Gå till innehåll

Högt akvarium


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Jag har en fundering om ett högt akvarium.

Ett mått som tilltalar mig och platsen det skulle kunna bo på är är akvariemåtten 80*80*80.

Då uppkommer givetvis en första fråga.

Hur kommer jag åt för och sköta ett så högt akvarium?

Finns det någon patenterad lösning för detta?

Detta för och slippa bygga en byggnadsställning både på ut och insidan för och kunna klättra fram och tillbaka. Hur mycket ljus som behövs är ett spörsmål.. .

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du Gamle och Lille man kommer att få problem:)

Inte med att fylla och inreda karet, men däremot under drift. Mitt kar är 65 cm högt och står på en bänk som är 80-85 cm hög. Om jag skall nå botten med händerna så måste jag plocka av mig på överkroppen och verkligen tänja på allt jag har, ändå är det riktigt svårt. Det var den dåliga nyheten.

Den goda nyheten är att jag aldrig varit nere vid botten med händerna sedan starten för många år sedan. Jag använder en lång griptång, som är ett handikappmedel, om jag måste flytta på saker i karet. Det går dock inte att flytta på LS eller andra större saker med denna. Denna tång kommer dock att vara för kort i ditt kar, dessutom rostar den sönder så en ny måste inhandlas varje år.

Jag hatar att doppa händerna i karet och har nog gjort det högst 5-7 gånger sedan start, och då därför att mina översta LS bitar rasat av någon anledning.

Måtten på ditt kar är intressanta. Mitt drömkar är 100x100x100.

Har du inte funderat på en lite söt kub á 50x50x50 eller 55x55x55? Blir väldigt praktiskt och förmodligen enklare att belysa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du Gamle och Lille man kommer att få problem:)

Inte med att fylla och inreda karet, men däremot under drift. Mitt kar är 65 cm högt och står på en bänk som är 80-85 cm hög. Om jag skall nå botten med händerna så måste jag plocka av mig på överkroppen och verkligen tänja på allt jag har, ändå är det riktigt svårt. Det var den dåliga nyheten.

Den goda nyheten är att jag aldrig varit nere vid botten med händerna sedan starten för många år sedan. Jag använder en lång griptång, som är ett handikappmedel, om jag måste flytta på saker i karet. Det går dock inte att flytta på LS eller andra större saker med denna. Denna tång kommer dock att vara för kort i ditt kar, dessutom rostar den sönder så en ny måste inhandlas varje år.

Jag hatar att doppa händerna i karet och har nog gjort det högst 5-7 gånger sedan start, och då därför att mina översta LS bitar rasat av någon anledning.

Måtten på ditt kar är intressanta. Mitt drömkar är 100x100x100.

Har du inte funderat på en lite söt kub á 50x50x50 eller 55x55x55? Blir väldigt praktiskt och förmodligen enklare att belysa?

Bänken till detta http://www.aquarienbau-schueren.de/wuerfel.htm är 72 cm hög och sedan till överkant 159 så det verkar ogenomförbart. Kanske med en väldigt låg bänk så man kan kliva i det enkelt!

Jag skulle kunna få plats med ett 90*90*90 men då behövs nog en trampolin.

Det är nog bara och resignera och titta efter lämplig höjd.Aqua Medic har två kublösningar Gramma och Kauderni som jag tittat på och Aqua Lux har ett som är 60*60*60 som du kan se på länken.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slog mig, har inte du redan ett antal akvarier, både salta som söta? Möjligen så har du alldeles för mycket pengar och alldeles för mycket fritid, skaffa dig ytterligare en hobby som sätter fart på livet:)

Jag har inte så många akvarier... ibland tar jag bort ett och sätter till ett annat.

Varje akvarium är ju en hobby i sig.

Nu är jag liksom ute efter och flytta det ena och då måste jag ju ha ett för och

flytta in grejorna in i.

Fast jag får nog överge detta höjdmått då det inte är service vänligt.

