Gå till innehåll

Högt akvarium


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Mycket lutar nu åt att jag kommer välja ett akvarium med dimensionen 1100*800*600 och mina beräkningar går nu efter det.

Jag har bestämt mig och köpa en skummare först, returpump har jag en ny liggandes sedan tidigare.

Har även räknat på hur stor sump jag behöver. För och vara säker på alla mått måste jag ha all teknik hemma. Då vet jag ju också att bänkens invändiga höjd kommer räcka även om jag kan läsa på specarna kan det ju ändå vara något som jag inte tänkt på. Har gjort en hel del utkast på hur bänken kan göras för och passa sump, osmosvatten behållare, mätutrustning (elektronik) och el anslutningar samt var ytavrinningen bäst placeras så det inte finns en massa virke där hålen i akvariet skall borras och rören skall ner. Funderade ett tag även på en bakgrund ex. BTN eller revkeramik. Nu har jag skippat den tanken och det är bättre och lägga de pengarna på ls om jag behöver komplettera, har i dagsläget c.a 60-70 kg. Jag kommer ha en aquascape som jag har idag då de fiskar jag även framdeles kommer lägga till mår helt bäst i ett kantrevs akvarier med massor av grottor och hålor än i en öppen lösning och då syns en bakgrund ändå inte.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jaha, du är fast besluten att starta ett nytt projekt förstår jag:)

Jag har gjort en massa skisser då jag ännu inte är 100% säker på hur bänken bäst utformas utan och väga bly. Har också även räknat fram och tillbaka hur jag gör en optimal sump med bubbelfälla för mitt utrymme med hänsyn till säkerhetsmarginaler.

Längre än så är jag inte inte och akvariemåttet är till 80% spikat.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Näe... jag reviderade mina tankar (åtminstone för stunden).

Det kändes lite fel och lägga ner ett saltakvarium som inte skapar bekymmer när jag började tänka efter. Varför jag mest har varit i tankarna på en större volym har varit för och kunna ha fler kejsarfiskar och dvärgkejsare inte direkt för och få plats med fler koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...