Gå till innehåll

Högt akvarium


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Här är 110x80x60, med massor av döda kalkalger. Extremt simpel bänk tills vidare.

post-5646-1446892749392_thumb.jpg

Jag får nog kika efter finare texturer åt trä, det kanske går hitta...

Intern sump kan fungera, då blir det ju nästan en kub. Fast det är ändå rätt synd att offra visningsyta på långsidan åt sumpen.

En liten avrinning i det innersta hörnet skulle ge mycket yta ute i karet, en 30x80 sump skulle ju ändå stjäla nästan en fjärdedel av potentiell visningsyta. Enda egentliga besväret blir att fiska upp eventuella fiskar som hoppar över kanten. Fast det måste gå lösa på ett sätt så det blir mindre smärtsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej, avrinningen i hörnet fungerar ju enbart praktiskt sett om man borrar där och har extern sump. Ha intern sump i hörnet kommer man ledsna illa kvickt på. Men det måste ändå gå lösa en intern sump inne i karet på ett bättre sätt. Vi har ju bara två visningsrutor. Det känns så synd att "offra" en av de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din tanke är ju den bästa tanken, men det fungerar inte med avrinningen och skummaren längst in. Även en lång reslig Wiking som jag skulle ledsna omgående på att försöka nå skummare mm längst in i det hörnet.

Teoretisk borde man ju kunna ha första facket lite större.

Så det kommer närmare

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är 110x80x60, med massor av döda kalkalger. Extremt simpel bänk tills vidare.

[ATTACH=CONFIG]86780[/ATTACH]

Jag får nog kika efter finare texturer åt trä, det kanske går hitta...

Intern sump kan fungera, då blir det ju nästan en kub. Fast det är ändå rätt synd att offra visningsyta på långsidan åt sumpen.

En liten avrinning i det innersta hörnet skulle ge mycket yta ute i karet, en 30x80 sump skulle ju ändå stjäla nästan en fjärdedel av potentiell visningsyta. Enda egentliga besväret blir att fiska upp eventuella fiskar som hoppar över kanten. Fast det måste gå lösa på ett sätt så det blir mindre smärtsamt.

Färgen är bra tycker jag.

Det blir en fantastisk ritning och nu är det väl snart dags för dörrar också!

En 85 mm kant från akvariets överkant och nedåt till vattenkanten är tänkt att det skall vara osså behövs det ju belysning också :-) (nu fick du mer jobb).

Flygfisk har jag inte tänk ha fast ett lock över en sådan sump skulle givetvis vara självklar dels för det du säger och för ljudnivån. Kanten blir ju som sagt 85 mm enligt mina hittills gjorda beräkningar.

Jag vill ha yta inte tu tal om det.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej kjelle.

min bänk är 70 + kar på 70 och jag är stadiga 193cm och jag når med nöd och näppe ner till botten med fingertopparna.

karets höjd är 70cm men jag har 60 cm vatten i det och så har jag en list som täcker de 10 cm så man inte ser vattenlinjen.

mvh chrille

Kan inte du serva större akvarier här på guiden då:-)

Om du använder en pall eller liknande plattform och stå på når du inte djupare då?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par dörrar och en sarg tillagda. Jag hitta en lumenarc reflektor med som någon redan gjort så nu har du en lampa också.

Jag höjde den övre sargen så att den börjar en cm högre än glaset. Det såg lite konstigt ut annars när glaset och sargen börja på samma höjd.

post-5646-14468927494085_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 860 hörn kar är ett pill o jobba i 85 högt och 130 på djupaste delen mot väggen. Det har hänt några ggr att man fått sonika kliva i karet :P Dock har jag diskus i det karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par dörrar och en sarg tillagda. Jag hitta en lumenarc reflektor med som någon redan gjort så nu har du en lampa också.

Jag höjde den övre sargen så att den börjar en cm högre än glaset. Det såg lite konstigt ut annars när glaset och sargen börja på samma höjd.

Precis så skall det vara då sargen måste vara förbunden med en list som vilar på överkant glaset.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Kjelle, har inte läst hela tråden, men varför är du då rädd för att köra med sump? Fördelarna är ju så enormt många.

Kom till mig en kväll så ska jag visa.

Från början var jag inställd på sump under akvariet men Ingemar gav ett smart förslag som jag förkastade först. När jag lurat en stund så tänkte jag att det kanske inte skulle vara så tokigt och göra så.

Nu väntar jag vad pwin har och säga om sin konstruktion.

Wrang har ju kallat!

Det kommer bli intressant.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kommit så pass långt att jag gjort en papperskonstruktion hur en bänk borde vara för och hålla till 100*80*60. Som jag nu ser det blir det ju svårt och få plats med någon större storlek på sumpen i bänken. Jag har ju tänkt och ha plats även med en osmostank + all mät och doseringsutrustning jag redan har. Hur stora avrinningsfack och sumpar har ni därute och hur gör jag den bästa lösningen. Bänkens storlek har jag planerat till 100*80*70. Frågorna är många!