En höjd på 60 cm passar bättre för det är ju det jag har idag.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte med att fylla och inreda karet, men däremot under drift. Mitt kar är 65 cm högt och står på en bänk som är 80-85 cm hög. Om jag skall nå botten med händerna så måste jag plocka av mig på överkroppen och verkligen tänja på allt jag har, ändå är det riktigt svårt. Det var den dåliga nyheten.

Har mätt lite och testat så om jag utgår från en bänk som 72 cm hög så klarar jag av nå botten om jag står på en pall i ett 70 cm högt akvarium. Det trodde du inte och jag var tveksam igår fast nu vet jag att det vore genomförbart.

De där Aqua Medic akvarierna som jag skrev om igår är inget och ha om man vill ha sitt akvarium i ett hörn. Man måste komma åt från båda håll för och kunna serva sumpfacket.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intern sump det är inget att ha, du ska helt klart ha sumpen under akvariet! Annars får du nästan ha en sne sump i hörnet om du inte vill offra visningsyta på någon av sidorna. Vilket vore synd på ett kub akvarium där du tänkt för du kommer ju bara ha insyn från två sidor? Och då kommer du behöva teleskop armar för att kunna pilla i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt lite och testat så om jag utgår från en bänk som 72 cm hög så klarar jag av nå botten om jag står på en pall i ett 70 cm högt akvarium. Det trodde du inte och jag var tveksam igår fast nu vet jag att det vore genomförbart.

De där Aqua Medic akvarierna som jag skrev om igår är inget och ha om man vill ha sitt akvarium i ett hörn. Man måste komma åt från båda håll för och kunna serva sumpfacket.

Hälsningar Kjelle

Gamle man, du glömmer en sak. Du når bara botten närmast den ruta där du står, just där kommer du aldrig att få anledning att riva med något. Skall du ha karet mitt i rummet-nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, fega inte ur nu Kjell;)

Skall du ha sump? Bygg ytavrinningen mitt i karet, för den kommer du säkert att pilla med då och då. Då skulle det nog funka. Skall du inte ha sump så skippa idén, eftersom du då vill ha i skummare och annat längst in i något hörn, som du aldrig kommer att komma åt. Räkna med att du under alla omständigheter behöver minst 2 sidor fria, helst tre.

Det är snyggt med höga kompakta kar, riktigt snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, fega inte ur nu Kjell;)

Skall du ha sump? Bygg ytavrinningen mitt i karet, för den kommer du säkert att pilla med då och då. Då skulle det nog funka. Skall du inte ha sump så skippa idén, eftersom du då vill ha i skummare och annat längst in i något hörn, som du aldrig kommer att komma åt. Räkna med att du under alla omständigheter behöver minst 2 sidor fria, helst tre.

Det är snyggt med höga kompakta kar, riktigt snyggt!

Det blir två sidor fria. Fast ju mer jag tänker på det så vore det helt klart bättre och ha det max 60 cm högt. Skall kub grejen ur huvudet är 1100*900*600 gångbart.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är lika envis som vanligt:) 900 funkar inte, du kommer garanterat ledsna på det. Måste väl finnas någon här på SG som har 80 cm på alla håll och kanter eller mer som du kan kika på. Du är ju Snickare, skruva ihop en låda som är 90 cm på alla håll och kanter så får du känna hur det känns.

Mitt kar är 65x65x65. Två sidor fria, skummare och lite annat smått&gått längst in i hörnet. Jag är inte liten det vet du, men jag får verkligen tänja på mig när jag skall lyfta ur skummarkoppen för tömning och oavsett vad man har för ramp så är den alltid i vägen när man skall en bit in och rota.

Skall du ha extern eller internt sump? Jag har ju ingen alls som du vet, gillar inte att tillbringa fritiden i en sump:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är lika envis som vanligt:) 900 funkar inte, du kommer garanterat ledsna på det. Måste väl finnas någon här på SG som har 80 cm på alla håll och kanter eller mer som du kan kika på. Du är ju Snickare, skruva ihop en låda som är 90 cm på alla håll och kanter så får du känna hur det känns.

