jacs Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 RIP! Hoppas att ni hittar vad grundproblemet var så att det kan undvikas i framtiden. Citera
alexochingencarina Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Hade du några andra koraller i karet som dog? Förutom xenian. Och den dör ju vanligtvis inte på ett dygn. Citera
Inboxen Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Utan att ha läst allt som skrivits här skulle jag tippa på syrebrist när allt dör. Jag höll på att få samma problem när jag installerade mer cirkulation i karet. Nitraten/nitriten i bottensedimenten yrde upp och syrebrist uppstod. Några strök med lyckades evakuera det mesta. Allt fick problem, allt från xenia till koraller och fisk. Hur som helst, lycka till med omstarten. Citera
stigigemla Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Korrekt. Men nu är skummaren fixad. Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Jag skrev ett inlägg som inte kom iväg...Men med hjälp av Stig så lyckades vi lokalisera felet. En ej fungerande skummare + fosfat- och nitratremover. För om jag fattat det rätt så tar skummaren hand om skiten som removern tar bort? Och funkar inte den så blir det giftigt i karet. Har jag rätt? Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Just ja. Ser ut som att båda xeniakorallerna kommer överleva, den 3:e korallen, sjöstjärnan och några turbosnäckor också. Just nu ser korallerna lite ledsna ut men tror de kommer repa sig! Citera
Bläckfisken Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 För om jag fattat det rätt så tar skummaren hand om skiten som removern tar bort?skummaren tar till viss del bort sådant som fosfat och nitrat remover inte tar bort. men jag tror du menade så egentligen. Citera
Petter N Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Jag skrev ett inlägg som inte kom iväg...Men med hjälp av Stig så lyckades vi lokalisera felet. En ej fungerande skummare + fosfat- och nitratremover. För om jag fattat det rätt så tar skummaren hand om skiten som removern tar bort? Och funkar inte den så blir det giftigt i karet. Har jag rätt?Vad var det för fosfat- och nitratremover du använde? Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 NO3:PO4-X från Red Seahittade bild på det på red seas hemsida men kan inte lägga upp det med mobilen? Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Provar från tapatalkSent from my iPhone using Tapatalk Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Bild på sjöstjärnan när den klättrat upp på akvarieväggen igår. Plus en turbosnäcka.Skitsvårt att fota ett akvarium med välvt glas.....Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Petter N Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 NO3:PO4-X från Red Seahittade bild på det på red seas hemsida men kan inte lägga upp det med mobilen?Kanske lämpligt att jag berättar om den krasch jag hade för drygt ett år sedan. Helt plötsligt visade mina fiskar förgiftningssympton, med hastig andning, överaktivitet blandat med apati. Det slutade med att sju av mina tio fiskar samt fyra av fem räkor dog. Alla värden jag mätte var ok (Nitrat, nitrit, fosfat, pH, magnesium, strontium, KH). Vad jag inte mätte då var NH3/NH4. Det jag gjorde dagen innan detta hände var att jag började använda Red Seas NO3:PO4-X. Jag tror således att det är detta ämne som utlöste reaktionen. Jag behöver kanske inte tala om att detta var sista gången som jag änvände denna produkt. Citera
campokatt Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Detta är ju en produkt som är en kolkälla, typ som vodka och ingen fosfatremover som sådan. Det går ju att överdosera dessa produkter. Körde ni verkligen enligt instruktionen?? 1-3ml/100l vatten? Citera
NiXoN Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 NoPox är en kolkälla eller enkelt förklarat bakteriemat...När allting fungerar som det skall så får den antalet bakterier att öka och dom förbrukar/binder nitrat och lite fosfat till sig, sen skummar man ut bakterierna.Utan en skummare så blir det bara en massa bakterier som förbrukar syre varav man kväver resten av burken, skummaren hjälper även med syresättningen...//NiXoN Citera
Petter N Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Detta är ju en produkt som är en kolkälla, typ som vodka och ingen fosfatremover som sådan. Det går ju att överdosera dessa produkter. Körde ni verkligen enligt instruktionen?? 1-3ml/100l vatten?Jag kollade precis upp min akvariedagbok. Jag använde tydligen 2 ml/100 l vatten. Citera
goamarie Postat 14 december 2012 Författare Postat 14 december 2012 Vi hällde i 2-4 ml/dag och vi har 128L. Citera
Guest Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 NO3xPO4-X från Red Sea Och den fungerar kanon bra i mitt kar fick årdning på phosphat och nitrat med denna produkt. nu ligger jag på en dos på 1ml/100L vatten och det håller sig kanon bra.Skummaren får ju så klart jobba lite Citera
goamarie Postat 15 december 2012 Författare Postat 15 december 2012 Nu jobbar min skummare också så hoppas på att karet kommer i ordning snart igen Citera
Hanssanden Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Bara hör av dig när du fått igång det riktigt igen så löser vi korallen:) Antingen i Braås eller Växjö.Mvh Hans Sandén i Braås. Citera
hagbard Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Så summan av kardemumman var att du använde denna produkt samtidigt när skummare inte funkade? Och då blev det dessa följder som nixon skrev? Korrekt? Citera
Vandal Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 No3pox:metanol Ska man alltid vara försiktig med... Tror på kolkälla och skummartrubblet... Citera
hagbard Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 No3pox:metanol Ska man alltid vara försiktig med... Tror på kolkälla och skummartrubblet...Just att det innehåller metanol..är inte det ockervarning på pris?Min lokala handlare skulle ha mer en 70 explorer etanol Citera
DaTrucka Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Metanol???I ADR-välden så har den faronummer 336 vilket innebär mycket brandfarlig (33) och GIFTIG (6). Känns lite sådär att hälla det i karet även om det är små mängder. Citera
stigigemla Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Metanol, glykos och ättika är vad jag sett. Hur mycket metanol det är vet jag inte. Och är inte säker på något i innehållet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.