Gå till innehåll

Lägga i sand i kar som är i drift


freguz

Rekommenderade inlägg

Kört bare bottom nu i nån månad och tänkte att det kunde vara läge att lägga i lite levande sand, ganska finkorning är den tror jag.

Ok, så, då ser jag scenariot framför mig:

- stänga av returpump

- stänga av ATO

- flytta runt lite koraller på botten så man får en fri hörna att lägga sand på

- ta en kopp sand i taget och försöka lägga ned så försiktigt det går på botten

- trots försiktigheten så väller det runt tunn sand och partiklar och lägger sig över koraller och sten

- vattnet blir fullständigt disigt

- igång med allt och det tar ett dygn minst innan det är fint igen

Kanske kanske finns det nåt smidigare sätt?

Små tips på vägen?

En stor slang som sanden får åka rutschkana i ner till botten?

Kan man skölja den levande sanden?

Alla tankar är välkomna!

/Freguz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra plan med koppen, tror tyvärr inte man kan gör så mycket annorlunda.

Om man inte vill lägga i hela säcken då och skära upp den inne i karet.

Ett ytterfilter med filtervadd i någon dag eller tre tar en hel del av dammet.

Skölja sanden är nog ingen vits med, skulle vara i saltvatten då. Men det kommer skölja bort en del av det goda i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst "kan" man skölja levande sand, men varför skulle man vilja göra det? Det behövs inte.

Jag brukar lägga säcken på botten i akvariet och skära upp en långsida och två kortsidor med kniv. Sen lyfter jag försiktigt upp hela påsen.

Men då gäller det att du inte har fraggar/koraller i hela botten...

Om du ska ha i en säck sand kan du ju innan ta ut motsvarande storlek vatten i en balja, sätta alla fraggarna som var på botten.

I med säcken, skär upp, lyft ur... och fördela sanden försiktigt med handen eller isskrapa. Vänta en timme så att det mesta av sand och partiklar lagt sig. I med fraggarna i sanden.

Sist stängde inte jag ens pumparna, men det kan väl vara en god idé också... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde som du beskrev ovan,i ett fullt akvarium på 80 l...hällde i hela påsen längs med frontrutorna....osköljd,man skulle inte skölja den.=Inferno!Men det lade sig efter en halvdag.

Dock sand på sten men den har flyttat sig med tiden.

Skulle jag gjort det idag,skulle jag tagit en stor plastbalja o hävt ur nästan hela vattenvolymen i.....i med sanden och fyllt på vatten igen...detta väldigt försiktigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvättade min levande sand så det disade inget i mitt kar när jag lade ner den.

Jag tror inte det finns något i levande sand som är nyttigt, det överlever inte frakten & lagringen. Och tror man på det kan man spara 1 deciliter otvättad, däri finns allt som behövs ur bakteriesynpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog en tratt o satte på ett 32mm pvc rör. , så kan du strö ut sanden med att styra röret dit du vill.

Levandesanden ska inte sköljas, kör med så stor tratt/rör dim som möjligt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utmärkt idé tycker jag, den hade jag själv valt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv hällt i "levande" sand i ett bare bottom. Det såg ut som om jag tappat i en liter mjölk. Dock märkte jag inga negativa effekter på SPSer (polyper utslagna som vanligt) eller mjukisar. Några av de känsligare fiskarna verkade lite rädda för det nya och gömde sig en hel del. Andra sket fullständigt i det. ca 12-16h senare var vattnet klart igen, och allt verkade normalt.

Ta en PVC rör som är tillräcklit långt att det går ner till botten. Sen häller du sanden genom röret ner till botten så blir det inte så disigt :)

Detta låter som en smart idé!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade i dagarna i ca 12kg sand i mitt 600 liters som kört ett tag. Testade med stor bensintratt och damm-slang.

Stängde av ATO samt mina Tunze pumpar.. Red Dragon 6500 för returen fick gå...

Blev jobbigt med en mjuk slang att försöka styra och inte riva allt.. Kanske bättre med ett rör.. Men jag klippte upp påsarna.. Hälde ut det skitigaste vattnet.. Sänkte ner påsen med öppningen uppåt... Sedan hällde jag ut det på botten.. Visst, blev lite som beskrevs gällande vit mjölk men det var inte så mycket.. Gjorde detta med totalt 3 påsar på kvällen.. Dagen efter var allt som vanligt men med sand på botten med allt vad det innebär...

Jag tvättade inte sanden eller dylikt...

Tycket det gick bra. Skall iväg och fixa något som vänder sanden bara...

Mvh

// Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...