Mitt kar är 65x65x65. Två sidor fria, skummare och lite annat smått&gått längst in i hörnet. Jag är inte liten det vet du, men jag får verkligen tänja på mig när jag skall lyfta ur skummarkoppen för tömning och oavsett vad man har för ramp så är den alltid i vägen när man skall en bit in och rota.

Skall du ha extern eller internt sump? Jag har ju ingen alls som du vet, gillar inte att tillbringa fritiden i en sump:ler:

Varför skulle inte 900 kunna fungera?Ok armarna får ju jobbigt, lådan supertung men den blir tung även vid 800. Fast du har rätt även i detta, 800 vore mer än tillräckligt. Man kan ju ex. också ha ytavrinningen vid kanten. Självklart behövs ju ingen sump, systemet bygger ju på Berlin metoden och det kriteriet uppfyller man ju ändå utan och ha vatten i vattenfall.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har jag gjort en snabb och lite dålig rendering av ett kar i dina dimensioner med en trevlig ytavrinningslåda i hörnet. 73 cm bänk och 80x80x70 akvarie.

[ATTACH=CONFIG]86648[/ATTACH]

Tack för det, det ser ju snyggt ut.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, låter som ett gammal hederligt akvarium:smiley20:

Kanske lite rovdjur typ en maffig drake, det skulle bli fint ytrymme för honom. Sätt på kaffet och skicka ett PM när de första djuren landat i karet:nöjd:

Tråden utvecklas :-)

Bra med feedback innan det är för sent!

Nej drakfiskar är jag intresserad av även om de är granna och se på. Du vet säkert vad jag helst vill komplettera med.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder då på de nya måtten! 110x90x60.

Jag stämmer nog med i kören dock om att det inte är 100% kanonmått ur skötselsynpunkt :-) Vi har ju ett akvarie på föreningen som är 150x70x50, det kan trådägaren gärna få komma och provgräva lite i. Jag når någorlunda ok överallt i det karet men det är inte jätteskönt. Men jag har ju orangutang armar med.

Bilderna här har lite prickar i sig tyvärr, jag vet inte riktigt varifrån de kommer. Blacklizz(säkert felstavat på tre ställen) vet nog vad jag gör tokigt där om han ser det :-)

post-5646-14468927478882_thumb.png

Måtten är lite höftade ännu. Jag har inte memorerat kjells tapeter något vidare.

post-5646-14468927478559_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder då på de nya måtten! 110x90x60.

Jag stämmer nog med i kören dock om att det inte är 100% kanonmått ur skötselsynpunkt :-) Vi har ju ett akvarie på föreningen som är 150x70x50, det kan trådägaren gärna få komma och provgräva lite i. Jag når någorlunda ok överallt i det karet men det är inte jätteskönt. Men jag har ju orangutang armar med.

Bilderna här har lite prickar i sig tyvärr, jag vet inte riktigt varifrån de kommer. Blacklizz(säkert felstavat på tre ställen) vet nog vad jag gör tokigt där om han ser det :-)

[ATTACH=CONFIG]86661[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86662[/ATTACH]

Måtten är lite höftade ännu. Jag har inte memorerat kjells tapeter något vidare.

Prickarna kommer ifrån de J*KLA ägarna till Indigo ;) De vill att man köper den riktiga programvaran :)

Nja, men det beror på den låga upplösningen! Efter ca 15timmars rendering så blir det lite bättre ;)

Jag brukar photoshop;a bort mina prickar när jag gör lite "finare" bilder :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är rovfisk du vill ha så måste det vara Kejsare. Varför inte klämma till med ett rent Fjärilskar, det kan det inte finnas många av i detta landet, om något.

Daniel: Kjell har inga tapeter:skrattar:

Fjärilsfiskar är ju givetvis toppen, det är väl någon släkt/art som går och ha tillsammans med koraller. Annars är de ju kejsarfiskar om fångar min uppmärksamhet. Desutom så kan ju namnen på många av dem så det är ju praktiskt också:-)

Daniel får försöka fxa till rums designen också!

Fast bra blir det...

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...