Gå till innehåll

Per-Erik's 240 liter plus sump


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Uppgradering/Byte av ljus... Jag har tidigare haft tre vita och en blå... Idag bytte jag ut en vit mot en blå, men en annan, mer lila nyans av blått ljus. Nu har jag dessa:

1st Marine Blue 420 Actinic 39W T5

1st Coral Star Blue 38W T5

2st Power Glo Marine White 39W T5

Vad tros, för mycket blått? Jag funderar på om jag kan klämma in ett eller två T5 rör ytterligare...

post-2696-14468927877563_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist när sånt händer men tur att du upptäckte det så snabbt att det inte gjorde nån skada, hade själv en som började fräsa för nån månad sen i karantänen, trots att den skulle vara dränkbar och den inte var dränkt... Som tur är var man hemma och kunde rycka ur sladden innan glaset sprack och elektrifierade karet, måste säga att jag inte riktigt litar på dessa saker längre.. Det är den delen som oftast går sönder hos mig, och få saker kan fallera så fatalt som en doppvärmare kan göra... Är nog värt att betala för kvalité för dessa...

Finns ju värmare med titanhölje har jag sett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, våran har lite kulmage han med - stensittare passar perfekt som namn, sitter verkligen på stenar och botten. Våran får ibland för sig att lägga sig mitt i en korall...

Sedär ja! Vår håller sig undan korallerna men ibland sätter han sig mitt på bakrutan och käkar lite där en stund. Det är fascinerande att de kan hålla sig fast på så plana ytor. En egenhet som han har är att han brukar skita mitt på vår stora Sarcophyton så rätt vad det är ligger det en stor grön korv mitt i den. Inte det mest estetiskt tilltalande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt vattenbyte idag, och det ser fortfarande ok ut. Inga toppar eller något konstigt än, ej heller någon alginvasion. Det lilla jag fick försvann igen, och nu så hålls det efter bra av eremiter, Benny och sniglar... Jag tillsätter 10 ml av Salifert's "Coral Calcium" 2 gånger i veckan, och det verkar vara tillräckligt för att motverka det som förbrukas, iallafall i dagsläget. Nästa vecka blir det ny pump i sumpen (den gamla, begagnade, vi har nu gör visserligen ett skapligt pump-jobb, men den låter som en stenkross...). Om allt går enligt planen så blir det nog en putsarräka eller två också!

Dagsform:

post-2696-1446892800371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å tack så mycket - ibland undrar jag om det är lite mycket i burken... Massor med sten och mjukisar, så mycket grottor att alla fiskar kan gömma sig och vara borta så länge att man undrar om de är kvar... Men det är trevligt och rogivande att sitta och titta på, och en dag som denna, när jag är hemma, sjuk, så är det väldigt trevligt sällskap :) Ipad:en i knät, akvariet framför sig, enkopp kaffe i handen, och en låda näsdukar på golvet...

Jag hittade denna lilla krabat, glasros antar jag... Har nog hittat en till mitt i en koloni av knappar... De ska väl tas väck vad jag har hört, men jag vill helst inte ner och pilla runt... Bra tips på "väck-tagande"?

post-2696-14468928049632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...