Gå till innehåll

Per-Erik's 240 liter plus sump


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Montiporan...ser den ut som att den lever? Jag har aldrig haft sådan innan, och denna sitter längst nere vid botten, på foten av en stor sten, som min anemon sitter på... Jag kan alltså inte flytta på den. Jag har inte tänkt så mycket på den innan, den har mest bara varit där, men jag tycker det ser ut som att den blivit lite större.... Men men... Vad kräver den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag låter den vara. Faktum ör att jag försöker pilla i karet så lite som möjligt... Lite störd bara på att mitt Kh värde är lågt :(

Nåväl, en annan sak som stört är min returpump i sumpen. En gammal häck som jag hade i mitt förra kar, för fyra år sedan, som mina föräldrar sedan använt i sin damm i trädgården(!). 2500 l/h enligt skylten... Den har låtit som en tröska, typ som att en oisolerad gammal diskmaskin med grus i stod på dygnet runt utanför vårt sovrum - inte så skoj!

Igår (lönedag!) så köpte jag en ny:

post-2696-14468928121423_thumb.jpg

3000 l/h, och tyst... Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Den matar på rejält verkar det som, bättre drag än den gamla fula... Jag har även trimmat in överrinningen till sumpen, så förutom ett gurglande då och då är här relativt tyst :) "gilla"

post-2696-14468928121182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Såja, det tuffar på här, lite i tystnad tyvärr, men så är det när livet kräver massor av tid.

Anemonen har delat sig, båda "halvorna" verkar må bra, men clownerna har efter några dagars obeslutsamhet och förvirring klart valt den ena till sitt hem.

post-2696-14468929609472_thumb.jpg

Inatt har vi tyvärr haft vårt första dödsfall, vår palettkirurg kom inte fram när det var dags för frukost, så jag började kika runt lite, och mycket riktigt, längst bak, under ALLA stenar låg hon död... Ingen verkar ha tuggat på henne, alla fenor, ögon och så intakta. De senaste veckorna har hon haft en tendens att gnugga sig mot stenar ibland, och haft en blekare fläck på nosen, men verkat ok i övrigt, ätit och så, så inte vet jag.

post-2696-14468929609712_thumb.jpg

Ett jämra elände att riva allt, men det gav mig en bra ursäkt att rensa bort ett dussin xenia. Vattenbyte och mätningar i em...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Dags för lite uppdatering;

Om tre veckor flyttar vi, så då är det bra läge att arbeta bort en del av problemen med min setup. Det som stört mig mest hittills är bristen på utrymme under bänken, så jag bygger en ny bänk. Yttermåtten kommer att bli 120x60cm, 75 cm högt. Framsidan kommer bestå av två dörrar, ledade på mitten med gångjärn för att enkelt och smidigt kunna öppna upp undertill för service. I vårt nya hem kommer karet inte längre stå i ett hörn, utan mitt på en vägg och synligt från tre håll, varför jag vill bygga om min ytavrinning, och snygga till allt vad gäller tekniken. Här kommer ett smakprov på vad jag tänker, synpunkter, tankar och ideer mottages tacksamt :)

post-2696-14468930060153_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...