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slår ett slag för svetsat stålkonstruktion, väldig utrymmessparande.

Ett krux med ett relativt kvadratisk footprint är att mycket yta under bänken också blir svåråtkomlig. Men jag skulle föreslå att du köper två st 112 l (80x35x30) på hornbach, billiga som stryk. Sätt det ena inners och ha som osmostank samt något mer du inte behöver vara och rota i så mycket. Ha det yttersta till de funktioner du vill serva mycket. Sen över de inre kan du få upp en hylla att ha lite doserpumpar och prylar på.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slår ett slag för svetsat stålkonstruktion, väldig utrymmessparande.

Ett krux med ett relativt kvadratisk footprint är att mycket yta under bänken också blir svåråtkomlig. Men jag skulle föreslå att du köper två st 112 l (80x35x30) på hornbach, billiga som stryk. Sätt det ena inners och ha som osmostank samt något mer du inte behöver vara och rota i så mycket. Ha det yttersta till de funktioner du vill serva mycket. Sen över de inre kan du få upp en hylla att ha lite doserpumpar och prylar på.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Självklart skulle det vara en fördel med en stålkonstruktion, den tanken har jag haft tidigare. Detta då jag velat och ha ett nytt akvarium på denna nu planerade platsen i många år.

Hornbach finns inte uppe/nere hos mig. Det vore intressant och få veta vad ett sådant akvarium kostar på Hornbach. Beträffande osmostank så har jag redan akvarium för detta och tanken är att kunna använda så mycket som möjligt som jag har. Dels det jag nu brukar plus den som jag har i det andra akvariet som jag också förmodligen kommer lägga ner. Själv har jag hela tiden tänkt och ha osmostanken närmast fast det du säger kan vara en bättre lösning. Jag hade annars tänkt och ha den tekniken som inte är vattenburen separerad. Har tittat lite på skummare och hur stor plats jag också behöver över sumpen för att kunna tömma skumkoppen och få dit grejorna enkelt. Tror att jag behöver minst 20 cm fritt utrymme fast jag har kanske fel i det. Skummare behöver jag en ny och eftersom jag gillar Tunze så går tankarna åt det åt det hållet.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slår ett slag för svetsat stålkonstruktion, väldig utrymmessparande.

Ett krux med ett relativt kvadratisk footprint är att mycket yta under bänken också blir svåråtkomlig. Men jag skulle föreslå att du köper två st 112 l (80x35x30) på hornbach, billiga som stryk. Sätt det ena inners och ha som osmostank samt något mer du inte behöver vara och rota i så mycket. Ha det yttersta till de funktioner du vill serva mycket. Sen över de inre kan du få upp en hylla att ha lite doserpumpar och prylar på.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hur fungerar den, har du bilder?

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar den, har du bilder?

Hälsningar Kjelle

V1s? :)

Stand

I wanted to create a stand that was unique, user friendly and allowed me to fit everything I needed inside so I decided to design one which would allow this. I also wanted the ability to roll the sump in and out when required for cleaning and to incorporate a sliding table to ease maintenance chores.

Stand will be made of 1.5"x1.5" Steel painted white.

66"L x 26"W x 32.5"H

Stand1.jpg

An end view showing where the sump tray will slide in and out.

Stand3.jpg

Sump Tray, Sliding Table... etc

SumpTray1.jpg

Underneath the sliding tray table will be the electrical area and ATO container. This section will be separated from the sump by a piece of acrylic to minimize salt creep/rust.

SumpTray2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

V1s? :)

Stand

I wanted to create a stand that was unique, user friendly and allowed me to fit everything I needed inside so I decided to design one which would allow this. I also wanted the ability to roll the sump in and out when required for cleaning and to incorporate a sliding table to ease maintenance chores.

Stand will be made of 1.5"x1.5" Steel painted white.

66"L x 26"W x 32.5"H

Stand1.jpg

An end view showing where the sump tray will slide in and out.

Stand3.jpg

Sump Tray, Sliding Table... etc

SumpTray1.jpg

Underneath the sliding tray table will be the electrical area and ATO container. This section will be separated from the sump by a piece of acrylic to minimize salt creep/rust.

SumpTray2.jpg

Det är ju en lösning givetvis, intressant och få se hur anslutningarna ser ut. Förmodar att har snabbkopplingar och lossa innan du drar fram din sump.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en lösning givetvis, intressant och få se hur anslutningarna ser ut. Förmodar att har snabbkopplingar och lossa innan du drar fram din sump.

Hälsningar Kjelle

Jo, han har unionskopplingar och bara stänger av flödet till o från sumpen samt drar ut den! :)

Intressant läsning:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1767159

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...