och orolig när värdena är sämre än perfekta, men jag kanske skulle lyssna på frun i huset och ta det lungt några dagar :) - Allt verkar må bra, alla fiskar är aktiva och äter bra. Den enda invånaren som ser lite hängig ut är anemonen som inte vill puffa upp sig lika mycket som innan flytten, men det kan ju också bero på att jag har lite för lite ljus... Mer kommer under veckan, eller till nästa helg... Det hoppas jag räcker... Ingen som har en billig dubbel T5 ramp alt. en kompakt, lagom liten Mh armatur liggandes, helst i skåne? Samt kanske en skummare över för en vettig peng?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vaknade med ett ryck för en halvtimme sedan - det var helt knäpptyst. Akvariet står i matsalen precis utanför vårt sovrum, så lite plask brukar man ju höra - ahhrghhh - strömmen hade gått. Snabbt bort till säkringsskåpet, mycket riktigt, en brytare nere - försökte få upp den, men untan framgång, den bara löste ut igen. Tillbaka till burken, öppnade skåpet under, och det luktade "varm el". Jag tänkte att jag drar ur värmaren. Sagt och gjort, säkringen håller, allt igång igen. Min doppvärmare har dött. Tur att det inte hände när man var bortrest eller på jobbet eller nåt! Så, nu blir det till att köpa en ny doppvärmare eller två... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist när sånt händer men tur att du upptäckte det så snabbt att det inte gjorde nån skada, hade själv en som började fräsa för nån månad sen i karantänen, trots att den skulle vara dränkbar och den inte var dränkt... Som tur är var man hemma och kunde rycka ur sladden innan glaset sprack och elektrifierade karet, måste säga att jag inte riktigt litar på dessa saker längre.. Det är den delen som oftast går sönder hos mig, och få saker kan fallera så fatalt som en doppvärmare kan göra... Är nog värt att betala för kvalité för dessa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) jodå, ibland när man smyger in och ertappar honom står han (katten heter Movitz) på bakbenen med tassarna på rutan och försöker fånga dem när de simmar förbi. Vår gula kirurg har redan lärt sig att simma bort till Movitz och liksom simma runt i cirklar där... Smarta små kräk ;)

Nåväl, en zoobutik i stan hade öppet idag, så en ny värmare inhandlades. Dessutom införskaffades en ny returpump till sumpen, på 2500 l/h (istället för 1250), och en till cirk.pump till karet. Jag har haft lite hinna på ytan, trots ytavrinningsboxen, och misstänkt att det hängt ihop med för dåligt flöde genom sumpen. Nu någon timme efter pumpbytet börjar hinnan försvinna - yeay!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog helt ok. För mycket det har du om korallerna blåser runt i vattenkolumnen :-) Så länge inte korallerna ser ut att vantrivas på något vis så är det ingen fara.

Jag har lägre cirkulation än dig i mitt kar(ungefär samma mått) men jag har ett luftigare kar med mindre sten vilket påverkar saken. Ser ut som ditt kar tar sig väl. Hoppas du slipper en annalkande alg invasion bara, men då du flytta över allt från ett annat kar bara så är det nog ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tycker att korallerna ser ut att trivas rätt bra, de är väl utslagna och ser friska ut. En är lite krokig, som att den står i lite väl strömt vatten, men den ser inte piskad ut eller nåt, och även den har alla polyper ute. Jag kör nog vidare som jag har det nu ett tag för att se så allt stabiliserar sig och ser om den korallen vill röta på sig. Mina vattenvärden ligger stabilt och så, nitraten vill inte gå under 2-3, men det kan jag väl leva med ett tag. Alger har jag inte sett mycket utav än, och jag hoppas att det inte blir någon större sådan, eftersom jag hämtade och flyttade allt från ett väl inkört kar - tänker jag fel där? Min LS var inte ur cirkulerande vatten mer än 15-20 minuter max under flytten, lika med gruset...

post-2696-14468927735833_thumb.jpg

...sen så tror jag att min anemon tänker dela på sig, jag har skymtat två munnar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrotigt teknikutrymme...post-2696-14468927766703_thumb.jpg

...men vad gör man när platsen är begränsad och man bor i lägenhet? Kag misstänker att det får bli ett "bättre bänk" projekt så småningom, eftersom här är fruktansvärt trångt...och en ny skummare...

Men, jag har plats för sump, skummare, värme, automatikskåp och automatisk vattenpåfyllning (10 liter i dunken räcker 3-4 dagar) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det med magnetventilen ? Antar att du använder osmosvatten, men trotts allt vatten är vatten, blir det ingen korrosion invändigt ? Mässingen innehåller väl koppar dess utom, men det är kanske inget problem ?

Har själv haft funderingar på att använda magnetventil men har inte vågat utav denna anledning.

Mvh// KP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo mässing i sig är en bra metall men normalt är det i princip bara utblandad koppar. Bra att det funkar i alla fall. Nu vet jag inte exakt hur osmosvatten beter sig men när man tar bort något från vatten strävar vattnet att ta tillbaka detta så fort det bara kan, syre påskyndar ofta processen, hoppas det kommer funka bra för dig i alla fall.

/KP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattentest idag, efter tre veckor. Jag har ny värmare, den andra var instabil och pendlade upp och ner innan den dog, och har valt att lägga temperaturen lite lägre än innan.

Temp 26

Salinitet 1,024 ppm

NO3 - 2

NO2 - 0

KH - 7,0 dKH / 2,51 meq/L

PO4 - 0

pH - 8,3

Cu - 0,0 mg/l

Nitrat går åt rätt håll, och fosfat är nere på 0, och pH upp lite, så det känns bra. Jag har fått lite bruna alger på några ställen, och en del ställen har börjat skifta till gröna alger. Jag har minskat belysningen med en dryg timme per dygn (onödigt att alla lampor på hela dagen när man ändå inte är hemma...) Algerna känns inte som ett problem, iallafall inte än. Min automatiska påfyllning funkar bra tycker jag, vattennivån i sumpen varierar bara +/- 5 mm nu, istället för 2-3 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Cirkulationen hamnar på knappt 20 ggr akvariets volym vilket är ok till mjukisar och LPS, kommer du ha i sps framöver behöver den nog ökas, jag skulle även föredra mer rörelse på ytvattnet så det blir rejält syresatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...